Scheepswerf De Merwede NV in Hardinxveld-Giessendam.
Bouwnummer
572.
Tonnage/Inhoud
822 /
Afmetingen
72.98 x 8.61 x 2.45.
Voortstuwing
2 x 350 pk Kromhout, type 6 F 240, 750
Aantal Tanks
10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit
1 x 500 m³ p/h Houttuin motorpomp en 1 stoompomp.
Losgiek
Ja.
Eigenaar
Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam.
Bijzonderheden
In 1969 overgemeten naar een diepgang van 2.60 meter en 887 ton. In 1975 verlengd naar 84.65 meter en 1248 ton met 12 tanks. In 1984, bij Scheepswerf Slob in Papendrecht verbouwd tot duwend motortankschip en hermotoriseerd met 2 x 500 pk Caterpillar, type 3412 Di-Ta, motornummers: 60 m 02245 (stuurboord) en 60 M 02244 (bakboord). Na 1996 uitgerust met een 350 pk Daf kopschroef.
Levensloop
Op 11-09-1963 als VOLKEL in de vaart gekomen. Op 14-08-1995 ingebracht in de VT-Koole BV in Rotterdam. In augustus 1996 definitief overgegaan naar Koole BV in Zaandam. In 2006 gesloopt bij Scheepssloperij Treffers BV in Haarlem.
Dit houten model van de VOLKEL werd gemaakt in de werkplaats van het Marin (Maritiem Research Instituut Nederland) en gebruikt voor (sleep)proeven in de sleeptank.
De bouw van de VOLKEL in beeld. Bij de bouw van de VOLKEL is duidelijk voor een nieuw concept gekozen. Werden voorheen casco en ladinggedeelte apart gebouwd, nu worden beide geïntegreerd geassembleerd.
De bouw van de VOLKEL in beeld. Bij de bouw van de VOLKEL is duidelijk voor een nieuw concept gekozen. Werden voorheen casco en ladinggedeelte apart gebouwd, nu worden beide geïntegreerd geassembleerd.
De bouw van de VOLKEL in beeld. Bij de bouw van de VOLKEL is duidelijk voor een nieuw concept gekozen. Werden voorheen casco en ladinggedeelte apart gebouwd, nu worden beide geïntegreerd geassembleerd.
De bouw van de VOLKEL in beeld. Bij de bouw van de VOLKEL is duidelijk voor een nieuw concept gekozen. Werden voorheen casco en ladinggedeelte apart gebouwd, nu worden beide geïntegreerd geassembleerd.
De bouw van de VOLKEL in beeld. Bij de bouw van de VOLKEL is duidelijk voor een nieuw concept gekozen. Werden voorheen casco en ladinggedeelte apart gebouwd, nu worden beide geïntegreerd geassembleerd.
Uitnodiging voor de proefvaart van het motortankschip VOLKEL in op 30 juli 1963.
Het motortankschip VOLKEL opvarend op de Waal. De VOLKEL was op basis van haar ontwerp een typisch VT schip en vooral een optelsom van eerder in de vaart gebrachte schepen. Zelden heeft een schip mooiere lijnen gehad als de VOLKEL.
Het motortankschip VOLKEL, afvarend op de Waal. Ook op deze foto is het bijzondere ontwerp van dit schip goed zichtbaar. Zowel het voor- als het achterschip hebben een heel eigen (VT) uiterlijk.
Het motortankschip VOLKEL, afvarend op de Waal, geplaagd door een stevige tegenwind. Het typisch ontworpen voorschip is op deze foto goed zichtbaar.
Het motortankschip VOLKEL, kort na de ingebruikname (de brug en de roef staan nog in de lijnolie) terug aan de afbouwkade bij Van der Giessen & De Noord voor wat laatste werkzaamheden.
Het motortankschip VOLKEL, kort na de ingebruikname (de brug en de roef staan nog in de lijnolie) terug aan de afbouwkade bij Van der Giessen & De Noord voor wat laatste werkzaamheden.
Het motortankschip VOLKEL, dwars van de Hef in de Rotterdamse Koningshaven.
Het front van de brug en stuurhut van de VOLKEL.
Vanaf het roefdek naar voren gezien.
Vanaf het roefdek naar voren gezien.
Hoe modern de VOLKEL ook mocht zijn, de stuurhut is nog altijd traditioneel met een prachtig houten haspel en eenvoudige motorbediening.
Een kijkje op het achterdek. Wat het meest opvalt is het roerkwadrant. Een gecombineerde sleep-/ankerlier ontbreekt ook niet. Al met al een niet te ruim achterdek. Enige voorzichtigheid was hier wel geboden. Gelijk is hiermee ook inzichtelijk waarom de VOLKEL een bijzonder zwaar te sturen schip was. Ondanks haar fraaie uiterlijk was het roerwerk nog gewoon handwerk.
De gezamenlijke 700 pk (2 x 350 pk Kromhout) van de VOLKEL keurig in beeld gebracht. Was er op het achterdek wellicht weinig ruimte, de machinekamer was ruim genoeg.
En waar zou dit prachtige stuk koper gebleven zijn. Wat opvalt is dat het allemanshandje of allemansend op deze foto nog ontbreekt.
De VOLKEL was uitgerust met een Philips radar. Omdat deze niet geschikt was voor de vaart op de rivier, werd er na enige tijd een Decca radar geplaatst. Wat we hier zien is de oude Philips radarscanner.
Het motortankschip VOLKEL, zo te zien voor anker in de Waalhaven in Rotterdam. Op de achtergrond ligt de coaster STELLA ANTARES van Gebr. de Haas. Het lijkt er op dat het motortankschip VINKEL langszij de STELLA ANTARES ligt en de VOLKEL op haar beurt ligt te wachten.
De motortankschepen VOLKEL en VINKEL (het schip met de grote radarscanner) in de Waalhaven in Rotterdam. Links op de achtergrond de typische opbouw van de STELLA ANTARES, één van de coasters van Gebroeders de Haas.
Kapitein Jo van Ree haalde de VOLKEL nieuw van de werf. Op deze foto zien we zijn vrouw Miep en de kleine Frank in het gangboord, zwaaiend naar de fotograaf. Frank van Ree heeft ook heel wat jaren bij de VT gevaren. Foto: Collectie Sjoerd Nutma – met dank.
Met een stevige bries op de Oosterschelde voor Hansweert. Het schip voor de VOLKEL doet ons aan de VIANEN denken. Of zij voorspan verleent is niet duidelijk.
Met een stevige bries op de Oosterschelde voor Hansweert. Het schip voor de VOLKEL doet ons aan de VIANEN denken. Mochten wij het qua locatie fout hebben laat het ons weten.
Het motortankschip VOLKEL, opvarend in het gebergte, op weg naar Mannheim. De VOLKEL loopt hier de VEGHEL op die dezelfde bestemming heeft. Uiteindelijk maakte de VEGHEL vast op VOLKEL en samen voeren ze naar Mannheim. Kapitein op de VOLKEL was Jo van Ree en op de VEGHEL had Dirk Vet het gezag – Foto: Collectie Sjoerd Nutma – met dank.
Het motortankschip VOLKEL, hier waarschijnlijk bij de Unilever in Delft.
Het motortankschip VOLKEL, hier waarschijnlijk bij de Unilever in Delft.
Het motortankschip op de Nieuwe Maas in Rotterdam.
Ligt de VOLKEL hier ergens op de Duitse kanalen of is dit het Albertkanaal. Wie het weet mag het zeggen.
En waar het allemaal begon met een prachtig houten model eindigt het ook hier onder de slopershamer. De VOLKEL (inmiddels met de oranje band van Koole bij Scheepssloperij Treffers in Haarlem. Foto: Leo Schuitemaker (20-12-2006) – met dank.