ENI nr: | 2307449. |
Scheepstype | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar | 1949. |
Bouwwerf | Scheepswerf Vuyk & Zonen NV in Capelle a/d IJssel. |
Bouwnummer | Onbekend. |
Tonnage/Inhoud | 480 / |
Afmetingen | 59.00 x 7.13 x 2.30. |
Voortstuwing | 400 pk Werkspoor, 6 cilinder, 4 tact. |
Aantal Tanks | 10, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit | 160 m³ per uur motorpomp, aangedreven door een 60 pk Lister pompmotor + 160 m³ stoompomp. |
Losgiek | Onbekend. |
Eigenaar | Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam. |
Bijzonderheden | In 1972 voorzien van een nieuwe 150 pk Kelvin, 6 cilinder pompmotor. In 1977 hermotoriseerd met 370 pk Caterpillar, type D 343 TA, motornummer: 33 B 6953. |
Levensloop | Op 01-09-1972 verkocht aan Smits Kolen en Oliehandel BV in Rotterdam en hernoemd in S.K. & O 17. Op 23-06-1986 verkocht aan Oliehandel van der Linden BV in Vlaardingen en hernoemd in ENERGIE 10. In 2002 afgevoerd van de sterkte en aansluitend gesloopt. |

De stapelloop van het motortankschip VELP in 1949 bij Scheepswerf Vuyk in Capelle a/d IJssel. Haar zusterschip VAALS ligt nog op de helling en gaat later die dag te water.

De hoofdmotor van de VELP op de testbank bij Werkspoor in Amsterdam.

De Werkspoor hoofdmotor van de VELP wordt ingebouwd bij Kreber in de Koningin Wilhelminahaven in Vlaardingen.

Met uiterste precisie wordt de hoofdmotor van de VELP aan boord gehesen.

Het motortankschip VELP ligt langszij een motorschip van de Japanse rederij Mitsui Line om een lading plantaardige olie over te nemen. De stoomsleepboot MABI 9 zorgt voor de benodigde stoom.

Het motortankschip VELP worstelt zich een weg door het zware drijfijs op de Waal in de extreme winter van 1963.

Het motortankschip VELP, afvarend op de Waal. Foto: Archief Ernst Oosterwijk – met dank.