Scheepswerf De Groot & Van Vliet NV in Slikkerveer.
Bouwnummer
362.
Tonnage/Inhoud
822 /
Afmetingen
72.98 x 8.61 x 2.45.
Voortstuwing
470 pk Kromhout, type 6 FD 240, motornummer: 17365.
Aantal Tanks
8, voorzien van stoomspiralen en een Clayton verwarmingsketel.
Pompcapaciteit
Onbekend.
Bunkergiek
Ja.
Eigenaar
Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam.
Bijzonderheden
In 1975 overgemeten naar een diepgang van 2.79 en 832 ton. In 1976 verlengd naar 79.83 meter en 1173 ton met 12 tanks. In 1983 hermotoriseerd met 500 pk Caterpillar, type 3412 Di-Ta, motornummer: 60 M 01670. Tevens voorzien van een 350 pk kopschroef. Overgemeten naar 1179 ton. Vanwege problemen met de hoofdmotor in 1987 opnieuw hermotoriseerd met 500 pk Caterpillar, type 3412 Di-Ta, motornummer: 60 M 02924.
Levensloop
Op 11-02-1965 als VOERENDAAL in de vaart gekomen. Op 19-11-1993, in het kader van de ’oud voor nieuw regeling’ als slooptonnage verkocht verkocht aan Scheepsmakelaar Euromaritime (Galle) BV in Terneuzen en daarna doorverkocht naar een onbekende scheepssloperij.
Een door de KLM gemaakte luchtfoto van Scheepswerf De Groot & Van Vlet in Slikkerveer met op de helling (midden van de foto) de VOERENDAAL in aanbouw. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
11-02-1965, de doop van het motortankschip VOERENDAAL. Helaas hebben we niet kunnen achterhalen wie de doopvrouwe van de VOERENDAAL was. Mocht iemand nog weten wie deze dame is dan horen wij het graag. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
De stapelloop van de VOERENDAAL op 11-02-1965. Foto: H. Hoveling – met dank.
Een kijkje in het bemanningsverblijf van de VOERENDAAL. Hoewel de inrichting nu spartaans aandoet hoorde je er in 1961 niemand over klagen. In die jaren hadden heel wat scheepsbemanningen bij andere rederijen het veel slechter. Juist de voorzieningen voor de bemanningen waren een belangrijke reden om bij de VT te gaan varen.
Het motortankschip VOERENDAAL tijdens haar technische proefvaart in 1961.
Het motortankschip VOERENDAAL in een sluis op de Boven-Rijn. Foto± Verenigde Tankrederij.
In 1971 kreeg de VOERENDAAL een zware aanvaring. Wie meer van deze zware aanvaring in 1971 weet te vertellen; laat het ons weten. Foto: Verenigde Tankrederij.
De VOERENDAAL in het dok. De schade is op deze foto zeer duidelijk zichtbaar. Aan bakboordzijde is het schip bijna tweemaal zo breed geworden. Foto: Verenigde Tankrederij.
De VOERENDAAL gedokt. De schade is nog altijd aanzienlijk, maar al reeds gedeeltelijk hersteld. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
De VOERENDAAL gedokt. De schade is nog altijd aanzienlijk maar de reparatie is hier al zover gevorderd dat alleen de zij en het dek zelf nog moeten worden gerepareerd Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
Op deze foto is nog altijd goed de schade bovendeks te zien, Ook in de zij zit nog een flinke knik. Nogmaals; wie meer over deze aanvaring kan vertellen is van harte uitgenodigd. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
Oude tijden herleven. Het motortankschip VOERENDAAL, tijdens een bunker langszij de NEDLLOYD WISSEKERKE. Deze foto is gemaakt ergens tussen 1987 en 1988 (na de verlenging van de VOERENDAAL). Foto Collectie Danny Reine – met dank.
Het motortankschip VOERENDAAL voor een bunker in de Achtste Petroleumhaven. Foto: Rick van der Ent.