Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr: 2307780.
Scheepstype Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar 1951.
Bouwwerf Scheepswerf De Groot & Van Vliet NV in Slikkerveer.
Bouwnummer 287.
Tonnage/Inhoud 498 /
Afmetingen 54.98 x 6.60 x 2.42.
Voortstuwing 240 pk Brons, type 4 ED, 320 omw/min, motornummer: 10078.
Aantal Tanks 8, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit 150 m³ per uur motorpomp + 175 m³ per uur stoompomp.
Bunkergiek 5 duims bunkergiek.
Eigenaar Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam.
Bijzonderheden In 1964 overgemeten naar een diepgang van 2.53 en 527 ton.
Levensloop Op 20-09-1978 verkocht aan C. Crawley Ltd. in Gravesend in Engeland. Op 08-06-1988 aangekocht door Arie Rijsdijk / Boss & Zonen BV in Hendrik Ido Ambacht en hernoemd in VINKENVEEN – 2318585). Op 30-03-1989 verkocht aan Rederij Schorpioen BV in Papendrecht en voor zover bekend niet hernoemd. Op 14-07-1989 opnieuw verkocht naar het buitenland. Na deze datum onbekend.     

 

De bouw van de VINKEVEEN in beeld. Met uiterste precieze wordt het achterschot tegen het einde van het nog lege ladingruim geplaatst. Foto: Archief Arie Lentjes.

De bouw van de VINKEVEEN in beeld. Met uiterste precieze wordt het achterschot tegen het einde van het nog lege ladingruim geplaatst. Foto: Archief Arie Lentjes.

De bouw van de VINKEVEEN in beeld. Met uiterste precieze wordt het achterschot tegen het einde van het nog lege ladingruim geplaatst. Foto: Archief Arie Lentjes.

De bouw van de VINKEVEEN in beeld. Met uiterste precieze wordt het achterschot tegen het einde van het nog lege ladingruim geplaatst. Foto: Archief Arie Lentjes.

De bouw van de VINKEVEEN in beeld. Met uiterste precieze wordt het achterschot tegen het einde van het nog lege ladingruim geplaatst. Foto: Archief Arie Lentjes.

De bouw van de VINKEVEEN in beeld. Met uiterste precieze wordt het achterschot tegen het einde van het nog lege ladingruim geplaatst. Foto: Archief Arie Lentjes.

De bouw van de VINKEVEEN in beeld. Met uiterste precieze wordt het achterschot tegen het einde van het nog lege ladingruim geplaatst. Foto: Archief Arie Lentjes.

De bouw van de VINKEVEEN in beeld. Met uiterste precieze wordt het achterschot tegen het einde van het nog lege ladingruim geplaatst. Foto: Archief Arie Lentjes.

De schroef met gedeeltelijke schroeftunnel en het roer van de VINKEVEEN, kort voor de te water lating. Foto: Archief Arie Lentjes.

De schroef met gedeeltelijke schroeftunnel, alleen een plaat boven de schroef, en het roer van de VINKEVEEN, kort voor de te water lating in 1951. Foto: Archief Arie Lentjes.

Aan hoogwaardigheidsbekleders geen gebrek bij de doop van de VINKEVEEN. Ook hier weten we helaas niet wie de doopvrouwe is. Foto: Archief Arie Lentjes.

Aan hoogwaardigheidsbekleders geen gebrek bij de doop van de VINKEVEEN. Ook hier weten we helaas niet wie de doopvrouwe is. Foto: Archief Arie Lentjes.

Met soepele elegantie loopt de VINKEVEEN van de bouwhelling haar element tegemoet. Foto: Arie Lentjes.

Met soepele elegantie loopt de VINKEVEEN van de bouwhelling haar element tegemoet. Foto: Archief Arie Lentjes.

Met soepele elegantie loopt de VINKEVEEN van de bouwhelling haar element tegemoet. Foto: Arie Lentjes.

Met soepele elegantie loopt de VINKEVEEN van de bouwhelling haar element tegemoet. Foto: Archief Arie Lentjes.

Scheepswerf De Groot & Van Vliet in Slikkerveer leverden de VINKEVEEN en VALKEVEEN op met een leeg laadruim. Dit gedeelte werd gebouwd door Kreber in Vlaardingen.Hier wordt het laadruim nog eens precies nagemeten. Het ladinggedeelte moet namelijk wel passen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Scheepswerf De Groot & Van Vliet in Slikkerveer leverden de VINKEVEEN en VALKEVEEN op met een leeg laadruim. Het ladinggedeelte werd namelijk gebouwd door Kreber in Vlaardingen. Hier wordt het laadruim nog eens precies nagemeten. Het ladinggedeelte moet natuurlijk wel in het lege ruim passen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Met uiterste voorzichtigheid wordt het ladinggedeelte van VINKEVEEN, met behulp van twee drijvende bokken in het ruim geplaatst. Foto: Archief Arie Lentjes

Twee drijvende bokken tillen het ladinggedeelte van de VINKEVEEN van de bouwblokken. Foto: Archief Arie Lentjes.

Foto: Archief Arie lentjes

Het ladinggedeelte van de VINKEVEEN in de takels van onder andere de drijvende bok GIRAFFE. Wat opvalt is dat het ladinggedeelte al volledig geassembleerd is. Zelf de roeiboot en de giek staan er al op. Foto: Archief Arie Lentjes.

Scheepswerf De Groot & Van Vliet in Slikkerveer leverden de VINKEVEEN en VALKEVEEN op met een leeg laadruim. Het ladinggedeelte werd namelijk gebouwd door Kreber in Vlaardingen. Goed zijn hier de spanten van het laadruim te zien en wordt het duidelijk waarom de VT als eerste met dubbelwandige schepen voer. Foto: Archief Arie Lentjes.

Vakmanschap is meesterschap. Het ladinggedeelte van de VINKEVEEN wordt met uiterst voorzichtig boven het nog lege schip getakeld. Foto: Archief Arie Lentjes.

Scheepswerf De Groot & Van Vliet in Slikkerveer leverden de VINKEVEEN en VALKEVEEN op met een leeg laadruim. Het ladinggedeelte werd namelijk gebouwd door Kreber in Vlaardingen. Goed zijn hier de spanten van het laadruim te zien en wordt het duidelijk waarom de VT als eerste met dubbelwandige schepen voer. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het kost wat tijd maar uiteindelijk blijkt alles perfect te passen. Op deze foto is ook goed te zien dat assemblage van het ladinggedeelte al helemaal klaar is. De kranenbalk en de slangenkisten staan er ook al op. Het lijkt een kwestie van het aansluiten van het leidingwerk op de pompen en de VINKEVEEN kan aan de slag. Foto: Archief Arie Lentjes.

Na het succesvol plaatsen van het ladinggedeelte maakt ook de werf van Kreber nog graag wat reclame. Foto: Archief Arie Lentjes.

Na het succesvol plaatsen van het ladinggedeelte maakt ook de werf van Kreber nog graag wat reclame. Foto: Archief Arie Lentjes.

En als dan alles op zijn plek zit is het tijd voor de proefvaart en overdracht aan de rederij. Ook hier is het nodige volk aan boord. Foto: Archief Arie Lentjes.

En als dan alles op zijn plek zit is het tijd voor de technische proefvaart en de officiële overdracht aan de rederij. Ook hier is het nodige volk aan boord. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip VINKEVEEN afvarend beneden de Maasbruggen. Langs de Maaskade onze voormalige (marine) trots; het vliegkampschip KAREL DOORMAN. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip VINKEVEEN afvarend beneden de Maasbruggen. Langs de Maaskade onze voormalige (marine) trots; het vliegkampschip KAREL DOORMAN. Foto: Archief Arie Lentjes.

Dat de VT en Van Ommeren elkaar in het verleden niet echt echt het werken moeilijk hebben gemaakt. Hier ligt de VINKEVEEN te laden uit een 1100 tonner van Phs. van Ommeren. Foto: Archief Arie lentjes.

Dat de VT en Van Ommeren elkaar in het verleden niet echt echt het werken moeilijk hebben gemaakt blijkt wel uit deze foto. Hier ligt de VINKEVEEN te laden uit een 1100 tonner van Phs. van Ommeren. Plaats van handeling is waarschijnlijk de Derde Petroleumhaven in aanbouw. Op de achtergrond zien we de tanks en schoorstenen van de ESSO raffinaderij. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip op een historische locatie. Deze foto werd gemaakt in de Tweede Petroleumhaven, tegenover Steiger 31 van de Shell. Op de achtergrond zien we de opslagtanktanks van de BP en de NOM. De BP verhuisde later naar de Derde Petroleumhaven. De NOM bleef nog lange tijd op deze plaats gevestigd. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip VINKEVEEN op een redelijk historische locatie. Deze foto werd gemaakt in de Tweede Petroleumhaven, tegenover Steiger 31 van de Shell. Op de achtergrond zien we de opslagtanks van de BP en de NOM. De BP verhuisde korte tijd later naar de Derde Petroleumhaven, maar de NOM bleef nog lange tijd op deze plaats gevestigd. Foto: Archief Arie Lentjes.

Foto: Archief Arie Lentjes.

De, in Keulen gebouwde veerboot TINA SCARLETT, was in oktober 1960 met twee sleepboten onderweg naar Vlaardingen om te worden afgebouwd. Ter hoogte van Emmerich (kmr. 851) liep de TINA SCARLETT  plotseling uit haar roer en ramde daarbij de opvarende tanker DIAMANT van Plouvier Rotterdam (geladen met 1150 ton gasolie). Beide schepen vlogen in brand en dreven onbestuurbaar stroomafwaarts. Meerdere schepen raakten hierdoor bij dit inferno betrokken, waaronder een Zwitserse motor, wiens luiken in de brand vlogen door de hitte. Ook de VINKEVEEN raakte ongewild betrokken bij deze aanvaring, maar wist nog redelijk onbeschadigd te ontkomen. Foto: Archief Arie Lentjes.

De VINKEVEEN in de haven van Vlaardingen in een lang en vergeten verleden. Op de achtergrond ontwaren we de oude fabriek van Van de Meer & Schoep en zelfs een pakhuis van Oranjeboom Bier. Foto: Archief Arie Lentjes.

De VINKEVEEN in de haven van Vlaardingen in een lang en vergeten verleden. Op de achtergrond ontwaren we nog de oude fabriek van Van de Meer & Schoep en zelfs een pakhuis van Oranjeboom Bier. Foto: Archief Arie Lentjes.

De VINKEVEEN, samen met een sleeptankschip van de VT, langszij het stoomschip MALOJA. Waarschijnlijk wordt uit de wingtanks van de MALOJA een partij eetbare olie overgenomen, en zorgt de langszij liggende sleepboot voor de benodigde stoom. Foto: Archief Arie Lentjes.

De VINKEVEEN, samen met een sleeptankschip van de VT, langszij het stoomschip MALOJA. Waarschijnlijk wordt uit de wingtanks van de MALOJA een partij eetbare olie overgenomen, en zorgt de langszij liggende sleepboot voor de benodigde stoom. Foto: Archief Arie Lentjes.

Laatst gewijzigd