Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr: 02309224. 
Scheepstype Motortankschip – type N /open. 
Bouwjaar 1955. 
Bouwwerf Firma G. Timmer & Zoon in Delft. 
Bouwnummer Onbekend. 
Tonnage/Inhoud 128 /  
Afmetingen 28.00 x 4.55 x 1.82. 
Voortstuwing 80 pk Deutz, type ST 3 M 425, 600 omw/min, motornummer: 1749-383/85 
Aantal Tanks 4, voorzien van stoomspiralen. 
Pompcapaciteit 1 x 60 m³ p/u motorpomp + 1 x 60 m³ p/u stoompomp. 
Bunker/Losgiek Ja, vier duims vanaf de bouw. 
Eigenaar Vereenigde Tankrederij NV in Rotterdam.
Bijzonderheden In januari 1984 hermotoriseerd met 135 pk Scania Vabis, type D11, 2000 omw/min, motornummer: 104177. In 19?? hermotoriseerd met 132 pk Cummins, type 6C8-3M, 2000 omw/min, motornummer: 31133346.
Levensloop Op 15-04-1955 als VOORSCHOTEN door de Vereenigde Tankrederij NV in de vaart gebracht.
Op 16-09-1965 verkocht aan de Benzine- en Petroleum Handels Maatschappij NV in Amsterdam en hernoemd in BP HOLLAND 5. Op 12-09-1984 verkocht aan de North Sea Petroleum BV in Groningen en hernoemd in MARLIS. Op 29-04-1993 verkocht aan de Bredius Exploitatie Maatschappij BV in Rotterdam en hernoemd in PETROPLUS II. Op 17-06-1993 overgeschreven naar Petroplus Marine BV in Rotterdam en niet hernoemd.
Daarna onbekend.  
Een luchtopname van scheepswerf Timmer aan de Schie in Delft. Op de helling is de VOORSCHOTEN in aanbouw en aan de afbouwkade ligt de VOORHOUT.

Een luchtopname van scheepswerf Timmer aan de Schie in Delft. Op de helling is de VOORHOUT in aanbouw en aan de afbouwkade ligt de VOORSCHOTEN.

De stapelloop van de VOORSCHOTEN is in volle gang. Het achterschip wordt als eerste vrij gemaakt van de helling.

De stapelloop van de VOORSCHOTEN is in volle gang. Het achterschip is als eerste vrij gemaakt van de helling.

Er ligt een flinke stapel stophout onder het voorschip van de VOORSCHOTEN. Balk voor balk wordt verwijderd om het schip aan haar elemaent te kunnen toe vertrouwen.

Er ligt een flinke stapel stophout onder het voorschip van de VOORSCHOTEN. Er moeten heel wat balken verwijderd worden voor het schip aan haar element kan worden toevertrouwd.

Het motortankschip VOORSCHOTEN verlaat met succes de bouwhelling en krijgt voor het eerst 'natte voeten'.

Het motortankschip VOORSCHOTEN glijdt van de bouwhelling de Schie in. Een jonge medewerker van de werf kijkt nog een beetje wantrouwig toe.

ccc

De VOORSCHOTEN is met goed gevolg te water gegaan. De winter van 1954/1955 was een koude en vooral lange winter, wat aan de ijsschotsen in de Schie nog te zien is.

Na een afbouwperiode van enkele maanden maakt de VOORSCHOTEN haar technische, geladen proefvaart op

Na een afbouwperiode van enkele maanden maakt de VOORSCHOTEN haar technische, geladen, proefvaart op 15 april 1955.

Na een afbouwperiode van enkele maanden maakt de VOORSCHOTEN haar technische, geladen proefvaart op

Na een afbouwperiode van enkele maanden maakt de VOORSCHOTEN haar technische (geladen), proefvaart op de Schie (15-04-1955).

Na een afbouwperiode van enkele maanden maakt de VOORSCHOTEN haar technische, geladen proefvaart op

Na een afbouwperiode van enkele maanden maakt de VOORSCHOTEN haar technische (geladen) proefvaart op de Schie (15-04-1955). De VOORSCHOTEN en de VOORHOUT waren niet direct de grootste schepen van de vloot, wat wel blijkt uit de twee personen die ruimschoots boven de achterroef uitsteken.

Na een afbouwperiode van enkele maanden maakt de VOORSCHOTEN haar technische, geladen proefvaart op

Na een afbouwperiode van enkele maanden maakt de VOORSCHOTEN haar technische (geladen) proefvaart op de Schie (15-04-1955).

Het motortankschip VOORSCHOTEN, waarschijnlijk gefotografeerd in het zuiden van België of het noorden van Frankrijk. Collectie: Ernst Oosterwijk - met dank.

Het motortankschip VOORSCHOTEN, waarschijnlijk gefotografeerd in het zuiden van België of misschien zelfs in het noorden van Frankrijk. Collectie: Ernst Oosterwijk – met dank.

 

 

Laatst gewijzigd