Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2305133.
Scheepstype:Radersleepboot.
Bouwjaar:1922.
Bouwwerf:Schiffswerft Wollheim in Breslau.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:76.75 x 18.85 (over de raderkasten) x 1.50.
Voortstuwing:1261 ipk stoommachine.
Ketel en   stoommachine:Schiffswerft Wollheim in Breslau.
Verwarmd oppervlak vuurhaard ketel:389 vierkante meter, type vlamkast.
Bunkerinhoud:Onbekend.
Eigenaar:Rijnvaart Maatschappij Damco NV in Rotterdam.
Bijzonderheden:Op 08-10-1944, als gevolg van oorlogsgeweld ter hoogte van Speyer gezonken. Geborgen en in Nederland gerepareerd. Kwam eind april, begin mei 1945 weer in de vaart. Werd enkele dagen later ter hoogte van Ariëndorf door geallieerd artillerievuur zwaar getroffen en opnieuw tot zinken gebracht. Werd eind 1945 geborgen en opnieuw gerepareerd. Kwam halverwege 1946 weer in de vaart.
Levensloop:Gebouwd in opdracht van Transport Gesellschaft Damco mbH in Duisburg en als DAMCO 21 in de vaart gebracht. Na de reorganisatie van 1931, voor de Rijnvaart Maatschappij Damco NV in Rotterdam, als DAMCO 21 onder Nederlandse vlag gebracht (2305133). In 1953 opgelegd en in 1955 gesloopt.

 

De radersleepboot DAMCO 21, hier nog varend onder Duitse vlag.

De radersleepboot DAMCO 21, hier nog varend onder Duitse vlag. Onder de raderkast is de naam van de thuishaven ‘Ruhrort’ goed te lezen.

De, fraai gelijnde radersleepboot DAMCO 21, voor de Tweede Wereldoorlog de trots van de Damco-vloot, hier met de Nederlandse driekleur in de mast.

De radersleepboot DAMCO 21, volgens ons hier ten anker in Mannheim/Ludwigshafen. Hoogst waarschijnlijk dateert deze foto ook van voor 1931.