Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr: 2309426.
Scheepstype Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar 1955.
Bouwwerf Scheepswerf De Groot & Van Vliet NV in Slikkerveer.
Bouwnummer Onbekend.
Tonnage/Inhoud 499 /
Afmetingen 56.96 x 7.02 x 2.34.
Voortstuwing 360 pk Brons, type 6 GB, 350 omw/min, motornummer: 14604.  
Aantal Tanks 8, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit 175 m³ per uur motorpomp en 150 m³ stoompomp.
Bunkergiek Vanaf de bouw uitgerust met een vijf duims bunkergiek. 
Eigenaar Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam.
Bijzonderheden Op 02-01-1956 als VOLLENHOVE in de vaart gekomen. In 1964 overgemeten naar 556 ton. 
Levensloop Op 04-10-1984 verkocht aan C. Crawley Ltd. in Gravesend. Engeland. Voer in Engeland onder de naam STEFAN SCOTT en is inmiddels in Engeland gesloopt.
Een (prachtig) historisch plaatje van de activiteiten van de toenmalige Vereenigde Tankreederij. De VOLLENHOVE, VARSSEVELD en VLISSINGEN (de eerste). liggen langszij een zeetanker voor het laden van een partij eetbare olie. De VOLLENHOVE heeft de verbinding met het zeeschip tot stand gebracht en via haar worden de VLISSINGEN en de VARSSEVELD ook geladen. Foto: Archief Verenigde Tankrederij - met dank.

Een (prachtig) historisch plaatje van de activiteiten van de Vereenigde Tankreederij in de jaren vijftig van de vorige eeuw. De motortankschepen VOLLENHOVE, VARSSEVELD en VLISSINGEN (de eerste). liggen langszij een zeetanker voor het laden van een partij eetbare olie. De VOLLENHOVE heeft de verbinding met het zeeschip tot stand gebracht en via haar worden de VLISSINGEN en de VARSSEVELD ook geladen. Foto: Archief Verenigde Tankrederij – met dank.

Het motortankschip VOLLENHOVE, zo te zien afgemeerd aan het einde van de Parkkade. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VOLLENHOVE, zo te zien afgemeerd aan het einde van de Oosterkade. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

De VOLLENHOVE geplooid tijdens lossen. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

De VOLLENHOVE voor reparatie aan de werf nadat zij tijdens het lossen is geplooid. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

De VOLLENHOVE voor reparatie aan de werf nadat zij tijdens het lossen is geplooid. Op deze foto is goed te zien dat de VOLLENHOVE bijna doormidden is gebroken. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

De VOLLENHOVE voor reparatie aan de werf nadat zij tijdens het lossen is geplooid. Op deze foto, genomen vanonder het vlak, is goed te zien dat de VOLLENHOVE bijna doormidden is gebroken. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VOLLENHOVE, onder haar eigen naam actief in Engeland. Onbekende fotograaf - met dank.

Het motortankschip VOLLENHOVE, hier nog actief onder haar eigen naam, opvarend op de Thames. Fotograaf onbekend – met dank.

De voormalige VOLLENHOVE, inmiddels hernoemd in STEFAN SCOTT. Fotograaf onbekend - met dank.

De voormalige VOLLENHOVE, inmiddels hernoemd in STEFAN SCOTT. Fotograaf onbekend – met dank.

De STEFAN SCOTT, ex VOLLENHOVE, voor anker op de Thames. Fotograaf onbekend - met dank.

De STEFAN SCOTT, ex VOLLENHOVE, voor anker op de Thames. Fotograaf onbekend – met dank.

En zo kan een ooit prachtig schip, naamloos en vergeten, aan haar einde komen. De voormalige VOLLENHOVE, ligt hier STEFAN SCOTT als sloopgoed langs de oever van Thames. Fotograaf onbekend - met dank.

En zo kan een ooit prachtig schip, naamloos en vergeten, aan haar einde komen. De voormalige VOLLENHOVE, ligt hier STEFAN SCOTT als sloopgoed langs de oever van Thames. Fotograaf onbekend – met dank.

 

 

Laatst gewijzigd