Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr:2311230.
ScheepstypeMotortankschip – type N/open.
Bouwjaar1962.
BouwwerfScheepswerf De Merwede NV in Hardinxveld-Giessendam.
Bouwnummer565.
Tonnage/Inhoud1538 /
Afmetingen89.91 x 9.50 x 2.76.
Voortstuwing2 x 500 pk Deutz.
Aantal Tanks14.
PompcapaciteitOnbekend.
BunkergiekJa.
EigenaarVerenigde Tankrederij BV in Rotterdam.
BijzonderhedenIn 1972 aangepast om een omgebouwd sleeptankschip te kunnen duwen. In 1974 geschikt gemaakt voor bunkerwerk. Hiervoor uitgerust met een bunkergiek en een verwarmingsketel. In 1986 hermotoriseerd met 2 x 530 pk Deutz, type SBA 8M 816 N. In 1995 voorzien van een nieuwe, bredere stuurhut met moderne manoeuvreerstand. Tevens voorzien van nieuwe tankhoofden.
LevensloopIn 1962 gebouwd in opdracht van de Damco Scheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam en als DAMCO 299 in de vaart gekomen. In 1974 ingebracht in De Haas – Damco Scheepvaart Maatschappij BV in Rotterdam en hernoemd in APOLLO. Tevens voorzien van de bekende ster op de kop van Van der Haas Scheepvaart Maatschappij. In 1977 overgeschreven naar Nedlloyd Rijn- & Binnenvaart BV in Rotterdam en hernoemd in NEDLLOYD 69. In 1991 ingebracht in Unilloyd BV in Rotterdam, het samenwerkingsverband tussen de Verenigde Tankrederij en Nedlloyd Rijn- & Binnenvaart. Hernoemd in VLEUTEN.  In het najaar van 1994 opgelegd in de Waalhaven in Rotterdam. Begin 1995 door de Verenigde Tankrederij ondergebracht bij Zwaans van den Heuvel en hernoemd in ALBA. In 2004 verkocht naar Rojas in Antwerpen en hernoemd in BRAM (6004011). Voorzover bekend anno 2015 nog altijd in de vaart. Vaart inmiddels voor: Eline Tankers BVBA (een Nederlands onderdeel van Rojas Tankers in Antwerpen).

 

Het motortankschip DAMCO 299 heeft geladen bij de Esso in de Derde Petroleumhaven in Rotterdam. Foto: familie Wanders - met dank.

Het motortankschip DAMCO 299 heeft geladen bij de Esso in de Derde Petroleumhaven in Rotterdam. Foto: familie Wanders – met dank.

Het motortankschip DAMCO 299, als duwend motortankschip met een omgebouwd sleeptankschip voor de duwknieën. Zeer waarschijnlijk staat Hans van Wijnen als kapitein aan het roer van deze duwcombinatie. Foto:

Het motortankschip DAMCO 299, als duwend motortankschip met een omgebouwd sleeptankschip voor de kop, waarschijnlijk opvarend boven de Maxau. Foto: Collectie Teun de Wit.

Het motortankschip NEDLLOYD 69 opvarend op de Nieuwe Waterweg. Foto: Teun de Wit - met dank.

Het motortankschip NEDLLOYD 69 opvarend op de Nieuwe Waterweg. Foto: Teun de Wit – met dank.

Het motortankschip VLEUTEN van de VT, opvarend op de Nieuwe Waterweg. Foto: Teun de Wit - met dank.

Het motortankschip VLEUTEN van de VT, opvarend op de Nieuwe Waterweg. Foto: Collectie Teun de Wit – met dank.

Het motortankschip ALBA (ex. VLEUTEN) voor Steiger 5 bij Nerefco Botlek in de Derde Petroleumhaven.

Het motortankschip ALBA (ex. VLEUTEN) voor Steiger 5 bij Vopak Botlek Noord in de Derde Petroleumhaven.

Laden op Steiger 5 bij Vopak Botlek Noord.

Laden op Steiger 5 bij Vopak Botlek Noord.

Na een lange carrière onder Nederlandse vlag uiteindelijk als BRAM (6004011) onder Belgische vlag gebracht en als BRAM in de vaart gekomen. Foto: Ab de Jongh - met dank.

Na een lange carrière onder Nederlandse vlag uiteindelijk als BRAM (6004011) onder Belgische vlag gebracht en als BRAM in de vaart gekomen. Foto: Ab de Jongh – met dank.

Laatst gewijzigd