4 x 350 pk Kromhout, type F 240, 750 omw/min, gebruikt voor de aandrijving van 2 x 550 kva Heemaf draaistroomgeneratoren, welke stroom leveren voor de roerpropellers.
Aantal Tanks
10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit
Onbekend.
Bunkergiek
Ja.
Eigenaar
Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam.
Bijzonderheden
Voorzien van een eigen verwarmingsketel, geplaatst in een apart ketelruim. In 1980 hermotoriseerd met 4 x 350 pk Caterpillar en tevens uitgerust met een boegschroef.
Levensloop
In juni 1998 afgevoerd van de sterkte en aansluitend gesloopt.
Een ‘Artist-Impression’ van het nieuwe bunkerschip VLAARDINGEN. Het ging hier niet alleen om een nieuw schip maar ook om een geheel nieuw (bunker)- concept.
Op 31-10-1969 werd het motortankschip VLAARDINGEN in gebruik genomen. Uiteraard ging dit feit niet zonder feestgedruis voorbij. Alle belanghebbenden ontvingen een keurig gedrukte uitnodiging en werden uitgenodigd om op het m.s. PRINSSEPLAAT aan het ‘Diner’ deel te nemen.
En dat diner bestond niet uit patat met frikandellen, zoals uit bovenstaande menu-kaart blijkt.
Het motortankschip VLAARDINGEN, onderweg naar de Maaskade voor de overdracht. De VLAARDINGEN was het eerste schip waarmee de VT de definitieve stap naar het bunkerwerk op grote schaal maakte.
Het motortankschip VLAARDINGEN, op de dag van de overdracht op 31 oktober 1969, afgemeerd aan de Parkkade in Rotterdam.
Het motortankschip VLAARDINGEN, op de dag van de overdracht, afgemeerd aan de Parkkade in Rotterdam. De loopplank ligt uit om de eerste belangstellenden de ontvangen.
Het motortankschip VLAARDINGEN op 31 oktober 1969, afgemeerd aan de Parkkade in Rotterdam. Het is de dag van overdracht. De eerste belangstellenden melden zich aan de loopplank.
Speciale aandacht was er ook voor de ankerlier op het achterdek; was deze bij veel schepen nog uitgerust met een ouderwetse ankerliermotor, aan boord van de VLAARDINGEN was alles elektrisch.
Het motortankschip VLAARDINGEN, ligt op de dag van de overdracht aan de Parkkadekade in Rotterdam. Wat de vlag met het witte kruis precies inhoudt is niet duidelijk.
Het motortankschip VLAARDINGEN, ligt op de dag van de overdracht aan de Parkkade in Rotterdam. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
Een blik in de, voor eind jaren zestig uiterst moderne (en vooral ruime) stuurhut van de VLAARDINGEN. Alle instrumenten hebben een logische plaats. Geen haspel meer, maar stuurknuppeltjes en alles onder handbereik.
De stuurhut van de VLAARDINGEN vanaf de andere zijde gefotografeerd. Geheel aan stuurboord een aparte desk voor het bedienen van de lospompen. De stuurhut van de VLAARDINGEN was een belangrijke tussenstap tussen de ouderwetse stuurhutjes met een houten haspel en een ‘provisorische motorbediening’ en de moderne ‘controlekamers’ van heden ten dage.
Terwijl de gezagvoerder of stuurman in een eigen stoel het schip bestuurde had ook de bemanning de beschikking over een comfortabele zithoek voor het gebruik van een kop koffie of het roken van een sigaretje, getuige de asbak op de (verstelbare) tafel.
Omdat de gehele bemanning van de VLAARDINGEN ‘achterop’ woonde, was er extra aandacht besteedt aan de inrichting van bemanningsverblijf. Een eettafel voor zeker zeven personen leert ons iets over het aantal bemanningsleden waarmee de VLAARDINGEN oorspronkelijk ging varen.
Een huiselijk tafereeltje. De bloemen, zo te zien geplaatst in een bierpul, zullen wel alleen voor de fotograaf zijn neergezet, wat niet wegneemt dat er veel aandacht is besteedt aan de inrichting van het bemanningsverblijf.
De zithoek van de gezagvoerder. Voorzien van comfortabele fauteuils, een plantje op tafel en, niet te versmaden, centrale verwarming.
En naast een gezellig zitje beschikte de gezagvoerder ook over een eigen bureau voor het voeren van zijn administratie.
Op een modern schip hoort ook een moderne kombuis. Die van de VLAARDINGEN mocht er zijn.
Op een modern schip hoort ook een moderne kombuis. Een ‘super de luxe’ oven en elektrische kookplaten maakten hier (natuurlijk) deel van uit. De koffie echter, werd nog met de hand opgeschonken en kwam niet uit een ‘Senseo’.
De ingang tot de machinekamer vond plaats via een ultramoderne controlekamer. Op het nog smetteloze tafeltje (met asbak) lag korte tijd later het dagrapportenboek van de machinist. Bij een latere verbouwing schijnt deze ingang geheel verbouwd te zijn.
Nog zo’n mooi plaatje van de controlepanelen in de machinekamer van de splinternieuwe VLAARDINGEN.
De indeling van de machinekamer van de voormalige VLAARDINGEN is voor niet ingewijden moeilijk te beschrijven. Op de voorgrond zien we hier één van de vier Kromhout scheepsmotoren die de Heemaf draaistroomgenerators aandreven. Iedere rij (twee aan bakboord en twee aan stuurboord) dreven haar eigen draaistroomgenerator aan. Deze draaistroomgeneratoren leverden op hun beurt weer voldoende vermogen (515 Kva ) om de roerpropellers te laten functioneren.
Nogmaals een blik op de Kromhout-diesels van de VLAARDINGEN (nu van stuurboordzijde gezien). Deze motoren gaven de Heemaf draaistroomgeneratoren voldoende vermogen voor het aandrijven van de roerpropellers.
Waar we eerst aan bakboordzijde- en daarna een stuurboordzijde naar de Kromhout-diesels keken, kijken we hier tussen beide motorstraten door.
Een blik op de twee Heemaf draaistroomgeneratoren, aangedreven door de vier Kromhout-scheepsdiesels van 350 pk, bedoeld voor de aandrijving van de roerpropellers.
De twee roerpropellers van de VLAARDINGEN, in één foto gevangen.
De roerpropellers vanaf de andere zij de van machinekamer gefotografeerd.
Met het gebruik van zogenaamde roerpropellers was de Verenigde Tankrederij haar tijd ver vooruit. Uiteindelijk vond deze noviteit geen algemene ingang in de binnenvaart. Slechts in weinig gevallen wordt thans nog gebruikt gemaakt van deze vorm van voortstuwing.
Eén van de twee Houttuin lospompen van de VLAARDINGEN.
Nadat alle plichtplegingen aan de Parkkade waren volbracht, en iedereen zijn plaatjes en interviews had gemaakt, vertrok de VLAARDINGEN voor haar officiële proefvaart. Uiteraard werd er geen enkele onvolkomenheid ontdekt, want het schip was zowel door de werf als door de VT al uitgebreid getest.
Nadat alle plichtplegingen aan de Parkkade waren volbracht, en iedereen zijn plaatjes en interviews had gemaakt, vertrok de VLAARDINGEN voor haar officiële proefvaart. Uiteraard werd er geen enkele onvolkomenheid ontdekt, want het schip was zowel door de werf als door de VT al uitgebreid getest.
Het motortankschip VLAARDINGEN, tijdens het bunkeren van QUEEN ELISABETH 2. Deze foto werd waarschijnlijk in de haven van Amsterdam gemaakt. Foto: Collectie Peter van Tol – met dank.
Een blik aan dek van de VLAARDINGEN liggend in de Waalhaven in Rotterdam.
In 1982 vierde de bemanning van de VLAARDINGEN, op geheel eigen wijze, het 50-jarig bestaan van de rederij. Foto: Archief Huitema – met dank.
De bemanning van de VLAARDINGEN poseert op de brug. Van links naar rechts: Dirk Vet, Bert Janssen en Arie de Lange. Van de laatste persoon weten we alleen dat hij van Rozenburg kwam. Foto: Archief Huitema – met dank.
Een blik in de stuurhut van de VLAARDINGEN. Foto: Archief Huitema met dank.
Een blik in de stuurhut van de VLAARDINGEN. Foto: Archief Huitema – met dank.
Een kijkje in de machinekamer van de Vlaardingen met op de voorgrond een Heemaf draaistroomgenerator met daarachter gekoppeld een 350 pk Diesel van Brons. Een stukje verder zien we dezelfde combinatie. Aan stuurboord stond dezelfde opstelling. Foto: Archief Huitema – met dank.
Het motortankschip VLAARDINGEN wordt in de lange en strenge winter van 1984-1985 naar Van der Giessen en de Noord gebracht voor groot onderhoud (foto maart 1985) – Fotograaf onbekend.
Het motortankschip VLAARDINGEN wordt in de lange en strenge winter van 1984-1985 naar Van der Giessen en de Noord gebracht voor groot onderhoud (foto maart 1985). Fotograaf onbekend.
Het motortankschip VLAARDINGEN wordt in de lange en strenge winter van 1984-1985 naar Van der Giessen en de Noord gebracht voor groot onderhoud (foto maart 1985). Fotograaf onbekend.
Het motortankschip VLAARDINGEN wordt in de lange en strenge winter van 1984-1985 naar Van der Giessen en de Noord gebracht voor groot onderhoud (foto maart 1985). Fotograaf onbekend.
Donkere luchten trekken zich samen boven de Westerschelde. De VLAARDINGEN komt van Hansweert en is onderweg naar Antwerpen. Foto: Collectie Huitema – met dank.
Een gezamenlijke bunker, de VLAARDINGEN levert de stookolie, de REGGE van Atlantic Oil de gasolie en Mobil brengt de smeerolie. Foto: Archief Collectie Huitema – met dank.
De VLAARDINGEN en de VEENINGEN bunkeren in de Rotterdamse Waalhaven, de Lashbak-carrier BILDERDIJK van de Holland Amerika Lijn.
De VLAARDINGEN en de VEENINGEN bunkeren in de Rotterdamse Waalhaven, de Lashbak-carrier BILDERDIJK van de Holland Amerika Lijn.
Nedlloyd was altijd al een vaste bunkerklant van de VT. Hier ligt een deel van bunkervloot, waaronder de VLAARDINGEN, en zo te zien de VLIELAND en de VOORNE langszij het containerschip ABEL TASMAN. Als iemand weet welke er schepen er hier precies langszij de VLAARDINGEN liggen hoor ik dat graag. Foto: Tom Kroese – met dank.
Het motortankschip VLAARDINGEN, varend in onbekend vaarwater. Is dit het Schelde-Rijnkanaal of wellicht ergens op de Lek (diepgang ???).
Het motortankschip VLAARDINGEN, varend in onbekend vaarwater. Is dit het Schelde-Rijnkanaal. Of wellicht ergens op de lek (diepgang ???).
Het motortankschip VLAARDINGEN op de Nieuwe Maas.
De VLAARDINGEN en de VLISSINGEN bunkeren samen een ‘Very Large Crude Carrier (VLCC), op de boeien in het Calandkanaal.
De VLAARDINGEN en de VLISSINGEN bunkeren samen een ‘Very Large Crude Carrier (VLCC), op de boeien in het Calandkanaal. De tankers die aan stuurboordzijde langszij liggen zijn bunkertankers van Gebr. de Haas. Deze werden later toegevoegd aan de VT-vloot.