240 pk Brons, type 4 GB, 350 omw/min, motornummer: 14408.
Aantal Tanks
8, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit
1 x 180 m³ p/u motorpomp en 1 x 100 m³ p/u stoompomp.
Bunkergiek
Vanaf de bouw uitgerust met een 5 duims bunkergiek.
Eigenaar
Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam.
Bijzonderheden
Speciaal ontworpen en gebouwd voor het bunkeren van zeeschepen in de havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen. Zou oorspronkelijk ook buitenom van Rotterdam naar Amsterdam gaan varen. Dit is echter nooit gebeurd. Zusterschip van de VOORNE en de AMELAND. Op 16 februari 1961, in dichte mist, tijdens het uitvaren van de Tweede Petroleumhaven in Rotterdam in aanvaring gekomen met het Duitse zware-ladingschip TREUENFELS van de Hansa Linie uit Bremen. De VLIELAND, geladen met stookolie, werd door de TREUENFELS omver gedrukt. Hierbij liep het schip zware slagzij op, waarna het na ongeveer een half uur volledig omsloeg. De bemanning van de VLIELAND, waaronder schipper Maas en de bemanningsleden Schellaars en Van den Berg, wisten zich tijdig op het vlak van het schip in veiligheid te brengen. Korte tijd later werden zij door een vlet van de roeiers uit hun benarde positie bevrijd. Door Tak′s Bergingsbedrijf gelicht en voor reparatie naar Scheepswerf Vlaardingen Oost gebracht. In 1966 verlengd naar 58.46 meter en 655 ton met 10 tanks en een pompcapaciteit van 400 m³ p/uur. In 1990 uitgerust met een nieuwe hoofdmotor: 375 pk GM, type 8 V 92 TA, motornummer: 8VF136547. Tevens voorzien van een 100 pk Daf kopschroef. In …. hermotoriseerd met 420 pk Detroit.
Levensloop
Op 03-10-1956 als VLIELAND in de vaart gekomen voor de Vereenigde Tankreederij. Op 22-05-1990 verkocht naar Zwaans van den Heuvel Tankvaart BV in Dordrecht en als GRACILIS in de vaart gekomen. In 1991 doorverkocht naar T.G. Buitendijk in Oost Souburg en als GRACILIS, op basis van een bevrachtingsovereenkomst met Zwaans van den Heuvel in de vaart gebleven. In 2008 gesloopt bij Scheepssloperij Hoondert in ’s- Heerenhoek.
Het motortankschip VLIELAND, in aanbouw bij Scheepswerf Stapel in Spaarndam. Een kwestie van spanten tellen.
Het motortankschip VLIELAND, in aanbouw bij Scheepswerf Stapel Stapel in Spaarndam.
Het motortankschip VLIELAND, in aanbouw bij Scheepswerf Stapel Stapel in Spaarndam.
Het motortankschip VLIELAND, in aanbouw bij Scheepswerf Stapel Stapel in Spaarndam. De roeren, schroefas en schroef zijn inmiddels geplaatst.
Het motortankschip VLIELAND, in aanbouw bij Scheepswerf Stapel Stapel in Spaarndam.
Het apart gebouwde tankgedeelte wordt door een drijvende bok in het casco van de VLIELAND gehesen. In die zin was de VT haar tijd ver vooruit met dubbelwandige schepen.
Het tankgedeelte staat bijna op haar plaats. De VLIELAND begint steeds meer een echt schip te worden.
Een feestelijke dag; het motortankschip VLIELAND ligt klaar voor haar stapelloop. De werfarbeiders leggen de laatste hand aan de voorbereidingen. De eerste gasten zijn reeds aanwezig.
Het motortankschip VLIELAND ligt klaar voor haar stapelloop. De Nederlandse vlag wappert fier, wat tevens aangeeft dat er die dag een stevige brief stond.
Het motortankschip VLIELAND ligt klaar voor haar stapelloop.
Het motortankschip VLIELAND ligt klaar voor haar stapelloop.
Met een sierlijke plons wordt de VLIELAND aan haar element toevertrouwd. Het aantal genodigden is inmiddels flink toegenomen.
Het koude water van de Spaarne schijnt de VLIELAND niet te deren. De stapelloop is zonder problemen verlopen.
De VLIELAND aan de afbouwkade bij Stapel in Spaarndam.
De VLIELAND aan de afbouwkade bij Stapel in Spaarndam.
Het motortankschip VLIELAND tijdens haar technische proefvaart op de Nieuwe Maas in Rotterdam.
Het nagelnieuwe motortankschip VLIELAND op haar technische proefvaart. Met enige trots is de radarscanner ook op de foto gezet.
De stuurhut van de VLIELAND. In 1957 was een haspel nog een haspel en geen pienter pookje. De radarmonitor was ook iets groter dan we tegenwoordig gewend zijn.
Een kijkje in de machinekamer van de VLIELAND met de vier cilinder Brons hoofdmotor.
Een kijkje in de machinekamer van de VLIELAND, met een blik op de hulpmotor. Helaas ontbreken hiervan de gegevens dus aanvullende informatie is welkom.
Een laatste blik in de machinekamer van de VLIELAND. Hier de hulpmotor vanaf de andere kant gefotografeerd. Meer informatie over wat er op deze machinekamerfoto’s allemaal is te zien is welkom.
Het motortankschip VLIELAND, tot aan de ijken afgeladen met stookolie, onderweg naar een bunker. De bunkergiek was toen het summum van techniek; tegenwoordig zou geen enkele matroos er nog mee weten om te gaan.
Het motortankschip VLIELAND, varend op de Nieuwe Waterweg.
Bunkeren was vroeger vaak een kwestie van passen en meten om een plekje langszij een zeeboot te vinden. De, voor die tijd moderne bunkermast van de VLIELAND was daarbij een uitkomst.
De VLIELAND langszij het vracht/passagiersschip HISPANOLIA. Helaas hebben we niet kunnen achterhalen om welke HISPANOLIA het hier gaat.
De VLIELAND, verhuurd aan de BP, op het steiger aan het einde van de Petroleumweg in Rotterdam/Pernis. Tegenwoordig heeft de Havendienst hier haar eigen steiger. Op de achtergrond, helemaal links links een paar tanks van Matex Vlaardingen en in het midden de kranen van Havenbedrijf Vlaardingen Oost. Niet ver van deze plek zou de VLIELAND korte tijd later onder water verdwijnen.
Het motortankschip VLIELAND, gefotografeerd op de Nieuwe Maas.
Het Duitse zware-ladingschip TREUENFELS van de Hansa Linie in Bremen. Op 16-02-1961 kwam dit schip in dichte mist in aanvaring met de VLIELAND. De VLIELAND raakte zo zwaar beschadigd dat zij zonk. Foto: Archief Arie Lentjes.
De berging van de onfortuinlijke VLIELAND in volle gang. Met behulp van duikers zijn er stroppen onder de VLIELAND getrokken, welke zijn bevestigd aan onder andere de bok KOLOSUS 2. Het hijsen kan beginnen.
Langzaam maar zeker komt de VLIELAND weer boven water. Op de achtergrond de Vulcaanhaven en de kranen van Havenbedrijf Vlaardingen Oost (HVO), links de tanks van Matex Vlaardingen.
De eerste contouren van de VLIELAND worden weer zichtbaar.
De drijvende bok KOLOSUS van Taks Bergingbedrijf, tijdens het lichten van de VLIELAND.
Eenmaal terug boven water wordt de ravage aan dek zichtbaar. Ondanks dat alle tankdeksels goed gesloten waren zit het hele schip onder de stookolie.
Eenmaal terug boven water wordt de ravage aan dek zichtbaar.
Uit deze foto wordt duidelijk dat de TREUENFELS de VLIELAND precies tussen het ketelruim en de woning raakte. De schade onder de waterlijn is echter nog veel ernstiger.
Uit deze foto wordt duidelijk dat de TREUENFELS de VLIELAND precies tussen het ketelruim en de woning raakte. de radarmast staat er nog maar de scanner is verdwenen.
Een kijkje in het gat onder de waterlijn. Deze foto maakt wel duidelijk de VLIELAND weinig kans had om te blijven drijven. Je kijkt rechtstreeks de machinekamer in.
De VLIELAND is weer boven water. Het schip hangt hier nog in takels van onder andere de drijvende bok KOLOSUS van Taks Bergingsbedrijf. Uiterst voorzichtig is men naar de Koningin Wilhelminahaven gevaren om de VLIELAND op de kant te zetten.
De VLIELAND staat bijna op het droge bij Figee in de Koningin Wilhelminahaven in Vlaardingen.
De VLIELAND is bijna op de kade gezet bij Figee in Vlaardingen. Op deze foto is duidelijk te zien dat het schip aan stuurboordzijde veel zwaarder is vervuild met stookolie dan aan bakboordzijde.
De VLIELAND wordt op de kant gezet bij Figee in Vlaardingen.
De VLIELAND wordt op de kant gezet bij Figee in Vlaardingen.
Pas op de werf wordt de enorme schade onder de waterlijn zichtbaar. Dit mogen we gerust een gapend gat noemen.
De VLIELAND is bijna hersteld. Na een grondige revisie (en schoonmaak) van de machinekamer is de VLIELAND gedokt om de schade aan het schip zelf te herstellen.
De VLIELAND is bijna hersteld. Na een grondige revisie (en schoonmaak) van de machinekamer is de VLIELAND gedokt om de schade aan het schip zelf te herstellen.
Dat de VLIELAND niet alleen bunkerde blijkt uit deze foto. Hier wordt via een aparte laadslang een lading verpompt van- of naar een zeeboot.
De GRACILIS, hier nog varend voor Zwaans van den Heuvel, langszij de steiger van Booy Clean in de Rotterdamse Geulhaven. Fotograaf onbekend – met dank.
Opnieuw de GRACILIS, maar nu onder de vlag van T.G. Buitendijk uit Oost Souburg. Het steiger is hetzelfde als de vorige foto alleen heet Booy Clean nu AVR. Foto: Eric Ooms – met dank.
De GRACILIS komt de Botlek Centrale Geul invaren. De bestemming is Nerefco Botlek.
Rondgaan voor Steiger 7, vastmaken op Steiger 5. Schipper Buitendijk laadde zo vaak bij BP- en later Nerefco Botlek dat hij deze manoeuvre dromen kon.
De GRACILIS voor het steiger bij Nerefco Botlek. Schipper Buitendijk heeft lang voor Zwaans van den Heuvel gevaren en was een graag geziene gast bij deze terminal.
Op een rustige zaterdagmiddag op Steiger 5 (Havennummer 4123) bij Vopak Botlek Noord in 2005. De vlag van Zwaans van den Heuvel lijkt hier vervangen voor die van Vitol.
De GRACILIS verlaat de Derde Petroleumhaven op 31-03-2006. De schoorsteen is inmiddels geel geschilderd met daarin het logo van Buitendijk.
De GRACILIS, onderweg naar Amsterdam voor bunker. Danny Reine – met dank.
De GRACILIS op het IJ in Amsterdam. Foto: Danny Reine – met dank.
Het motortankschip GRACILIS, aan de noordzijde uitvarend van de Volkeraksluis. Fotograaf onbekend,
En dan is hoe dan ook het einde in zicht. De voormalige VLIELAND ligt hier als GRACILIS op de sloophelling bij Scheepssloperij Hoondert in ’s- Heerenhoek. Foto: T.K. Buitendijk – met dank.
En dan is hoe dan ook het einde in zicht. De voormalige VLIELAND ligt hier als GRACILIS op de sloophelling bij Scheepssloperij Hoondert in ’s- Heerenhoek. Foto: T.K. Buitendijk – met dank.
En dan is hoe dan ook het einde in zicht. De voormalige VLIELAND ligt hier als GRACILIS op de sloophelling bij Scheepssloperij Hoondert in ’s- Heerenhoek. Foto: T.K. Buitendijk – met dank.
En dan is hoe dan ook het einde in zicht. De voormalige VLIELAND ligt hier als GRACILIS op de sloophelling bij Scheepssloperij Hoondert in ’s- Heerenhoek. Op deze foto is goed het eigen logo van schipper Buitendijk te zien. Foto: T.K. Buitendijk – met dank.
De GRACILIS op de sloophelling bij Scheepssloperij Hoondert in ’s- Heerenhoek. Met recht: vergane glorie. Foto: T.K. Buitendijk – met dank.
De voormalige GRACILIS op de sloophelling bij Scheepssloperij Hoondert in ’s- Heerenhoek. Foto: T.K. Buitendijk – met dank.
De nog bruikbare (navigatie) apparatuur en dergelijke is inmiddels verwijderd. Ooit het middelpunt van activiteit is de stuurhut nu een kale, verlaten en feitelijk overbodige plek geworden. Foto: T.K. Buitendijk – met dank.
Terwijl de GRACILIS er van buiten nog gaaf uitziet zijn de sloopwerkzaamheden binnen reeds begonnen. Dit was ooit de doucheruimte, maar nu ontbreken er een paar wanden en deuren. De douchekop hangt er tenminste nog. Foto: T.K. Buitendijk – met dank.
De (voormalige) keuken van de GRACILIS. Slopers doen hun vak en kennen geen medelijden. Foto: T.K. Buitendijk – met dank.
Ook de voormalige kapiteinshut, een plek waar Buitendijk zijn enorme boekverzameling bewaarde, is inmiddels grotendeels leeggehaald. Foto: T.K. Buitendijk – met dank.
De GRACILIS (ex. VLIELAND) wachtend op het definitieve einde. Foto: T.K. Buitendijk – met dank.