ENI nr: | 2312817. |
Scheepstype | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar | 1961. |
Bouwwerf | Rolandwerft in Bremen/Hemelingen, Duitsland. |
Bouwnummer | Onbekend. |
Tonnage/Inhoud | 1609 / |
Afmetingen | 89.56 x 10.02 x 3.35. |
Voortstuwing | 560 pk MAN + 220 pk Daf kopschroef (sinds 1972). |
Aantal Tanks | 14. |
Pompcapaciteit | Onbekend. |
Bunkergiek | Ja. |
Eigenaar | Verenigde Tankrederij BV in Rotterdam. |
Bijzonderheden | Kustvaartuig voor bunkerwerk in de monding van de Thames (reg.nr: 302772 – London). Oorspronkelijke lengte: 51.21 meter en 499 ton. Genaamd MOBIL PET. Eind 1992 hermotoriseerd met 920 pk Caterpillar. |
Levensloop | Gebouwd in opdracht van Leyland Tankers Ltd in Londen, een dochteronderneming van Mobil Oil in Amerika en bestemt voor bunkerwerk in de monding van de Thames en als MOBIL PET in de vaart gekomen. In 1968 aangekocht door De Haas Scheepvaartmaatschappij NV in Rotterdam. Aansluitend bij Scheepswerven H.H. Bodewes NV in Millingen verbouwd en geschikt gemaakt voor de Rotterdamse bunkermarkt. Nieuwe tonnenmaat: 710 ton met 6 tanks. Op 14-10-1969 als ARKAB in de vaart gebracht. In 1970, bij Scheepswerf De Waal in Zaltbommel en Bodewes in Millingen verlengd naar 89.56 meter, 1609 ton met 14 tanks. In 1977 via De Haas-Damco Scheepvaart NV in Rotterdam overgeschreven naar Nedlloyd Rijn- en Binnenvaart NV en hernoemd in NEDLLOYD 75. In 1993 verkocht aan de Verenigde Tankrederij en hernoemd in VESSEM. In 2002 verkocht naar Almere BV in Urk en hernoemd in KLAAS DE BOER II. In augustus 2005 verkocht naar Poltrans BV in Rotterdam en hernoemd in LADY J. In 2012 verkocht naar Nigeria. |