Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr: 2306177. 
Scheepstype Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar 1939. 
Bouwwerf Scheepswerf De Nieuwe Maas in Vlaardingen. 
Bouwnummer Onbekend.
Tonnage/Inhoud 364 /  
Afmetingen 47.42 x 6.55 x 2.42. 
Voortstuwing 200 pk Brons, type 4TL, 4 cilinder, 2 tact, 290 omw/min, motornummer: 5749. 
Aantal Tanks 10, voorzien van stoomspiralen. 
Pompcapaciteit 120 m³ per uur motorpomp.
Losgiek Onbekend. 
Eigenaar Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam.
Bijzonderheden Speciaal gebouwd voor de vaart naar Basel, nadat de sleeptankschepen DELDEN en de OLDENZAAL, door ouderdomsgebreken, voor dit traject waren afgekeurd. Na de Tweede Wereldoorlog verlengd naar 57.40 x 6.55 x 2.37 en 458 ton. Tevens uitgerust met een 90 pk Kelvin pompmotor en een kleine verwarmingsketel. In 1985 omgebouwd tot motordekschuit met 10 ruimen, aange-dreven door 230 pk Caterpillar, type D 336, 6 cilinder, 4 tact, motornummer: 60 B 410.
Levensloop Op 19-10-1971 verkocht aan Booy Tank- en Scheeps-schoonmaakbedrijf BV in Rotterdam en hernoemd in ROZARIO. Op 13-02-1976 verkocht naar Hellevoet Apparaten-Constructie en Scheepsreparatiebedrijf L. de Jong BV in Hellevoetsluis en hernoemd in HELIUS. Werd gebruikt als opslagschip voor gasolie voor de pleziervaart in de jachthavens van de Heliushaven, de voormalige werkhaven voor de aanleg van de Haringvlietdam.
Op 
31-12-1985 verkocht aan Vuilsorteer en Afvoerbedrijf V.E.M.S BV in Oudekerk a/d IJssel en hernoemd in KRAANVOGEL. In 2000 in Amsterdam gesloopt. 

 

Het motortankschip VENLO, langszij de WILLEM RUYS, de trots van de Rotterdamsche Lloyd. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VENLO bunkert namens de Shell de WILLEM RUYS, eens de trots van de Koninklijk Rotterdamsche Lloyd. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VENLO,

Het motortankschip VENLO, gefotografeerd op de Oosterschelde, bij het invaren van de sluis van Wemeldinge. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het is niet helemaal duidelijk waar deze foto precies gemaakt werd. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Wasdag aan boord van de VENLO, de was hangt te drogen vanaf de voormast tot aan de kranenbalk. Het is niet helemaal duidelijk waar deze foto precies gemaakt werd. Het lijkt erop dat in de verte de heftorens van de Botlekbrug te zien zijn. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VENLO, opvarend op de Waal. Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VENLO, opvarend op de Waal. Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VENLO op de Nieuwe Maas in Rotterdam. Foto: Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VENLO op de Nieuwe Maas in Rotterdam. Foto: Verenigde Tankrederij.

De VENLO op het

De VENLO op het IJ in Amsterdam. Op de achtergrond de stationshal van het Centraal Station. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip lost een lading plantaardige olie bij de Matex in Vlaardingen. Veel eetbare oliën werden in die tijd nog in vaten vervoerd, vandaar de grote hoeveelheid vaten op de foto. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip lost een lading plantaardige olie bij de Matex in Vlaardingen. Veel eetbare oliën werden in die tijd nog in vaten vervoerd, vandaar de grote hoeveelheid vaten op de foto. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip lost een lading plantaardige olie bij de Matex in Vlaardingen. Veel eetbare oliën werden in die tijd nog in vaten vervoerd, vandaar de grote hoeveelheid vaten op de foto. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip lost een lading plantaardige olie bij de Matex in Vlaardingen. Veel eetbare oliën werden in die tijd nog in vaten vervoerd, vandaar de grote hoeveelheid vaten op de foto. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Laatst gewijzigd