Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr:2313626.
ScheepstypeMotortankschip – type N/open.
Bouwjaar1972.
BouwwerfScheepswerf Piet Hein (Schram) NV in Papendrecht. 
BouwnummerOnbekend. 
Tonnage/Inhoud4231 /  
Afmetingen101.08 x 12.10 x 4.60. 
VoortstuwingVoortstuwing (A) – 1 x 1140 pk Caterpillar, type D 399 TA, 1225 omw/min, motornummer: 91-B-380-95746. Geplaatst als middenmotor en gebruikt voor de aandrijving van de middenschroef en een Krämer gelijkstroomgenerator.Tevens gebruikt voor de aandrijving van de boegschroefinstallatie (zie hieronder).Voortstuwing (B) – 2 x 710 pk Caterpillar, (één aan stuurboord en één aan bakboord), type: D 349 TA. Motornummers: 61-P-503 en 61-P-504. Gebruikt als aandrijving van 2 x 600 KVA Heemaf draaistroom-generatoren voor de aandrijving van de Schottel roerpropellers (zie hieronder). Tevens gebruikt voor de aandrijving van de ladingpompen.Roerpropellers: 2 x Schottel roerpropellers, type S 300 LS met een continuvermogen van 570 pk bij 960 omw/min, bestaande uit een tandwielkast met haakse overbrenging naar de schroeven en de roeren.
In totaal drie, vijfblads Ostermann scheepsschroeven, diameter 1400 mm, met hak en stabilisatieroer.
BoegschroefNaviprop boegbesturing, type 10 SLD, aangedreven door  200 pk/440 volt  Smit  gelijkstroommotor,  gevoed  door de Krämer gelijkstroomgenerator van de middenmotor
Aantal Tanks14, voorzien van verwarmingsspiralen.
Uitgerust met twee Kontaktomat thermische verwarmingsketels, type 1000-5V2F, capaciteit 1.000.000 kcal per uur. Geplaatst in een bakboord- en een stuurboord ketelruim, 
Pompcapaciteit2 x Houttuin motorpompen van 600 m³ per uur elk.
BunkergiekJa. 
EigenaarVereenigde Tankreederij NV in Rotterdam.
BijzonderhedenWas gedurende haar vaartijd het grootste, en daarmee lange tijd het vlaggenschip van de Verenigde Tankrederij.
LevensloopOp 30-10-1972 in de vaart gekomen als VLISSINGEN. In 1999 afgevoerd van de sterkte en gesloopt bij Scheepssloperij Nederland BV in ’s-Gravendeel.

 

De voorzijde van een promotiefolder, uitgegeven speciaal bij het in de vaart komen van VLISSINGEN. Archief Verenigde Tankrederij.

De voorzijde van een promotiefolder, uitgegeven speciaal bij het in de vaart komen van VLISSINGEN. 

Het motortankschip VLISSINGEN op de Nieuwe Maas. Het flatgebouw op de achtergrond is het voormalige hoofdkantoor van Van Ommeren.

Het motortankschip VLISSINGEN op de Nieuwe Maas. Het flatgebouw op de achtergrond is het voormalige hoofdkantoor van Van Ommeren (Westerlaan 10), in 1972 grootaandeelhouder in de Verenigde Tankrederij.

Een van de eerste foto's van het toenmalige vlaggenschip VLISSINGEN. Foto: Archief Verenigde tankrederij.

Het motortankschip VLISSINGEN was voor haar tijd niet alleen een technisch hoogstandje, maar zeker ook een imposante verschijning.

De VLISSINGEN heeft geladen in Rotterdam en is via het Schelde-Rijnkanaal onderweg naar Antwerpen voor een bunker. Foto: Collectie Sjoerd Nutma - met dank.

De VLISSINGEN heeft geladen in Rotterdam en is via het Schelde-Rijnkanaal onderweg naar Antwerpen voor een bunker. Foto: Collectie Sjoerd Nutma – met dank.

De VLAARDINGEN ligt voor anker op de verbreding van het Hartelkanaal (voorheen de Brielsche Maas). Zij moet gaan laden op de kanaalsteigers van de Q8. Voor de VLAARDINGEN ligt de BRANTAS van Spier voor anker.

De VLISSINGEN ligt voor anker op de verbreding van het Hartelkanaal (voorheen de Brielsche Maas). Zij moet gaan laden op de kanaalsteigers van de Q8. Voor de VLISSINGEN ligt de BRANTAS van J. Spier uit Papendrecht voor anker.

Het motortankschip VLISSINGEN ligt te laden in de haven van Amsterdam. Foto: Peter van Tol - met dank.

Het motortankschip VLISSINGEN ligt te laden in de haven van Amsterdam. Foto: Peter van Tol – met dank.

 

Laatst gewijzigd