Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr: 2312369.
Scheepstype Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar 1967.
Bouwwerf Scheepswerf Piet Hein (Schram) NV in Papendrecht.
Bouwnummer Onbekend.
Tonnage/Inhoud 1096.
Afmetingen 70.02 x 9.49 x 2.95.
Voortstuwing 700 pk Kromhout, type 8 FD 240, 750 omw/min, motornummer: 18084.
Aantal Tanks 8, voorzien van stoomspiralen en een Clayton stoomgenerator.
Pompcapaciteit Onbekend.
Bunkergiek Ja.
Eigenaar Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam.
Bijzonderheden Op 21-04-1967 als VILSTEREN in de vaart gekomen voor de Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam. In 1968 verlengd naar 86.02 meter en 1498 ton met tien tanks. In 1981 hermotoriseerd met 725 pk Caterpillar, type D 348 TA. In 1992 uitgerust met een kopschroef en overgemeten naar 1479 ton.
Levensloop In oktober 1995 afgevoerd van de sterkte en aansluitend bij Scheepssloperij Treffers BV in Haarlem gesloopt.  

 

Twee jaar na de VEENINGEN volgde haar zusterschip VILSTEREN. Ook de VILSTEREN werd te water gezet en niet gelaten.

Twee jaar na de VEENINGEN volgde haar zusterschip VILSTEREN. Ook de VILSTEREN werd te water gezet en niet gelaten. Geen Vliegende Hollander, maar een vliegende VILSTEREN.

Het motortankschip VILSTEREN tijdens haar technische in april 1967.

Het motortankschip VILSTEREN tijdens haar technische in april 1967. Een prachtig mastje op de stuurhut en een voor die tijd al zeer moderne radarscanner.

Het motortankschip VILSTEREN tijdens haar technische in april 1967.

Het motortankschip VILSTEREN tijdens haar technische in april 1967. De bunkergiek doet hier nog wat ouderwets aan, maar was in 1967 toch heus modern te noemen.

Het motortankschip VILSTEREN tijdens haar technische in april 1967.

Het motortankschip VILSTEREN tijdens haar technische in april 1967. Zowel de VEENINGEN als de VILSTEREN waren schitterend gelijnde schepen. Zeker voor zij verlengd werden.

Het motortankschip VILSTEREN tijdens haar technische in april 1967.

Het motortankschip VILSTEREN tijdens haar technische in april 1967.

De VILSTEREN met voorspan op het IJsselmeer.

IJs of geen ijs, de binnenvaart gaat door. Hier vaart de VILSTEREN in konvooi op het IJsselmeer tijdens de strenge winter van 1978/1979. Aan de verveloze kop onder de letters VT is te zien dat dit niet haar eerste reis op dit traject is (wat te denken van de schroef en de roeren). Gezien de zeer kort geplaatste kruisdraden vaart de VILSTEREN zeer kort op haar voorganger. Foto: onbekend.

Het motortankschip VILSTEREN, afvarend in Rotterdam. Foto: Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VILSTEREN, opvarend in Rotterdam. Naast de nieuwe VT vlag, de wimpel is helaas verdwenen, wappert ook de vlag van Unilloyd, het samenwerkingsverband wat oorspronkelijk werd opgezet tussen de Verenigde Tankrederij en Nedlloyd Rijn- en Binnenvaart. Foto: Verenigde Tankrederij.

Twee oudgedienden bij elkaar langszij in de Londenhaven in de Europoort. De VILSTEREN ligt te wachten op een ferry om te bunkeren en de ATLANTIC TRADER moet gaan laden bij Vopak Europoort.

Twee oudgedienden bij elkaar langszij in de Londenhaven in de Europoort. De VILSTEREN ligt te wachten op een bunker in de Brittanniëhaven en de ATLANTIC TRADER moet gaan laden bij Vopak Europoort. De VILSTEREN is inmiddels in Haarlem gesloopt en de ATLANTIC TRADER vertrok naar Nigeria.

Laatst gewijzigd