Op 3 januari 2011, rond 19:30, varend van IJmuiden naar Amsterdam, midscheeps geramd door de coaster KEVIN S, welke met 11 kilometer per uur uitvarend uit de Mercuriushaven kwam. De kapitein van de KEVIN S had van de Amsterdam Port Control begrepen dat de vaarweg vrij was en minderde bij het uitvaren van de Mercuriushaven geen snelheid. De VLIELAND probeerde nog stuurboord uit te wijken maar kon een aanvaring niet voorkomen. Het schip liep een grote scheur midscheeps op en lekte een grote hoeveelheid stookolie in het Noordzeekanaal. De VLIELAND werd door de autoriteiten naar de Cornelis Douweshaven gedirigeerd, welke haven werd afgesloten met olieschermen. Uiteindelijk lekte het schip 250 kubieke meter stookolie, wat een groot deel van het Westelijk Havengebied vervuilde. Nadat het schip was leeggemaakt en de meeste olie was opgeruimd werd de VLIELAND verhaald naar de Oranjewerf in Amsterdam. Hier werd zij eerst afgemeerd langszij het Oranjedok en later drooggezet op de helling. Uiteindelijk werd besloten het getroffen ladinggedeelte uit het schip te snijden en de overgebleven delen weer aan elkaar te zetten. Daarna naar Rotterdam/Bolnes gebracht en aansluitend verkocht naar Nigeria.
Levensloop
Gebouwd in opdracht van de Shell Verkoopmaatschappij BV in Rotterdam en als SHELL 4 in de vaart gebracht. Op 01-05-1990 verkocht aan de Verenigde Tankrederij en hernoemd in VLIELAND. In 2012 verkocht naar Nigeria. In 2013 aan de ketting gelegd wegens verduistering van 1300 ton aardolie.
Het motortankschip SHELL 4, op 01-05-1990 ter bezichtiging tijdens de overdracht naar de VT.
Het motortankschip SHELL 4, op 01-05-1990 ter bezichtiging tijdens de overdracht naar de VT.
Het motortankschip SHELL 4, op 01-05-1990 ter bezichtiging tijdens de overdracht naar de VT.
Het motortankschip SHELL 4, op 01-05-1990 ter bezichtiging tijdens de overdracht naar de VT.
Gezamenlijk in de mast; de maatschappijvlaggen van de Shell en de Verenigde Tankrederij.
Het motortankschip VLIELAND aan de Welplaatkade in maart 2007.
Het motortankschip VLIELAND aan de Welplaatkade in maart 2007.
Het motortankschip VLIELAND, in juni 2007 op Steiger 5 bij Vopak Botlek Noord.
Het motortankschip VLIELAND op de Westerschelde, ter hoogte van Walsoorden. Foto: Huug – Kustvaartforum.
De motortankschepen VLIELAND en VESTLAND, gezamenlijk gedokt voor groot survey. Foto: J. Saarloos – met dank.
De coaster KEVIN S (Imo:8412857 – Call Sign V2FB) op het Kieler Kanaal. Foto: Perseefonee (shipspotting.com) – met dank.
Een overzichtskaartje waar de KEVIN S en de VLIELAND elkaar raakten en het gebied wat daarna met stookolie vervuild werd. Tekening: Het Parool – met dank.
De resterende lading van de VLIELAND wordt in de Cornelis Douweshaven overgeslagen in een tankduwbak. De kleinere open bakken worden gebruikt om olieresten in op te slaan. De haven zelf is afgesloten met olieschermen. Toch zou er in de dagen na de aanvaring nog veel olie in het Noordzeekanaal terechtkomen. Foto: Danny Reine – met dank.
Het motortankschip VLIELAND op de helling bij de Oranjewerf in Amsterdam. Foto: Tunnis Kustvaartforum – met dank.
Het motortankschip VLIELAND op de helling bij de Oranjewerf in Amsterdam. Foto: Tunnis Kustvaartforum – met dank.
Het motortankschip op de helling bij de Oranjewerf in Amsterdam. Het zwaar beschadigde middenschip is inmiddels verstevigd met twee steunbalken. Foto: Tunnis Kustvaartforum – met dank.
Het motortankschip VLIELAND op de helling bij de Oranjewerf in Amsterdam. Op deze foto is goed de schade te zien die de KEVIN S toebracht. De scheepswand is niet alleen gescheurd, maar ook ruim een halve meter naar binnen gevouwen. Foto: Tunnis Kustvaartforum – met dank.
De ingekorte VLIELAND ligt klaar voor vertrek naar Rotterdam en doorvoer naar Lagos in Nigeria. Foto: Tunnis Kustvaartforum – met dank.
Het motortankschip VLIELAND, varend in de Lagos Lagoon in Nigeria. Het lijkt wel of het schip inmiddels een behoorlijke kattenrug heeft. Het kan natuurlijk zijn dat voor- en achterschip na de aanvaring in Amsterdam niet recht aan elkaar zijn gezet, maar het is waarschijnlijker dat de Nigerianen het niet zo nauw nemen met laden. Foto @ Internet.
De VLIELAND, nog niet eens zo heel lang geleden het vlaggenschip van Shell-vloot, hier als varend schroot in Nigeria. Zout water en geen onderhoud doen hun verwoestende werk. Foto @ Internet.