Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr:2307781.
ScheepstypeMotortankschip – type N/open.
Bouwjaar1951.
BouwwerfScheepswerf Bijker in Gorinchem.
BouwnummerOnbekend.
Tonnage/Inhoud246 /
Afmetingen38.72 x 5.05 x 2.31.
Voortstuwing100 pk Brons, type 2 TL, 290 omw/min, motornummer: 6700.
Aantal Tanks8, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit100 m³ per/uur motorpomp + 100 m³ stoompomp.
LosgiekVanaf de bouw uitgerust met een vijf duims losgiek. 
EigenaarVereenigde Tankreederij NV in Rotterdam. 
BijzonderhedenOp 26-09-1951 als VENRAY in de vaart gekomen. In 1974 hermotoriseerd met 230 pk Scania, type DSI 11-R-82A, motornummer: 118274. 
LevensloopOp 15-03-1972 verkocht aan Firma J. van der Linden & Zn. Oliehandel in Vlaardingen en hernoemd in ENERGIE 1. Op 28-02-1994 overgeschreven naar Energie 10 BV in Vlaardingen en niet hernoemd. In 2000 verkocht aan Scheepssloperij Treffers BV in Haarlem en hernoemd in Dorus. Huidige status onbekend. 

 

Het motortankschip VENRAY in de Tweede Petroleumhaven in Rotterdam met de Shelltanker Cala op de achetgrond.

Hoe mooi kan een foto zijn. Het motortankschip VENRAY vaart de Tweede Petroleumhaven uit, en wordt in haar kielzog gevolg door CLAVELLA van Shell Tankers.

Het sleeptankschip AALSMEER (AT), ingeklemd tussen de motortankschepen VENRAY en VOORSCHOTEN van de VT. Helemaal buiten op ligt het sleeptankschip DIEREN (VT). Foto: Sjoerd Nutma – met dank.

Het sleeptankschip AALSMEER (AT), ingeklemd tussen de motortankschepen VENRAY en VOORSCHOTEN van de VT. Helemaal buiten op ligt het sleeptankschip DIEREN (VT). Foto: Sjoerd Nutma – met dank.

Laatst gewijzigd