Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr2310203.
ScheepstypeMotortankschip.
Bouwjaar1958.
BouwwerfSpaarndammer Scheepswerf Stapel NV in Spaarndam.
BouwnummerOnbekend.
Tonnage/Inhoud444 /
Afmetingen50.00x 6.60 x 2.42.
Voortstuwing240 pk Brons, type 4 GB, 350 omw/min, motornummer: 14413.
Aantal Tanks8, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit175 m³ motorpomp en 100 m³ stoompomp.
BunkergiekVanaf de bouw voorzien van een vijf duims losgiek.
EigenaarVereenigde Tankreederij NV in Rotterdam.
BijzonderhedenIn 1964 overgemeten naar 465 ton.
LevensloopOp 24-04-1958 als VEENDAM in de vaart gekomen. Op 24-11-1980 verkocht aan J. van der Linden & Zonen in Vlaardingen en hernoemd in STELLE. Op 31-12-1980 doorverkocht aan P. van den Houten en ’T Mannetje BV in Goedereede en in gebruik genomen als opslagschip voor gasolie in de Binnenhaven van Stellendam. Op 05-02-1993 verkocht Vof Scheepvaartonderneming Veka en hernoemd in VEKA 37. Op 02-02-1994 verkocht aan De Ridder NV in Antwerpen en daarna onbekend.

 

Het motortankschip VEENDAM ....

Het motortankschip VEENDAM, met de voorboeiing nog in de lijnolie. De locatie is niet helemaal duidelijk. Het zou het Van Harinxmakanaal in Groningen (Gaarkeuken) kunnen zijn. De VEENDAM voer meestal in deze contreien, maar het Kanaal door Walcheren komt ook in aanmerking. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VEENDAM, waarschijnlijk gefotografeerd ergens op de Boven-Rijn.

Het motortankschip VEENDAM, leeg in de afvaart. Het is waarschijnlijk nogal warm want boven de voorroef is de zonnetent gespannen. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

De VEENDAM langszij een zeeboot van de Koninklijk Hollandsche Lloyd in de haven van Amsterdam.

De VEENDAM langszij een zeeboot van de Koninklijk Hollandsche Lloyd in de haven van Amsterdam. Ondanks dat deze zeeschepen in principe vrachtschepen waren, hadden zij ook (wing)-tanks waarin vaak plantaardige- of dierlijke oliën werden geladen. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

De VEENDAM langszij een zeeboot van de Koninklijk Hollandsche Lloyd in de haven van Amsterdam. Ondanks dat deze zeeschepen in principe vrachtschepen waren, hadden zij ook (wing)-tanks waarin vaak plantaardige- of dierlijke oliën werden geladen.

De VEENDAM langszij een zeeboot van de Koninklijk Hollandsche Lloyd in de haven van Amsterdam. Ondanks dat deze zeeschepen in principe vrachtschepen waren, hadden zij ook (wing)-tanks waarin vaak plantaardige- of dierlijke oliën werden geladen. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

De VEENDAM langszij een zeeboot van de Koninklijk Hollandsche Lloyd in de haven van Amsterdam. Ondanks dat deze zeeschepen in principe vrachtschepen waren, hadden zij ook (wing)-tanks waarin vaak plantaardige- of dierlijke oliën werden geladen.

De VEENDAM langszij een zeeboot van de Koninklijk Hollandsche Lloyd in de haven van Amsterdam. Ondanks dat deze zeeschepen in principe vrachtschepen waren, hadden zij ook (wing)-tanks waarin vaak plantaardige- of dierlijke oliën werden geladen. Op deze foto is goed de giek met laadslang te zien en zo te zien ligt er nog een scheepje tussen de zeeboot en de VEENDAM. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VEENDAM op een rustige zondagmorgen. Foto Sjoer Nutma - met dank.

Het motortankschip VEENDAM op een rustige zondagmorgen. Foto Sjoerd Nutma – met dank.

De voormalige VEENDAM, als opslagschip voor gasolie in de Binnenhaven van Stellendam.

De voormalige VEENDAM, als opslagschip voor gasolie in de Binnenhaven van Stellendam.

 

 

Laatst gewijzigd