8, voorzien van stoomspiralen en een Clayton stoomgenerator.
Pompcapaciteit
Onbekend.
Bunkergiek
Ja.
Eigenaar
Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam.
Bijzonderheden
In 1968 verlengd naar 86.02 meter en 1498 ton met 10 tanks. In 1981 hermotoriseerd met 725 pk Caterpillar, type 3508, 8 cilinder. In 1992 uitgerust met een kopschroef. Tevens overgemeten naar 1480 ton.
Levensloop
Op 30-05-1965 als VEENINGEN in de vaart gekomen voor de Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam. In juni 1997 afgevoerd van de sterkte en bij Scheepssloperij Treffers BV in Haarlem gesloopt.
Het motortankschip VEENINGEN werd niet te water gelaten, maar te water gezet. De voorbereidingen hiertoe zijn in volle gang. De eerste strop is, met grootste voorzichtigheid onder het voorschip doorgetrokken.
Met twee drijvende bokken wordt de VEENINGEN van de bouwhelling gehesen. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
Het motortankschip VEENINGEN is van de bouwhelling getakeld en gaat richting haar element. Van overdreven veiligheidsregels is nog geen sprake. De uitgenodigde dames kunnen frank en vrij, op hun hoge hakken of laarsjes en zonder helmen over het werfterrein lopen.
Hetgeen ook voor de uitgenodigde heren geldt, al lopen ze bijna onder de gehesen last door. Kennelijk had men in de jaren vijftig een andere kijk op veiligheid. De schroef en schroeftunnel zijn op deze foto goed te zien; hetgeen de man in bruine jas kennelijk buitengewoon boeit.
De VEENINGEN, hoog in de takels van de twee bokken die haar uiteindelijk van de bouwhelling bevrijdde.
Het motortankschip VEENINGEN wordt, met uiterste precisie, door twee drijvende bokken te water gezet.
En dan is het zover, de VEENINGEN maakt voor het eerst kennis met haar natuurlijke element.
En na een geslaagde te water zetting is het natuurlijk tijd voor een borrel. De dames waren waarschijnlijk niet uitgenodigd.
Het motortankschip VEENINGEN, op de Nieuwe Maas.
Het motortankschip VEENINGEN.
Het motortankschip VEENINGEN op Steiger 5 bij de voormalige BP Botlek. Over vluchtwegen maakte nog niemand zich druk en kijk ook eens naar het type bunkergiek. Aan de andere kant van de Centrale Geul, aan de afbouwkade van Verolme ligt de laatste grote supertanker die de werf van Cornelis Verolme bouwde. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motortankschip VEENINGEN vaart in konvooi op het IJsselmeer in de strenge winter van 1982/1983. Foto: Gerrit Kleefstra – met dank.
Het motortankschip VEENINGEN vaart in konvooi op het IJsselmeer in de strenge winter van 1982/1983. Foto: Gerrit Kleefstra – met dank.
Het is niet zomaar een beetje ijs waar de VEENINGEN zich doorheen moet ploegen. Foto: Gerrit Kleefstra – met dank.
De strenge winter van 1982/1983 heeft menig mooie foto opgeleverd. Zo te zien is deze foto gemaakt in de Waalhaven n Rotterdam. Foto: Gerrit Kleefstra – met dank.
Het motortankschip VEENINGEN, in de strenge winter van 1982/1983. Fotograaf onbekend.
De VEENINGEN langszij een onbekend tankscheepje. Fotograaf onbekend.
Het motortankschip VEENINGEN, varend op het Schelde-Rijnkanaal. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.
De VEENINGEN valt ten prooi aan de slopershamer bij Scheepssloperij Treffers in de zomer van 1997. Foto: Archief Arie Lentjes.
De VEENINGEN valt ten prooi aan de slopershamer bij Scheepssloperij Treffers in de zomer van 1997. Foto: Archief Arie Lentjes.
De VEENINGEN valt ten prooi aan de slopershamer bij Scheepssloperij Treffers in de zomer van 1997. Foto: Archief Arie Lentjes.
De VEENINGEN valt ten prooi aan de slopershamer bij Scheepssloperij Treffers in de zomer van 1997. Foto: Archief Arie Lentjes.
De VEENINGEN valt ten prooi aan de slopershamer bij Scheepssloperij Treffers in de zomer van 1997. Foto: Archief Arie Lentjes.
De VEENINGEN valt ten prooi aan de slopershamer bij Scheepssloperij Treffers in de zomer van 1997. Foto: Archief Arie Lentjes.