Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr: 2312817.
Scheepstype Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar 1961.
Bouwwerf Rolandwerft in Bremen/Hemelingen, Duitsland.
Bouwnummer Onbekend.
Tonnage/Inhoud 1609 /
Afmetingen 89.56 x 10.02 x 3.35.
Voortstuwing 560 pk MAN + 220 pk Daf kopschroef (sinds 1972).
Aantal Tanks 14.
Pompcapaciteit Onbekend.
Bunkergiek Ja.
Eigenaar Verenigde Tankrederij BV in Rotterdam.
Bijzonderheden Kustvaartuig voor bunkerwerk in de monding van de Thames (reg.nr: 302772 – London). Oorspronkelijke lengte: 51.21 meter en 499 ton. Genaamd MOBIL PET. Eind 1992 hermotoriseerd met 920 pk Caterpillar.
Levensloop Gebouwd in opdracht van Leyland Tankers Ltd in Londen, een dochteronderneming van Mobil Oil in Amerika en bestemt voor bunkerwerk in de monding van de Thames en als MOBIL PET in de vaart gekomen. In 1968 aangekocht door De Haas Scheepvaartmaatschappij NV in Rotterdam. Aansluitend bij Scheepswerven H.H. Bodewes NV in Millingen verbouwd en geschikt gemaakt voor de Rotterdamse bunkermarkt. Nieuwe tonnenmaat: 710 ton met 6 tanks. Op 14-10-1969 als ARKAB in de vaart gebracht. In 1970, bij Scheepswerf De Waal in Zaltbommel en Bodewes in Millingen verlengd naar 89.56 meter, 1609 ton met 14 tanks. In 1977 via De Haas-Damco Scheepvaart NV in Rotterdam overgeschreven naar Nedlloyd Rijn- en Binnenvaart NV en hernoemd in NEDLLOYD 75. In 1993 verkocht aan de Verenigde Tankrederij en hernoemd in VESSEM. In 2002 verkocht naar Almere BV in Urk en hernoemd in KLAAS DE BOER II. In augustus 2005 verkocht naar Poltrans BV in Rotterdam en hernoemd in LADY J. In 2012 verkocht naar Nigeria.

 

Het motortankschip NEDLLOYD 75 op 24 februari 1986 in het ijs voor de Volkeraksluizen. Foto: Leo Schuitemaker - met dank.

Het motortankschip NEDLLOYD 75 op 24 februari 1986 in het ijs voor de Volkeraksluizen. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip NEDLLOYD 75. Foto: Teun de Wit - met dank.

Het motortankschip NEDLLOYD 75. Foto: Teun de Wit – met dank.

 

De NEDLLOYD 75 levert een stookoliebunker aan een containerschip in de haven van Rotterdam. Foto: Jan Kroes - met dank.

De NEDLLOYD 75, tijdens het bunkeren van een containerschip in de Europoort. Foto: Jan Kroes – met dank.

Het motortankschip komt geladen de Botlek Centrale Geul binnen. Op de achtergrond het motortankschip VEENDAM van de VT. Beide schepen zijn uiteindelijk in Nigeria terechtgekomen.

Het motortankschip VESSEM komt geladen de Botlek Centrale Geul binnen. Op de achtergrond het motortankschip VEENDAM van de VT. Beide schepen zijn uiteindelijk in Nigeria terechtgekomen.

Het motortankschip VESSEM aan de Kanaalsteigers van de Q8.

Het motortankschip VESSEM op een van de Kanaalsteigers van de Q8. Ondanks dat de laadarmen hier nog op de steigers staan zijn deze al uit gebruik genomen en ligt de VESSEM slechts op orders te wachten.

Na een lange en interessante carrière (MOBIL PET, ARKAB, NEDLLOYD 75, VESSEM) kwam het schip in handen van Werner van der Pol (Poltrans). Hij noemde het schip LADY J, wat eigenlijk LADY JOKE betekend, de naam van zijn partner. Hier meert de LADY J, kort na de overname af op het wachtsteiger van Vopak Botlek Noord in januari 2006.

Na een lange en interessante carrière (MOBIL PET, ARKAB, NEDLLOYD 75, VESSEM, KLAAS DE BOER II) kwam de VESSEM uiteindelijk in handen van Werner van der Pol (Poltrans). Hij noemde het schip LADY J, wat eigenlijk LADY JOKE betekend, de naam van zijn partner. Hier meert de LADY J af op het wachtsteiger van Vopak Botlek Noord in januari 2006.

Het motortankschip LADY J in februari 2006 op de wachtsteigers in de Botlek Centrale Geul.

Het motortankschip LADY J in februari 2006 op de wachtsteigers in de Botlek Centrale Geul.

Het motortankschip LADY J in februari 2006 op de wachtsteigers in de Botlek Centrale Geul.

Het motortankschip LADY J in februari 2006 op de wachtsteigers in de Botlek Centrale Geul.

De LADY J, uitvarend Rozenburgse Sluis op 1 maart 2010.

De LADY J, uitvarend Rozenburgse Sluis op 1 maart 2010.

Het motortankschip LADY J, gefotografeerd op het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Danny Reine - met dank.

Het motortankschip LADY J, gefotografeerd op het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Danny Reine – met dank.

 

Fotos van de KLAAS DE BOER II zijn van harte welkom.

Foto’s van de KLAAS DE BOER II zijn van harte welkom.

Laatst gewijzigd