Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr: 2310893.
Scheepstype Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar 1956.
Bouwwerf Scheepswerf Bodewes in Millingen.
Bouwnummer 576.
Tonnage/Inhoud 1563 /
Afmetingen 89.91 x 9.50 x 2.76.
Voortstuwing 2 x 500 pk Deutz.
Aantal Tanks 14, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit Onbekend.
Bunkergiek Ja.
Eigenaar Verenigde tankrederij BV in Rotterdam.
Bijzonderheden Oorspronkelijk gebouwd met een lengte van 80.34 meter, 1341 ton met 12 tanks. In 1970 omgebouwd en geschikt gemaakt voor de duwvaart. Vormde als DAMCO 293 een koppelverband met de tankduwbak DAMCO 160. In 1974 verlengd naar bovenstaande maten. In 1976 voorzien van een Clayton verwarmingsinstallatie voor ladingverwarming en tevens uitgerust met een bunkergiek voor bunkerwerk. In 1993 hermotoriseerd met 2 x 440 pk Caterpillar. In 199. voorzien van een nieuwe, aluminium stuurhut.
Levensloop In 1961 gebouwd in opdracht van de Damco Scheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam en als DAMCO 293 in de vaart gekomen. In 1974 ingebracht in De Haas-Damco Scheepvaart Maatschappij BV in Rotterdam en als DAMCO 293 in de vaart gebleven. In 1977 overgeschreven naar Nedlloyd Rijn- en Binnenvaart BV in Rotterdam en hernoemd in NEDLLLOYD 63.  In 1991 ingebracht in Unilloyd BV in Rotterdam, het samenwerkingsverband tussen de Verenigde Tankrederij en Nedlloyd Rijn- & Binnenvaart en niet hernoemd. In 1993 aangekocht door de Verenigde Tankrederij BV in Rotterdam en hernoemd in VREESWIJK. Op 15-11-1999 overgeschreven naar Zwaans van den Heuvel Tankvaart BV in Rotterdam en als VREESWIJK in de vaart gebleven. In 2008 verkocht naar Delta Petrol in Veliko Gradiste in Servië en als CARICA MILICA in de vaart gekomen. In 2015 nog in de vaart.

 

Het motortankschip VREESWIJK, op het Hartelkanaal voor de sluis van Rozenburg (zomer 1997).

Het motortankschip VREESWIJK, op het Hartelkanaal voor de sluis van Rozenburg (zomer 1997).

Laatst gewijzigd