Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr:2309461. 
ScheepstypeMotortankschip – type N/open
Bouwjaar1955. 
BouwwerfScheepswerf Bijker NV in Gorinchem. 
BouwnummerOnbekend. 
Tonnage/Inhoud499 / 
Afmetingen56.96 x 7.02 x 2.34. 
Voortstuwing360 pk Brons, type 6 GB, 350 omw/min, motornummer: 14605 en een 75 pk Brons hulpmotor, type 3EA, 1000 omw/min.
Aantal Tanks8, voorzien van stoomspiralen. 
Pompcapaciteit175 m³ per uur motorpomp, aangedreven door de hulpmotor, en een 150 m³ per uur stoompomp.
LosgiekVanaf de bouw uitgerust met een vijf duims laad/losgiek. 
EigenaarVereenigde Tankreederij NV in Rotterdam. 
BijzonderhedenIn 19.. voorzien van een nieuwe hulpmotor, 102 pk MWM, type RHS 518 V, motornummer: 93530. In 1964 overgemeten naar 558 ton. In 1987 voorzien van een 180 pk kopschroef, merk Daf.
LevensloopOp 29-11-1955 als VALKENBURG in de vaart gekomen.In mei 1982 werd het achterschip en circa 19 meter ladinggedeelte verkocht aan Handelsonderneming B. Majoor in Genemuiden. Na vijf jaar te hebben stilgelegen werd dit gedeelte in 1987 omgebouwd tot droge ladingschip van 65.64 meter en 719 ton. Oorspronkelijk als VALKENBURG in de vaart gebleven. Op 07-08-1989 verkocht aan J. Boogaard in Wijk en Aalburg en hernoemd in JOMA B. De JOMA B werd in 2005 gesloopt bij Scheepssloperij Treffers BV in Haarlem.
Het voorschip en het resterende ladinggedeelte werd in 1987 voor het achterschip en resterende ladinggedeelte van de VOORTHUIZEN gezet. Zie voor het vervolg het motortankschip VOORTHUIZEN.
In diverse stadia van bouw bij Scheepswerf Bijker in Gorinchem, van links naar rechts: de VALBURG, VALKENBURG, VARSSEVELD en VOORTHUIZEN. Zowel voor de rederij als voor de werf een indrukwekkend plaatje. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

In diverse stadia van bouw bij Scheepswerf Bijker in Gorinchem, van links naar rechts: de VALBURG, VALKENBURG, VARSSEVELD en VOORTHUIZEN. Zowel voor de rederij als voor de werf een indrukwekkend plaatje.

De 360 paardenkrachten sterke Brons van de VALKENBURG. Foto: Verenigde Tankrederij.

Een onvervalste ouderwetse machinekamer uit de jaren vijftig/zestig. De 360 paardenkrachten sterke Brons van de VALKENBURG met daarachter de keerkoppeling en het schroefaslager.

Nogmaals de machinekamer van de VALKENBURG, nu met de hulpmotor. Helaas is niet bekend wat voor de hulpmotor deze serie schepen had. Mocht iemand het nog weten horen wij het graag. Foto: Archier Verenigde Tankrederij - met dank.

Nogmaals de machinekamer van de VALKENBURG, nu met de, naast de hoofdmotor geplaatste hulpmotor (75 pk Brons).

Het motortankschip VALKENBURG op het Kanaal Gent-Brugge in het plaatsje Bellem. De VALEKNNBURG is hier onderweg naar Duinkerken. Foto: Archief Verenigde Tankrederij - met dank.

Het motortankschip VALKENBURG op het Kanaal Gent-Brugge in het Belgische plaatsje Bellem. Vanwege de lage bruggen is kruiplijn zo laag mogelijk gemaakt en is de bovenbouw van de stuurhut volledig naar voren geklapt. Ook de kranenbalk ligt zonder functie aan dek. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VALKENBURG op het Kanaal Gent-Brugge in het Belgische plaatsje Bellem. Vanwege de lage bruggen is kruiplijn zo laag mogelijk gemaakt en is de bovenbouw van de stuurhut volledig naar beneden geklapt. De VALKENBURG is hier onderweg naar Duinkerken. Foto: Archief Verenigde Tankrederij - met dank.

Het motortankschip VALKENBURG op het Kanaal Gent-Brugge in het Belgische plaatsje Bellem. Vanwege de lage bruggen is kruiplijn zo laag mogelijk gemaakt. Op de achterroef liggen de windkokers voor de machinekamer en de schoorsteen op hun zij. Op deze foto is overigens de sleephaak van de VALKENBURG ook goed te zien. Het schip is hier onderweg naar Duinkerken, zelfs voor een VT-schip geen alledaagse bestemming. Foto: Archief Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip VALKENBURG, opvarend aan de Loreley.

Het motortankschip VALKENBURG, opvarend aan de Loreley.

Het Zwitserse motorvrachtschip CHAMONIX maakt zwaar slagzij. De lading wordt zo snel mogelijk gelost door het kraanschip AVONTUUR 2 uit Millingen. De VALKENBURG ligt langszij om de CHAMONIX boven water te houden. Foto: Bas KLimbie - met dank.

Het Zwitserse motorvrachtschip CHAMONIX maakt zwaar slagzij. De lading wordt zo snel mogelijk gelost door het kraanschip AVONTUUR 2 uit Millingen. De VALKENBURG ligt langszij, om de CHAMONIX in ieder geval boven water te houden. Foto: Bas Klimbie – met dank.

Het motorvrachtschip JOMA_B, verlaat de haven van Koblenz. Foto: Dieter Henken - met dank.

Het motorvrachtschip JOMA-B, verlaat de haven van Koblenz. Foto: Dieter Henken – met dank.

De JOMA-B ligt klaar voor de sloop bij Scheepssloperij Treffers in Haarlem. Foto F. Kuyper - met dank.

De JOMA-B ligt klaar voor de sloop bij Scheepssloperij Treffers in Haarlem. Wie mocht twijfelen aan de identiteit van dit schip; de naam en rederij staan nog duidelijk leesbaar op de achterboeiing van dit schip. Langszij ligt het motorvrachtschip MAMBO, welk schip als KALYPSO van J. van Santen in Rotterdam in 1958 in Baesrode, België te water ging. Foto F. Kuyper – met dank.

Laatst gewijzigd