80 pk Deutz, type ST 3 M 425, 600 omw/min, motornummer: 1749-383/85
Aantal Tanks
4, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit
1 x 60 m³ p/u motorpomp + 1 x 60 m³ p/u stoompomp.
Bunker/Losgiek
Ja, vier duims vanaf de bouw.
Eigenaar
Vereenigde Tankrederij NV in Rotterdam.
Bijzonderheden
In januari 1984 hermotoriseerd met 135 pk Scania Vabis, type D11, 2000 omw/min, motornummer: 104177. In 19?? hermotoriseerd met 132 pk Cummins, type 6C8-3M, 2000 omw/min, motornummer: 31133346.
Levensloop
Op 15-04-1955 als VOORSCHOTEN door de Vereenigde Tankrederij NV in de vaart gebracht. Op 16-09-1965 verkocht aan de Benzine- en Petroleum Handels Maatschappij NV in Amsterdam en hernoemd in BP HOLLAND 5. Op 12-09-1984 verkocht aan de North Sea Petroleum BV in Groningen en hernoemd in MARLIS. Op 29-04-1993 verkocht aan de Bredius Exploitatie Maatschappij BV in Rotterdam en hernoemd in PETROPLUS II. Op 17-06-1993 overgeschreven naar Petroplus Marine BV in Rotterdam en niet hernoemd. Daarna onbekend.
Een luchtopname van scheepswerf Timmer aan de Schie in Delft. Op de helling is de VOORHOUT in aanbouw en aan de afbouwkade ligt de VOORSCHOTEN.
De stapelloop van de VOORSCHOTEN is in volle gang. Het achterschip is als eerste vrij gemaakt van de helling.
Er ligt een flinke stapel stophout onder het voorschip van de VOORSCHOTEN. Er moeten heel wat balken verwijderd worden voor het schip aan haar element kan worden toevertrouwd.
Het motortankschip VOORSCHOTEN glijdt van de bouwhelling de Schie in. Een jonge medewerker van de werf kijkt nog een beetje wantrouwig toe.
De VOORSCHOTEN is met goed gevolg te water gegaan. De winter van 1954/1955 was een koude en vooral lange winter, wat aan de ijsschotsen in de Schie nog te zien is.
Na een afbouwperiode van enkele maanden maakt de VOORSCHOTEN haar technische, geladen, proefvaart op 15 april 1955.
Na een afbouwperiode van enkele maanden maakt de VOORSCHOTEN haar technische (geladen), proefvaart op de Schie (15-04-1955).
Na een afbouwperiode van enkele maanden maakt de VOORSCHOTEN haar technische (geladen) proefvaart op de Schie (15-04-1955). De VOORSCHOTEN en de VOORHOUT waren niet direct de grootste schepen van de vloot, wat wel blijkt uit de twee personen die ruimschoots boven de achterroef uitsteken.
Na een afbouwperiode van enkele maanden maakt de VOORSCHOTEN haar technische (geladen) proefvaart op de Schie (15-04-1955).
Het motortankschip VOORSCHOTEN, waarschijnlijk gefotografeerd in het zuiden van België of misschien zelfs in het noorden van Frankrijk. Collectie: Ernst Oosterwijk – met dank.