Scheepswerf Stapel in Spaarndam. Het ladinggedeelte werd gebouwd bij Machinefabriek en Constructiebedrijf Kremer NV in Vlaardingen en in de Koningin Wilhelminahaven in Vlaardingen in het ruim geplaatst.
Bouwnummer
39.
Tonnage/Inhoud
456 /
Afmetingen
43.47 x 7.20 x 2.82.
Voortstuwing
240 pk Brons, type 4 GB, 350 omw/min, motornummer: 14410.
Aantal Tanks
8, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit
1 x 180 m³ per uur motorpomp en 1 x 100 m³ per uur stoompomp.
Bunkergiek
Vanaf de bouw uitgerust met een 5 duims bunkergiek.
Eigenaar
Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam.
Bijzonderheden
Speciaal ontworpen en gebouwd voor het bunkeren van zeeschepen in de havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen. Zusterschip van de VLIELAND en de AMELAND. In 1966 verlengd 58.46 meter en 648 ton met 10 tanks. In …. uitgerust met een nieuwe hoofdmotor: 400 pk Caterpillar, type 3408, motornummer: 99 V 05551. In 1993 voorzien van een nieuwe, moderne bunkergiek. In 1998/1999 omgebouwd voor het transport en het leveren van smeerolie.
Levensloop
Op 16-03-1957 als VOORNE in de vaart gekomen. In 1999, als smeerolietanker verhuurd aan de BP. Voer enige jaren in de kleuren van de BP. In 2009 uit de vaart genomen en in 2010 verkocht naar Nigeria.
Het motortankschip VOORNE werd nagenoeg volledig afgebouwd bij Scheepswerf Stapel NV in Spaarndam. Het enige wat Stapel niet bouwde was het ladinggedeelte. Dit werd gebouwd door Machinefabriek en Constructiebedrijf Kremer NV in Vlaardingen. Hier ligt de VOORNE in de Vlaardingse Koningin Wilhelminahaven klaar voor het plaatsen van dit ladinggedeelte. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
Met uiterste precisie wordt het ladinggedeelte van de VOORNE, van de kade van Machinefabriek en Construtiebedrijf Kreber getild. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
De laatste voorbereidingen worden getroffen in het ruim van de VOORNE om straks het ladinggedeelte, wat reeds op de achtergrond op weg is, vlekkeloos te kunnen plaatsen. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
Twee zware bokken verplaatsen het ladingedeelte van de VOORNE van de kade bij Kremer naar het wachtende schip. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
Twee zware bokken verplaatsen het ladinggedeelte van de VOORNE van de kade bij Kremer naar het wachtende schip. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
Twee zware bokken verplaatsen het ladinggedeelte van de VOORNE van de kade bij Kremer naar het wachtende schip. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
Het zal even passen en meten worden, maar als alle bouwmaten perfect zijn aangehouden moet het ladinggedeelte van de VOORNE exact in het ruim passen. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
Het zal even passen en meten worden, maar als alle bouwmaten perfect zijn aangehouden moet het ladinggedeelte van de VOORNE exact in het ruim passen. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
En het past. Het ladinggedeelte van de VOORNE past precies in het, laten we dat niet vergeten, bij een andere werf gebouwde ruim.Met deze bouwmethode werden de VOORNE en haar zusterschepen VLIELAND en AMSTERDAM de eerste dubbelwandige schepen van de Nederlandse vloot. Archief: Verenigde Tankrederij.
Het nagelnieuwe motortankschip VOORNE, speciaal ontworpen en gebouwd voor het bunkeren van zeeschepen, op haar technische proefvaart. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
Het nagelnieuwe motortankschip VOORNE, speciaal ontworpen en gebouwd voor het bunkeren van zeeschepen, op haar definitieve technische proefvaart. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
Het motortankschip VOORNE, bunkert een zeeboot in de haven van Rotterdam. Foto: Archief Verenigde Tankrederij. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
De VOORNE, tijdens het bunkeren van het vrachtschip THYRA TORM uit Kopenhagen. Torm Lines is nog altijd één van de grotere rederijen ter wereld en haar schepen worden nog geregeld door de VT van brandstof voorzien. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
Het motortankschip VOORNE langszij de THYRA TORM uit Kopenhagen. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
Het motortankschip VOORNE voor de Westerkade in Rotterdam. Voor de kop van de VOORNE het motortankschip TAMINA van de Schweizerische Reederei AG in Basel. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
Het motortankschip VOORNE op de Nieuwe Maas. Op de achtergrond het markante kantoor van de Holland Amerika Lijn. Foto Archief Verenigde Tankrederij.
Het motortankschip VOORNE, inmiddels verlengd maar nog niet voorzien van een nieuwe bunkergiek, gefotografeerd in het Beerkanaal tussen de Europoort en de Maasvlakte. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motortankschip VOORNE, varend voor de BP als smeerolieschip, in de Botlek Centrale Geul. De VOORNE is hier inmiddels voorzien van een nieuwe stuurhut en een moderne bunkermast.
Het motortankschip VOORNE, varend voor de BP als smeerolieschip, in de Botlek Centrale Geul.
Het motortankschip VOORNE , als smeerolieschip, in de Botlek Centrale Geul. Het schip is net uit de huur bij BP en wordt weer in de originele kleuren van de VT geschilderd (november 2003).
Het motortankschip VOORNE, als smeerolieschip, in de Botlek Centrale Geul. Het schip is net uit de huur bij de BP en wordt weer in de originele kleuren van de VT geschilderd (november 2003).
De VOORNE, invarend Rozenburgse Sluis in mei 2004. De schildersklus is inmiddels gereed en daarmee is de VOORNE weer een echt VT-schip.
Het motortankschip VOORNE in de Rozenburgse Sluis in mei 2004.
Het motortankschip VOORNE, volledig ‘zeedicht’ gemaakt, verlaat, achter een typisch Duitse sleepboot de haven van Rotterdam in 2010. De bestemming is Nigeria. Slechts weinig mensen namen afscheid van dit markante schip. Foto: via Internet. Fotograaf: onbekend – met dank.
In afwachting van betere weersomstandigheden op de Atlantische Oceaan is de voormalige VOORNE tijdelijk geparkeerd in een buitenhaven van Gibraltar. Foto: via Internet. Fotograaf onbekend – met dank.
Op deze foto niet al te goed in beeld, maar hier ligt het voormalige motortankschip VOORNE langszij een volstrekt onbekend tankschip in de buurt van Laos, Nigeria. Foto: via Internet. Fotograaf: Archief Anonym-MP – met dank.
De voormalige VOORNE, die volgens ons nog steeds dezelfde naam voert, langszij hetzelfde tankschip als op de foto hierboven. Het feit dat de Nigeriaan op de foto zijn gezicht onherkenbaar gemaakt is doet het ergste vermoeden. Foto: Archief@Anonym-MP – met dank.
De VOORNE, ergens in Nigeria, ingeklemd tussen een oude LPG tanker en (zo te zien) een Amerikaanse duwboot. Foto: Archief@Anonym-MP – met dank.
De VOORNE, ergens in Nigeria, naast een oude LPG tanker. Op de roestige boeiing na, ziet de opbouw van de VOORNE er naar Nigeriaanse begrippen nog strak uit. Niemand heeft echter ooit het initiatief genomen het logo van de VT over te schilderen. Foto: Archief@Anonym-MP – met dank.