Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr:2307449.
ScheepstypeMotortankschip – type N/open.
Bouwjaar1949.
BouwwerfScheepswerf Vuyk & Zonen NV in Capelle a/d IJssel.
BouwnummerOnbekend.
Tonnage/Inhoud480 /
Afmetingen59.00 x 7.13 x 2.30.
Voortstuwing400 pk Werkspoor, 6 cilinder, 4 tact.
Aantal Tanks10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit160 m³ per uur motorpomp, aangedreven door een 60 pk Lister pompmotor + 160 m³ stoompomp.
LosgiekOnbekend.
EigenaarVereenigde Tankreederij NV in Rotterdam.  
BijzonderhedenIn 1972 voorzien van een nieuwe 150 pk Kelvin, 6 cilinder pompmotor. In 1977 hermotoriseerd met 370 pk Caterpillar, type D 343 TA, motornummer: 33 B 6953. 
LevensloopOp 01-09-1972 verkocht aan Smits Kolen en Oliehandel BV in Rotterdam en hernoemd in S.K. & O 17. Op 23-06-1986 verkocht aan Oliehandel van der Linden BV in Vlaardingen en hernoemd in ENERGIE 10. In 2002 afgevoerd van de sterkte en aansluitend gesloopt.

 

De stapelloop van het motortankschip VELP in 1949 bij Scheepswerf Vuyk in Capelle a/d IJssel. Haar zusterschip VAALS ligt nog op de helling en gaat later die dag te water. Archief Verenigde tankrederij.

De stapelloop van het motortankschip VELP in 1949 bij Scheepswerf Vuyk in Capelle a/d IJssel. Haar zusterschip VAALS ligt nog op de helling en gaat later die dag te water.

De hoofdmotor van de VELP op de testbank bij Werkspoor in Amsterdam. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

De hoofdmotor van de VELP op de testbank bij Werkspoor in Amsterdam.

De Werkspoor hoofdmotor van de VELP wordt ingebouwd bij Kreber in de Koningin Wilhelminahaven in Vlaardingen. Foto: Archief: Verenigde Tankrederij.

De Werkspoor hoofdmotor van de VELP wordt ingebouwd bij Kreber in de Koningin Wilhelminahaven in Vlaardingen.

Met uiterste precisie wordt de hoofdmotor van de VELP aan boord gehesen. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Met uiterste precisie wordt de hoofdmotor van de VELP aan boord gehesen.

Het motortankschip VELP ligt langszij een motorschip van de Japanse rederij Mitsui Lines om een lading plantaardige olie over te nemen. De stoomsleepboot MABI 9 zorgt voor de benodigde stoom. Foto; Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VELP ligt langszij een motorschip van de Japanse rederij Mitsui Line om een lading plantaardige olie over te nemen. De stoomsleepboot MABI 9 zorgt voor de benodigde stoom.

Het motortankschip VELP worstelt zich een weg door het zware drijfijs op de Waal in de extreme winter van 1963. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VELP worstelt zich een weg door het zware drijfijs op de Waal in de extreme winter van 1963.

Het motortankschip VELP, afvarend op de Waal. Foto: Archief Ernst Oosterwijk - met dank.

Het motortankschip VELP, afvarend op de Waal. Foto: Archief Ernst Oosterwijk – met dank.

Laatst gewijzigd