Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:02204009. 
Scheepstype:Motortankschip – type (onbekend).
Bouwjaar:1964. 
Bouwwerf:Gebr. Sander NV in Delfzijl. 
Bouwnummer:227. 
Afmetingen:85.86 x 8.20 x 2.80. 
Tonnage / Inhoud:1311 / 1226 (97%). 
Voortstuwing:920 pk Caterpillar. 
Aantal schroeven:
Aantal tanks:10 – voorzien Phenguard epoxy
Pompcapaciteit:Onbekend.
Losgiek:Nee. 
Eigenaar:Verenigde Tankrederij BV in Rotterdam. 
Bijzonderheden:Gebouwd als motorvrachtschip van 914 ton met een langte van 67.38 meter met drie ruimen. De oorspronkelijke voortstuwing bestond uit een 560 pk Brons. Veelal gebruikt voor het vervoer van zout en kalksteen. In 1983 bij Scheepswerf De Kaap in Meppel omgebouwd tot motortankschip met de huidige afmetingen. In 1998 hermotoriseerd met 920 pk Caterpillar.
Levensloop:Gebouwd in opdracht van het Bevrachtingskantoor Twenthe-Rijn NV in Hengelo en als TWENTHE-BERKEL in de vaart gekomen. Op 17-10-1983 overgeschreven naar NMB Lease NV in Amsterdam en op basis van een leasecontract in de vaart gebleven voor het Bevrachtingskantoor Twenthe-Rijn. In 1990 werd het lease-contract overgenomen door de Verenigde Tankrederij en ging het schip voor de VT varen. In 1997 definitief aangekocht en hernoemd in VENLO. In juli/augustus 2015 afgevoerd van de sterkte en gesloopt.

 

Het motorvrachtschip TWENTHE-BERKEL, tijdens haar technische proefvaart in 19.. - Foto: Harry de Groot - met dank.

Het motorvrachtschip TWENTHE-BERKEL, tijdens haar technische proefvaart in 1964 – Foto: Harry de Groot – met dank.

Het motorvrachtschip TWENTHE-BERKEL, met een reisje zout van Hengelo op weg naar Akzo Botlek in Rotterdam. Foto: Harry de Groot - met dank.

Het motorvrachtschip TWENTHE-BERKEL, met een reisje zout van Hengelo op weg naar Akzo Botlek in Rotterdam. Foto: Harry de Groot – met dank.

Het motorvrachtschip TWENTHE-BERKEL, op weg naar Hengelo om zout te laden voor de Akzo. Foto: Harry de Groot - met dank.

Het motorvrachtschip TWENTHE-BERKEL, op weg naar Hengelo om zout te laden voor de Akzo. Foto: Harry de Groot – met dank.

Het motortankschip TWENTHE-BERKEL. Foto: Harry de Groot - met dank.

Het motortankschip TWENTHE-BERKEL. Foto: Harry de Groot – met dank.

De motortankschepen TWENTHE DINKEL, Foto: Harry de Groot - met dank.

De motortankschepen TWENTHE-DINKEL, TWENTHE-BERKEL en TWENTHE-VECHT bij elkaar opzij. Foto: Harry de Groot – met dank.

Net geladen bij de AKZO en onderweg naar de Duitse kanalen.

Na het laden, eerst schoon schip maken.

De VENLO en de VECHT, samen in de wachtstand op de Wachtsteigers in de Botlek in de zomer van 2010.

Het motortankschip afvarend op de Main, bij de invaart van de sluis van Eddersheim. Foto: Jurgen Gesinn - met dank.

Het motortankschip afvarend op de Main, bij de invaart van de sluis van Eddersheim. Foto: Jurgen Gesinn – met dank.

Het motortankschip, in een winters landschap in de sluis van Eddersheim. Foto: Jurgen Gesinn - met dank.

Het motortankschip, in een winters landschap in de sluis van Eddersheim. Foto: Jurgen Gesinn – met dank.

Het motortankschip VENLO, tijdens één van haar laatste reizen, gefotografeerd in de sluis van Eddersheim op de Main. Foto: Jurgen Gesinn - met dank.

Het motortankschip VENLO, tijdens één van haar laatste reizen, gefotografeerd in de sluis van Eddersheim op de Main. Foto: Jurgen Gesinn – met dank.

Het motortankschip VENLO, tijdens één van haar laatste reizen, gefotografeerd in de sluis van Eddersheim op de Main. Foto: Jurgen Gesinn - met dank.

Het motortankschip VENLO, tijdens één van haar laatste reizen, gefotografeerd in de sluis van Eddersheim op de Main. Foto: Jurgen Gesinn – met dank.

Laatst gewijzigd