Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 02004536.
Scheepstype: Motortankschip – type III.
Bouwjaar: 1954.
Bouwwerf: Piet Hein (Schram) in Papendrecht.
Bouwnummer: Onbekend.
Afmetingen: 59.93 x 6.56 x 2.39.
Tonnage / Inhoud: 550 / 729 (97%).
Voortstuwing: 315 pk Mitsubishi, type S6BMPTA, motornummer: 27881.
Aantal schroeven: 1. 
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: Onbekend. 
Bunkergiek: Ja.
Eigenaar: Verenigde Tankrederij BV in Rotterdam.
Bijzonderheden: Oorspronkelijk gebouwd met een lengte van 49.93 en 448 ton met 10 tanks en aangedreven door 240 pk Brons. In 1965 bij Schram Bolnes verlengd naar de huidige lengte en tonnage. In 1983 hermotoriseerd met 2 x 153 pk Scania, type D11, 2000 omw/min. Motornummers: 112715 en 113351. In 1991 omgebouwd voor het leveren van smeerolie aan de zeevaart. In 1993 hermotoriseerd met 315 pk Mitsubishi en tevens voorzien van een kopschroef, aangedreven door een 100 pk Scania Vabis, type D8, 2000 omw/min. Motornummer: 729616.
Levensloop: Gebouwd in opdracht van de Benzine Petroleum Handel Maatschappij NV in Amsterdam en als BP HOLLAND 20 in de vaart gekomen. In 1993 verkocht aan de Verenigde Tankrederij en hernoemd in VLIST. Voer aanvankelijk exclusief voor BP. Na het in de vaart komen van de VICTORIA en VANORA (2005/2006) overgegaan in de algemene vaart.
In 2014 bij Heuvelman in s’ Gravendeel gesloopt.

 

De VLIST steekt de Nieuwe Maas over om de Botlek in te varen.

De VLIST in de Botlek Centrale Geul.

De VLIST in de periode dat zij exclusief voor BP voer. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VLIST op 13 januari 2011 - Foto: Dieter Henken - met dank.

Het motortankschip VLIST op 13 januari 2011 – Foto: Dieter Henken – met dank.

Het motortankschip VLIST op 13 januari 2011 - Foto: Dieter Henken - met dank.

Het motortankschip VLIST op 13 januari 2011. Vooral in het roefje met de rondlopende ramen  en de railing op de achterboeiing is nog een oude BP tanker te herkennen – Foto: Dieter Henken – met dank.

Het smeerolieschip VLIST bij Scheepswerf Olthof in april 2013. Zou ook het einde van deze voormalige BP tanker in zicht zijn. Foto: Jan Meppelink - met dank.

Het smeerolieschip VLIST bij Scheepswerf Olthof in april 2013. In 2014 bij Heuvelman gesloopt. Foto: Jan Meppelink – met dank.

 

 

 

 

 

 

 

Laatst gewijzigd