Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr: 3030993. (Brandmerk Leiden).
Scheepstype Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar 1925.
Bouwwerf Scheepswerf Boot in Leiden.
Bouwnummer Onbekend.
Tonnage/Inhoud 113 /
Afmetingen 27.88 x 4.47 x 2.69.
Voortstuwing 44 pk Kromhout.
Aantal Tanks 4, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit 60 m³ p/u motorpomp en 50 m³ p/u stoompomp.
Losgiek Onbekend.
Eigenaar Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam. 
Bijzonderheden Gebouwd in opdracht van C. Wassenaar in Rotterdam als droge ladingschip met één ruim. Oorspronkelijke naam niet bekend. Op 12-07-1932 aangekocht door de NV Stoomschip Maatschappij ‘Vrede’ in Vlaardingen en omgebouwd tot motortankschip met vier tanks en hermotoriseerd met 75 pk HMG. Eerst hernoemd in MATEX II, maar kort daarna hernoemd in NIMA 2. In 1950 hermotoriseerd met 60 pk Brons.
Levensloop Op 01-01-1933 door de NV Stoomschip Maatschappij ‘Vrede’ in Vlaardingen (namens de Nieuwe Matex NV) ingebracht in de Vereenigde Tankrederij NV in Rotterdam en hernoemd in NIEUWENDORP. Op 02-03-1965 verkocht aan de Scheepvaart- en Handelmaatschappij NV in Rotterdam en waarschijnlijk korte tijd later gesloopt.

 

Het motortankschip NIEUWENDORP, in het sluisje van Fampoux-Scarpe-Arras.

Het motortankschip NIEUWENDORP, in het sluisje van Fampoux op het Canal de la Scarpe, in de omgeving van Noord-Franse Arras. De Scarpe is een zijrivier van de Schelde en gedeeltelijk gekanaliseerd.

Het motortankschip NIEUWENDORP, helemaal vooraan, in de oude sluis van Gaarkeuken in Groningen. Zo te zien is het wasdag.

Het motortankschip NIEUWENDORP, helemaal vooraan, in de oude sluis van Gaarkeuken in Groningen.

 

 

Laatst gewijzigd