Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr: 2310951.
Scheepstype Motortankschip – N/open.
Bouwjaar 1961.
Bouwwerf Scheepswerf De Groot & Van Vliet NV in Slikkerveer.
Bouwnummer 346.
Tonnage/Inhoud 497 /
Afmetingen 50.60 x 7.66 x 2.58.
Voortstuwing 300 pk Brons, type 5 GB, 350 omw/min, motornummer: 14527.
Aantal Tanks 8, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit Onbekend.
Bunkergiek Vanaf de bouw voorzien van een 6 duims losgiek.
Eigenaar Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam.
Bijzonderheden In 1967 verlengd naar 66.55 meter met 10 tanks en 843 ton. Tegelijkertijd overgemeten naar een diepgang van 2.82 meter. In 19.. hermotoriseerd met 490 pk Caterpillar.
Levensloop Op 13-08-1995 door de Verenigde Tankrederij BV ingebracht in de VT-Koole BV in Zaandam. In augustus 1996 in volledig eigendom gekomen van de Koole BV in Zaandam. In 2010 afgevoerd van de sterkte en bij Scheepssloperij Treffers BV in Haarlem gesloopt.

 

De stapelloop van het motortankschip VREELAND in ... Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

De stapelloop van het motortankschip VREELAND in 1961. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

De VREELAND tijdens haar proefvaart in 1961. Foto:Archief Verenigde Tankrederij.

De VREELAND tijdens haar proefvaart in 1961. Foto:Archief Verenigde Tankrederij.

De VREELAND tijdens haar proefvaart in 1961. Foto:Archief Verenigde Tankrederij.

De VREELAND tijdens haar proefvaart in 1961. Foto:Archief Verenigde Tankrederij.

De VREELAND tijdens haar proefvaart in 1961. Foto:Archief Verenigde Tankrederij.

De VREELAND tijdens haar proefvaart in 1961. Foto:Archief Verenigde Tankrederij.

Zoals zoveel werven was ook De Groot & Van Vliet in Slikkereveer een werf die haar opdrachtgever een prachtig model van het door haar bestelde schip leverde. Helaas staat niet het hele schip op de foto, maar dat wordt op de volgende foto's meer dan goed gemaakt. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Zoals zoveel werven was ook De Groot & Van Vliet in Slikkerveer een werf die haar opdrachtgever graag een model van het door haar bestelde schip leverde. Helaas staat niet het gehele schip op de foto, maar dat wordt op de volgende foto’s meer dan goed gemaakt. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Zoals zoveel werven was ook De Groot & Van Vliet in Slikkereveer een werf die haar opdrachtgever een prachtig model van het door haar bestelde schip leverde. Helaas staat niet het hele schip op de foto, maar dat wordt op de volgende foto's meer dan goed gemaakt. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het achterschip van het motortankschip VREELAND, als een perfect model; zelf het Europanummer is te lezen. Het is toch maar te hopen dat dit model nog altijd in het hoofdkantoor van de rederij te vinden is. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Zoals zoveel werven was ook De Groot & Van Vliet in Slikkereveer een werf die haar opdrachtgever een prachtig model van het door haar bestelde schip leverde. Helaas staat niet het hele schip op de foto, maar dat wordt op de volgende foto's meer dan goed gemaakt. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Slechts weinig schepen zijn zo perfect in model nagebouwd als het motortank VREELAND. Laten we niet vergeten dat dit model in 1961 gebouwd werd; toen bestonden er nog geen 3D-printers, maar was ieder onderdeel ouderwets handwerk.  Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

En dat dingen wel eens stuk gaan bewijst deze foto. Eén van de ruimen van de VREELAND na een flinke aanvaring. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

En dat dingen wel eens stuk gaan bewijst deze foto. Eén van de ruimen van de VREELAND na een flinke aanvaring. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VREELAND op de Nieuwe Maas. Op de achtergrond de typische schoorstenen van het ss. ROTTERDAM. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VREELAND op de Nieuwe Maas. Op de achtergrond de typische schoorstenen van het ss. ROTTERDAM. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VREELAND op één van de kleinere binnenwateren van Nederland. Varend in de eetbare olie bracht je in de verste uithoeken van ons land. Foto: Harry de Groot - met dank.

Het motortankschip VREELAND op één van de kleinere binnenwateren van Nederland. Varend in de eetbare olie bracht je in de verste uithoeken van ons land. Foto: Harry de Groot – met dank.

Het motortankschip VREELAND, varend op het IJ. Foto: Danny Reine - met dank.

Het motortankschip VREELAND, inmiddels in de kleuren van Koole, varend op het Buiten-IJ. Foto: Danny Reine – met dank.

Het motortankschip VREELAND, bij de terminal van Koole in Zaandam. Foto: Danny Reine - met dank.

Het motortankschip VREELAND, bij de terminal van Koole in Zaandam. Foto: Danny Reine – met dank.

Het motortankschip in de Oranjesluis. Foto: Danny Reine - met dank.

Het motortankschip in de Oranjesluis. Foto: Danny Reine – met dank.

Het motortankschip VREELAND ligt te lossen in Krommenie. Foto: Danny Reine - met dank.

Het motortankschip VREELAND ligt te lossen in Krommenie. Foto: Danny Reine – met dank.

Het motortankschip VREELAND ligt te lossen in Krommenie. Foto: Danny Reine - met dank.

Het motortankschip VREELAND ligt te lossen in Krommenie. Foto: Danny Reine – met dank.

Na het lossen achteruit varend, terug naar de Zaan. Foto: Danny Reine - met dank.

Na het lossen achteruit terug varend naar de Zaan. Foto: Danny Reine – met dank.

 

 

Laatst gewijzigd