ENI nr: | 2313626. |
Scheepstype | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar | 1972. |
Bouwwerf | Scheepswerf Piet Hein (Schram) NV in Papendrecht. |
Bouwnummer | Onbekend. |
Tonnage/Inhoud | 4231 / |
Afmetingen | 101.08 x 12.10 x 4.60. |
Voortstuwing | Voortstuwing (A) – 1 x 1140 pk Caterpillar, type D 399 TA, 1225 omw/min, motornummer: 91-B-380-95746. Geplaatst als middenmotor en gebruikt voor de aandrijving van de middenschroef en een Krämer gelijkstroomgenerator.Tevens gebruikt voor de aandrijving van de boegschroefinstallatie (zie hieronder).Voortstuwing (B) – 2 x 710 pk Caterpillar, (één aan stuurboord en één aan bakboord), type: D 349 TA. Motornummers: 61-P-503 en 61-P-504. Gebruikt als aandrijving van 2 x 600 KVA Heemaf draaistroom-generatoren voor de aandrijving van de Schottel roerpropellers (zie hieronder). Tevens gebruikt voor de aandrijving van de ladingpompen.Roerpropellers: 2 x Schottel roerpropellers, type S 300 LS met een continuvermogen van 570 pk bij 960 omw/min, bestaande uit een tandwielkast met haakse overbrenging naar de schroeven en de roeren. In totaal drie, vijfblads Ostermann scheepsschroeven, diameter 1400 mm, met hak en stabilisatieroer. |
Boegschroef | Naviprop boegbesturing, type 10 SLD, aangedreven door 200 pk/440 volt Smit gelijkstroommotor, gevoed door de Krämer gelijkstroomgenerator van de middenmotor |
Aantal Tanks | 14, voorzien van verwarmingsspiralen. Uitgerust met twee Kontaktomat thermische verwarmingsketels, type 1000-5V2F, capaciteit 1.000.000 kcal per uur. Geplaatst in een bakboord- en een stuurboord ketelruim, |
Pompcapaciteit | 2 x Houttuin motorpompen van 600 m³ per uur elk. |
Bunkergiek | Ja. |
Eigenaar | Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam. |
Bijzonderheden | Was gedurende haar vaartijd het grootste, en daarmee lange tijd het vlaggenschip van de Verenigde Tankrederij. |
Levensloop | Op 30-10-1972 in de vaart gekomen als VLISSINGEN. In 1999 afgevoerd van de sterkte en gesloopt bij Scheepssloperij Nederland BV in ’s-Gravendeel. |