ENI nr: | 2312268. |
Scheepstype | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar | 1953. |
Bouwwerf | Hilgers AG in Rheinbrohl, Duitsland. |
Bouwnummer | Onbekend. |
Tonnage/Inhoud | 609 / |
Afmetingen | 57.28 x 7.02 x 2.45. |
Voortstuwing | 375 pk Deutz, type RV 6 M, 500 omw/min. |
Aantal Tanks | 10, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit | 150 m³ per uur motorpomp + 150 m³ per uur stoompomp. |
Bunkergiek | Uitgerust met een vijf duims bunkergiek. |
Eigenaar | Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam. |
Bijzonderheden | Gebouwd onder het Duitse registratienummer: 25/1817 Dbg-Ruhrort 1954. In 1966 in Rotterdam gebrandmerkt onder nummer: 12268 B Rotterdam- 1966 (2312268). |
Levensloop | Gebouwd in opdracht van Reederei Primateria AG in Duisburg. Primateria is van oorsprong een Zwitserse handelsonderneming (thans gevestigd in Liechtenstein), die waarschijnlijk voor de VT wilde investeren in nieuwe schepen. Zij liet twee schepen bouwen, de MERKSEM en HEMIKSEM. Waarom de schepen typisch Belgische stadsnamen kregen is minder eenvoudig te verklaren. Wellicht was dit een eis van de VT. Wat opvalt is dat de MERKSEM en HEMIKSEM een jaar later, in 1954, overgeschreven werden naar de VT Düsseldorf Tankreederei GmbH in Düsseldorf en als MERKSEM en HEMIKSEM in de vaart bleven. Het motortankschip MERKSEM werd in 1966 overgeschreven naar de Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam en hernoemd in VIERHOUTEN. Op 11-11-1970 werd zij verkocht aan M. Reijm Transport NV in Rotterdam (op dat moment onderdeel van de Nedlloyd Group) en als OLIVIER 3 in de vaart gebracht. Het schip was, zowelvoor de VT als voor Nedlloyd Rijn- & Binnenvaart BV gedurende enkele jaren actief in de crudetransporten vanaf het eiland Brienenoord naar het NAM haventje in Maassluis. Daarna onbekend, voor zover bekend gesloopt. |