Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr: 2307450. 
Scheepstype Motortankschip – type N/open. 
Bouwjaar 1949. 
Bouwwerf Scheepswerf Bijker in Gorinchem. 
Bouwnummer Onbekend. 
Tonnage/Inhoud 405 / 
Afmetingen 50.00 x 6.60 x 2.40.
Voortstuwing 240 pk Brons, type 3 TL, 3  cilinder, 2 tact, motornummer: 5319.  
Aantal Tanks 10, voorzien van stoomspiralen. 
Pompcapaciteit 1 motorpomp van 130 m³ p/u, aangedreven door een 40 pk Brons pompmotor en 1 stoompomp van 150 m³ p/u uur. 
Bunkergiek Onbekend. 
Eigenaar Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam. 
Bijzonderheden Oorspronkelijk op stapel gezet als VINKEVEEN, maar tijdens de bouw vernoemd in VLIST. Zusterschip van de VOORST (1). In 1960 overgemeten naar 498 ton. In 1972 hermotoriseerd met (een gereviseerde) 320 pk Kelvin, type T8, 8 cilinder, 4 tact, bouwjaar 1970. Motornummer: 34473. 
Levensloop In 1949 als VLIST in de vaart gekomen. In 1978 verkocht aan C. Crawley Ltd. in Gravesend in Engeland. Daarna onbekend. 

 

Het motortankschip VLIST, samen met de stoomsleepboot CORNELIA aan het lossen bij de Honig. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VLIST, samen met de stoomsleepboot CORNELIA aan het lossen bij de Honig in Nijmegen. De CORNELIA was wellicht nodig voor het leveren van stoom voor de stoompomp van VLIST.

Aansluiten bij de Honig in Nijmegen.

Lossen bij de Honig in Nijmegen was niet direct de fijnste losplaats. De aansluiting tussen wal en schip had nogal wat voeten in aarde en vergde veel durf en inzet van de bemanning. Hoogtevrees in combinatie met een zes duims slang om je nek was zeker geen pretje.

Lossen bij de Honig in Nijmegen was niet de fijnste locatie. De aansluiting tussen wal- en schip had nogal wat voeten in de aarde. Er moesten nogal wat capriolen uitgehaald worden om de aansluiting tot stand te brengen. Foto: Archief Verenigde tankrederij.

Lossen bij de Honig in Nijmegen. Het hoogte verschil tussen schip en walaansluiting is hier goed zichtbaar. 

Het motortankschip VLIST, afvarend op de Nieuwe Maas in Rotterdam. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VLIST, afvarend op de Nieuwe Maas in Rotterdam. 

Het motortankschip VLIST aan een ons onbekend steiger. Wie het weet mag het zeggen. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VLIST heeft net geladen op Steiger 1 bij de Shell in de Eerste Petroleumhaven.

Het motortankschip VLIST aan een ons onbekend steiger. Wie het weet mag het zeggen. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VLIST heeft net geladen op Steiger 1 bij de Shell in de Eerste Petroleumhaven. Over vluchtwegen voor de bemanning werd in die tijd nog niet echt nagedacht. 

Gevalletje kopschade. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Gevalletje kopschade. Het motortankschip VLIST met een forse scheur in de kop. Helaas hebben we niet kunnen achterhalen waar het schip deze schade opliep. 

Gevalletje kopschade. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Gevalletje kopschade. 

Het motortankschip VLIST, met de zonnetent over de roef gespannen, opvarend aan de Loreley. Foto: Collectie Arie Lentjes.

Het motortankschip VLIST, met de zonnetent over de roef gespannen, opvarend aan de Loreley. Foto: Collectie Arie Lentjes.

Het motortankschip VLIST, tot aan de ijken afgeladen, opvarend in het gebergte. Aan stuurboord de Franse duwboot STRASSBOURG. Foto: Collectie Arie Lentjes.

Het motortankschip VLIST, tot aan de ijken afgeladen, opvarend in het gebergte. Aan stuurboord de Franse duwboot STRASSBOURG, die voor het nodige water aan dek zorgt. Wat opvalt zijn de lage tankhoofden van de VLIST. Foto: Collectie Arie Lentjes.

Het motortankschip VLIST. . Foto: Collectie Arie Lentjes.

Het motortankschip VLIST ligt in Friedrichsfeld te wachten om het Wesel-Datteln-Kanal op te schutten. Foto: Collectie Arie Lentjes.

 

Laatst gewijzigd