Scheepswerf De Groot & Van Vliet NV in Slikkerveer.
Bouwnummer
Onbekend.
Tonnage/Inhoud
499 /
Afmetingen
56.56 x 6.60 x 2.41.
Voortstuwing
300 pk Brons, type 6 ED, 320 omw/min, motornummer 14602.
Aantal Tanks
8, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit
175 m³ per uur motorpomp en 150 m³ stoompomp.
Losgiek
Vanaf de bouw uitgerust met een vijf duims laad/losgiek.
Eigenaar
Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam.
Bijzonderheden
Op 22-02-1963, in dichte mist, ter hoogte van de invaart van de Persoonshaven, in aanvaring gekomen met het patrouillevaartuig RIJKSHAVENDIENST 4 van de Rotterdamse havendienst. Door de snelheid van de VEENWOUDEN werd het patrouillevaartuig overvaren en onder water gedrukt. Slechts drie van de acht opvarenden overleefden dit ernstige ongeluk. In 1964 overgemeten naar 532 ton. In 1967 verlengd naar 64.49 meter en 624 meter met 10 tanks. Na een krukasbreuk in 19.. werd de hoofdmotor vervangen door een 360 pk Brons, type 6 ED.
Levensloop
Op 29-05-1979 verkocht aan Van Rossum’s Scheepsbouw in Dreumel en in eigen beheer omgebouwd tot droge ladingschip van 672 ton met één laadruim. Op 13-06-1980 verkocht aan J. van den Elshout in Dordrecht en hernoemd in PAX. In juli 1999 gesloopt.
Het motortankschip VEENWOUDEN, aan de afbouwkade bij Scheepswerf De Groot & Van Vliet in Slikkerveer.
De zusjes VEENWOUDEN en VEENDENDAAL, waarschijnlijk ergens op de Duitse kanalen. Wat opvalt is de zeer geïmproviseerde manier om van boord en aan de wal te komen. Foto: mevrouw Vlot – met dank.
Het motortankschip VEENWOUDEN in de haven van Basel. De VEENWOUDEN ligt te lossen in tankwagons, wat een tijdrovend karwei was. Foto: mevrouw Vlot – met dank.
Het motortankschip VEENWOUDEN, opvarend ter hoogte van Nijmegen, is net net voorzien van radar en een (forse) radarscanner. Technici van Phillips/Decca staan paraat om in te grijpen.