Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 02204071.
Scheepstype: N.
Bouwjaar: 1965.
Bouwwerf: Gebr. Sander NV in Delfzijl.
Bouwnummer: 230.
Afmetingen: 84.92 x 8.20 x 2.81.
Tonnage / Inhoud: 1290 / 1241 (97%).
Voortstuwing: 920 pk Caterpillar.
Aantal schroeven: 1.
Aantal tanks: 10 – voorzien Phenguard epoxy.
Pompcapaciteit:
Bunkergiek: Nee.
Eigenaar: Verenigde Tankrederij BV in Rotterdam.
Bijzonderheden: Gebouwd als motorvrachtschip van 939 ton met een langte van 67.00 meter met drie ruimen. De oorspronkelijke voortstuwing bestond uit een 560 pk Brons. Veelal gebruikt voor het vervoer van zout en kalksteen. In 1983 bij Scheepswerf De Kaap in Meppel omgebouwd tot motortankschip met de huidige afmetingen. In 1999 hermotoriseerd met 920 pk Caterpillar.
Levensloop: Gebouwd in opdracht van het Bevrachtingskantoor Twenthe-Rijn NV in Hengelo en als TWENTHE-VECHT in de vaart gekomen. Op 17-10-1983 overgeschreven naar NMB Lease NV in Amsterdam en op basis van een leasecontract in de vaart gebleven voor het Bevrachtingskantoor Twenthe-Rijn. In 1990 werd het lease-contract overgenomen door de Verenigde Tankrederij en ging het schip voor de VT varen. In 1999 definitief aangekocht en hernoemd in VECHT. In het najaar van 2016 uit de vaart genomen en opgelegd. Huidige status onbekend.

 

De VECHT uitvarend Botlek Centrale Geul.

De VECHT onderweg naar de AKZO voor een partijtje natronloog.

Opvarend op de Rijn. Fotograaf onbekend – met dank.

Het motortankschip VECHT, invarend in de Botlek Centrale Geul.

Het motortankschip VECHT, invarend in de Botlek Centrale Geul.

Motortankschip VECHT, opvarend op de Beneden-Rijn. Foto: Gerrit Kleefstra - met dank.

Motortankschip VECHT, opvarend op de Beneden-Rijn. Foto: Gerrit Kleefstra – met dank.

Motortankschip VECHT, opvarend op de Beneden-Rijn. Foto: Gerrit Kleefstra - met dank.

Motortankschip VECHT, opvarend op de Beneden-Rijn. Foto: Gerrit Kleefstra – met dank.

 

 

Laatst gewijzigd