ENI nr: | 3010673. |
Scheepstype | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar | 1932. |
Bouwwerf | Scheepswerf Vahali NV in Gendt. |
Bouwnummer | Onbekend. |
Tonnage/Inhoud | 224 / |
Afmetingen | 34.95 x 5.14 x 2.24. |
Voortstuwing | 80 pk Kromhout. |
Aantal Tanks | 6, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit | 1 x 120 m³ p/h stoompomp + 1 x 50 m³ motorpomp. |
Bunkergiek | Onbekend. |
Eigenaar | Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam. |
Bijzonderheden | In 1932 liet de gemeente Nijmegen de veerpont ZELDENRUST III bouwen voor de veerdienst Nijmegen – Lent. Deze veerpont werd gebouwd bij Scheepswerf Vahali NV in Gendt en bestond uit twee identieke vrachtschepen, die verbonden waren door één rijdek. De gedachte achter deze bouwmethode was dat wanneer de pont verkocht zou moeten worden het eenvoudiger zou zijn twee aparte vrachtschepen te verkopen dan één veerpont. In 1936 werd de Waalbrug bij Nijmegen geopend en werd de ZELDENRUST III overbodig. De beide schepen werden toen inderdaad als twee aparte droge-ladingschepen verkocht. Lubbers Benzine Veem (het Haagch Benzineveem) NV in ’s-Gravenhage kocht één van de twee schepen en liet dat vervolgens ombouwen tot een motortankschip van 224 ton met zes ruimen. Na de ombouw als LUBBERS I in de vaart gekomen. In 1946 hermotoriseerd met 70 pk Brons, 2 cilinder. Tevens uitgerust met een 18 pk Lister dieselmotor voor aandrijving van de lospomp. Het andere deel van de ZELDENRUST III kwam uiteindelijk in 1952 als HOOGVLIET als huurschip ook in de VT vloot terecht. |
Levensloop | Op 27-05-1939 door de Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam aangekocht en hernoemd in VOORBURG. Met de overname werden ook de benzine-vervoeren van het Haagsch Benzineveem door de VT overgenomen. Op 13-09-1966 verkocht naar M.J. Troost & Zn. in Rotterdam. Geen naamsverandering bekend. Op 19-02-1976 verkocht naar Scheepssloperij Stolk’s Handels Onderneming BV in Hendrik Ido Ambacht. Voor zover bekend in 1983 gesloopt. |