Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303802.
Scheepstype:Stoomschip.
Bouwjaar:1912.
Bouwwerf:Scheepswerf E.J. Smit & Zoon in Hoogezand.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:31.78 x 5.41 x 2.31.
Tonnage / Inhoud:211 /
Voortstuwing:Een verticale compound stoommachine van 90 ipk, gebouwd door Firma Löhnis & Co Machinefabriek en Ketelmakerij NV in Rotterdam.
Stoomketel van het merk Löhnis, voorzien van een verwarmd oppervlak van 37 m² en een werkdruk van 10 atmosfeer (bar). 
Aantal schroeven:1.
Aantal tanks:4, voorzien van stoomspiralen. Tevens uitgerust met een losgiek van 4 duim.
Pompcapaciteit:100 m³ per uur stoompomp en een 60 m³ motorpomp.
Bijzonderheden:Gebouwd voor een bedrag van fl. 23.115,-.
In de zomer van 1947 geschikt gemaakt voor het transport van melasse. Waarschijnlijk in hetzelfde jaar verlengd naar 37.80 meter en 226 ton.
In 1954 voorzien van een nieuwe stoomketel met een verwarmd oppervlak van 54 m² en een werkdruk van 10 atmosfeer (bar).
Levensloop:In 1912 gebouwd in opdracht van Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam en als DAVENTRIA in de vaart gekomen. Voer tussen 1912 en 1915 alleen in de kustvaart (roepsein NLVW), werd daarna meestal ingezet in het binnenlands vervoer van plantaardige oliën en vetten.
Op 01-01-1933 ingebracht in de Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam en hernoemd in OLST.
Op 26-11-1965 verkocht naar Simons Scheepssloperij NV in Rotterdam en in hernoemd in FEYENOORD 2. In 1969 gesloopt.