Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr: 2303760.
Scheepstype Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar 1928.
Bouwwerf Jan Smit Czn. in Alblasserdam.
Bouwnummer Onbekend.
Tonnage/Inhoud 437 /
Afmetingen 49.99 x 6.59 x 2.42.
Voortstuwing 150 pk Deutz.
Aantal Tanks 6, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit 150 m³ p/u stoompomp en 120 m³ p/u motorpomp.
Losgiek Vanaf de bouw voorzien van een 5 duims losgiek.
Eigenaar Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam. 
Bijzonderheden Speciaal gebouwd voor het transport van eetbare oliën en vetten naar de Van den Bergh Margarine Werke Kleve.
In 1950 hermotoriseerd met 200 pk Brons.
Eind 1955 op de Nieuwe Maas, net boven Rotterdam, in aanvaring gekomen met twee gekoppelde, afvarende schepen van de Shell. De OVERSCHIE, opvarend, voer frontaal op dit koppel en kwam min of meer tussen beide schepen klem te zitten. Het voorschip van de OVERSCHIE werd hierbij volledig ontzet. Na deze zware aanvaring voorzien van een geheel nieuw voorschip. Nieuwe afmetingen: 51.41 x 6.58 x 2.43 en 416 ton.
Levensloop Gebouwd in opdracht van Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam en als CLIVIA in de vaart gebracht. Op 01-01-1933 door Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV ingebracht in de Vereenigde Tankreederij NV en als OVERSCHIE in de vaart gebracht. Op 01-04-1971 verkocht naar Booy Tank- en Schoonmaak-bedrijf BV in Rotterdam en hernoemd in ORINOCO. In 1982 gesloopt. 
Het motortankschip CLIVIA, opvarend aan de Loreley.

Het motortankschip CLIVIA, opvarend aan de Loreley.

Het motortankschip CLIVIA, in de strenge winter van 1928/1929, ingevroren bij Schram in Bolnes.

Het motortankschip CLIVIA, in de strenge winter van 1928/1929, ingevroren in Bolnes.

Het motortankschip OVERSCHIE, afvarend op de Waal. Let vooral ook op de steile voorsteven. Deze werd na een aanvaring volledig verpletterd.

Het motortankschip OVERSCHIE, afvarend op de Waal. Let vooral ook op de steile voorsteven. Deze werd na een aanvaring volledig verpletterd.

De schade van de OVERSCHIE goed in beeld gebracht. Het voorschip is geheel ontzet.

De schade aan de OVERSCHIE goed in beeld gebracht. Het voorschip is geheel ontzet.

De schade van de OVERSCHIE goed in beeld gebracht. Het voorschip is geheel ontzet.

De schade aan de OVERSCHIE goed in beeld gebracht. Het voorschip is geheel ontzet.

De schade van de OVERSCHIE goed in beeld gebracht. Het voorschip is geheel ontzet.

De schade aan de OVERSCHIE goed in beeld gebracht. Het voorschip is geheel ontzet.

De schade aan de OVERSCHIE goed in beeld gebracht. Het voorschip is geheel ontzet.

De schade aan de OVERSCHIE goed in beeld gebracht. Het voorschip is geheel ontzet.

De OVERSCHIE aan de werf in januari 1956. Het oude voorschip is inmiddels verwijderd. Het is wachten op een nieuwe neus.

De OVERSCHIE aan de werf in januari 1956. Het oude voorschip is inmiddels verwijderd. Het is wachten op een nieuwe neus.

Die nieuwe neus in aanbouw in de nieuwbouwloods van de werf.

Die nieuwe neus in aanbouw in de nieuwbouwloods van de werf.

Het motortankschip OVERSCHIE. De steile voorsteven is vervangen door een fraaie waaiersteven.

Het motortankschip OVERSCHIE. De steile voorsteven is vervangen door een fraaie waaiersteven.

Het motortankschip OVERSCHIE, afvarend op de Waal. Langszij gekoppeld ligt het sleeptankschip PIJNACKER.

Het motortankschip OVERSCHIE, afvarend op de Waal. Langszij gekoppeld ligt het sleeptankschip PIJNACKER.

 

Laatst gewijzigd