Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr: 2307782.
Scheepstype Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar 1951.
Bouwwerf Scheepswerf De Groot & Van Vliet NV in Slikkerveer.
Bouwnummer 288.
Tonnage/Inhoud 498 /
Afmetingen 54.98 x 6.60 x 2.42.
Voortstuwing 240 pk Brons, type 4 ED, 320 omw/min, motornummer: 10079.
Aantal Tanks 8, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit 150 m³ per uur motorpomp + 175 m³ per uur stoompomp.
Losgiek 5 duims laad/losgiek.
Eigenaar Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam. 
Bijzonderheden In 1964 overgemeten naar een diepgang van 2.53 en 527 ton. In 1972 omgebouwd tot droge-ladingschip met twee ruimen en 471 ton. In 1979 omgebouwd tot kraanschip van 500 ton en uitgerust met een Priestman Kraan (type LC 51 – nummer: 13518).
In december 2008, tijdens werkzaamheden in de voormalige Veerhaven van Perkpolder, tijdens afgaand water vast komen te zitten op een damwand en daarbij lekgeslagen. Door Polderman Berging uit Hansweert, die het pomp- en bergingsschip BRAVO (ex. IERLAND van de Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h. van Piet Smit Jr. NV uit Rotterdam) ter plaatse stuurde, drijvende gehouden en uiteindelijk bij hoog water vlot getrokken. Daarna door de BRAVO naar Scheepswerf de Klerk in Walsoorden gesleept voor een noodreparatie.
Aansluitend bij een ons onbekende werf definitief gerepareerd en gelijkertijd verlengd en verbreedt naar 62.96 x 7.50 x 2.49 en 650 ton. Tevens hermotoriseerd met 380 pk Volvo Penta, type: TAMD 122 A.
Levensloop Op 26-09-1951 als VALKEVEEN in de vaart gekomen. Op 06-09-1972 verkocht aan D. Pols in Alphen a/d Rijn en omgebouwd tot droge-ladingschip. Als MON DESIR in de vaart gekomen. Op 19-04-1997 verkocht aan A. Kamsteeg in Hardinxveld-Giessendam en omgebouwd tot kraanschip. Als RISICO in de vaart gekomen. In 1999 verkocht aan Leenman Maritiem BV in Hardinxveld-Giessendam en als RISICO in de vaart gebleven. In 2001 hernoemd in MARITIEM. Anno 2014 in de vaart.  
De kiellegging van bouwnummer 288 bij Scheepswerf De Groot & Vliet in Slikkerveer. Foto: Archief Arie Lentjes.

De kiellegging van bouwnummer 288 bij Scheepswerf De Groot & Vliet in Slikkerveer.

Aan hoogwaardigheidsbekleders geen gebrek tijdens de doop van de VALKEVEEN. Helaas verteld het verhaal niet wie de doopvrouwe van de VALKEVEEN was. Foto: Archief Arie Lentjes.

Aan hoogwaardigheidsbekleders geen gebrek tijdens de doop van de VALKEVEEN. Helaas verteld het verhaal niet wie de doopvrouwe van de VALKEVEEN was.

Na de noodzakelijke plichtplegingen, glijdt de VALKEVEEN zonder problemen van de helling. Foto: Archief Arie Lentjes.

Na de noodzakelijke plichtplegingen, glijdt de VALKEVEEN zonder problemen haar element tegemoet.

Het motortankschip VALKEVEEN op een voor ons onbekende plek. Foto: mevrouw Schot - met dank.

Het motortankschip VALKEVEEN op een voor ons onbekende plek. Foto: Collectie mevrouw Vlot – met dank.

Het motortankschip VALKEVEEN, opvarend op de Waal. Foto: mevrouw Vlot - met dank.

Het motortankschip VALKEVEEN, opvarend op de Waal. Foto: Collectie mevrouw Vlot – met dank.

Het is donderdag 23-12-1954, een uur na hoog water aan de Parkkade in Rotterdam. Er moet iemand natte voeten hebben gekregen om deze bijzondere opname te maken. Foto: mevrouw Vlot - met dank.

Het is donderdag 23-12-1954, een uur na hoog water aan de Parkkade in Rotterdam. Er moet iemand natte voeten hebben gekregen om deze bijzondere opname te maken. Foto: Collectie mevrouw Vlot – met dank.

De VALKEVEEN samen met de OLIEVOS III langszij een zeeboot in de haven Rotterdam. Foto: Archief Arie Lentjes.

De VALKEVEEN samen met de OLIEVOS III langszij een zeeboot in de haven Rotterdam.

Het voormalige motortankschip VALKEVEEN, hier als kraanschip MARITIEM in actie op een van de Randmeren. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het voormalige motortankschip VALKEVEEN, hier als kraanschip MARITIEM in actie op één van de Randmeren. Foto: Collectie Arie Lentjes.

 

 

 

Laatst gewijzigd