Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

ENI nr: 2309313.
Scheepstype Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar 1955.
Bouwwerf Scheepswerf De Groot & Van Vliet in Slikkerveer.
Bouwnummer 309.
Tonnage/Inhoud 499 /
Afmetingen 56.96 x 7.02 x 2.34.
Voortstuwing 360 pk Brons, type 6 GB, 350 omw/min, motornummer: 14603. 
Aantal Tanks 8, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit 175 m³ per uur motorpomp en 150 m³ stoompomp.
Losgiek Vanaf de bouw uitgerust met een vijf duims laad/losgiek. 
Eigenaar Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam. 
Bijzonderheden Op 05-09-1955 als VELDHOVEN in de vaart gekomen. In 1964 overgemeten naar een diepgang van 560 ton. In 1980 omgebouwd tot droge ladingschip van 641 ton, met 1 laadruim. In …. hermotoriseerd met 520 pk Deutz en overgemeten naar een diepgang van 2.64 meter.
Levensloop Op 21-04-1980, via scheepsmakelaar J.J. Geluk in Middelburg verkocht aan Scheepsreparatiebedrijf De Toekomst BV in Rotterdam. Aansluitend in opdracht van P.K. van der Padt in Dordrecht omgebouwd tot droge ladingschip en als GOODWILL in de vaart gekomen. Op 16-01-1990 verkocht aan E. Postma in Rotterdam en hernoemd in EDORA. In 1995 verkocht aan A. de Bijl in Landenne (België) en hernoemd in FLIPPER (06002824). Daarna onbekend.
Het motortankschip VELDHOVEN in aanbouw bij Scheepswerf De Groot & Van Vliet in Slikkerveer. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VELDHOVEN in aanbouw bij Scheepswerf De Groot & Van Vliet in Slikkerveer.

Het motortankschip VELDHOVEN, een dag voor de stapelloop bij ....

Het motortankschip VELDHOVEN ligt in september 1955 klaar voor haar stapelloop. Foto: R. Verkaik – met dank.

Het motortankschip VELDHOVEN, afvarend in de sluis van Ottmarsheim. Foto: mevr: Vlot - met dank.

Het motortankschip VELDHOVEN, afvarend in de sluis van Ottmarsheim. De familie is aan boord, dus wellicht dateert deze foto uit de zomer van 1956. De stuurhut en de roef staan nog altijd (keurig) in de lijnolie. Foto: mevrouw Vlot – met dank.

Het motortankschip VELDHOVEN, in de haven van Amsterdam langszij het stoomschip BAARN van de KNSM, om een lading eetbare olie over te nemen. Foto: mevrouw Vlot - met dank.

Het motortankschip VELDHOVEN, in de haven van Amsterdam langszij het stoomschip BAARN van de KNSM, om een lading eetbare olie over te nemen. Foto: mevrouw Vlot – met dank.

De VELDHOVEN tijdens haar technische proefvaart in september 1955. De uitlaat van de hoofdmotor is voorzien van een onbekend soort filter. Archief Verenigde Tankrederij.

Op deze foto van de VELDHOVEN is te zien dat er op de uitlaat van de ketel een extra stukje pijp met een soort paddenstoel staat. Dit stuk kon er los opgezet worden om een betere trek, dus meer rendement, van de ketel te krijgen.

Het motortankschip VELDHOVEN opvarend ter hoogte van Alblasserdam. Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VELDHOVEN opvarend ter hoogte van Alblasserdam. Ook op deze foto is de paddenstoel op de schoorsteen goed te zien.

De VELDHOVEN deed niet de slechtste reisjes. Hier ligt zij in de zomer van 1969 een partij wijn te lossen in Speyer. Foto: F. Beukers - met dank.

De VELDHOVEN deed niet de slechtste reisjes. Hier ligt zij in de zomer van 1969 een partij wijn te lossen in Speyer. Foto: F. Beukers – met dank.

Het motorvrachtschip EDORA, gefotografeerd op een onbekende locatie. Foto: Archief: Arie Lentjes.

Het motorvrachtschip EDORA (ex. VELDHOVEN), gefotografeerd op een voor ons onbekende locatie. Foto: Archief: onbekend.

Het motorvrachtschip FLIPPER (ex. VELDHOVEN), afvarend ter hoogte van Bendorf. Foto: Gerd Schuth - met dank.

Het motorvrachtschip FLIPPER (ex. VELDHOVEN), afvarend ter hoogte van Bendorf. Foto: Gerd Schuth – met dank.

Laatst gewijzigd