ENI nr: | 2308053 (1952). |
Scheepstype | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar | 1929. |
Bouwwerf | Scheepswerf Gebr. Boot NV in Alphen a/d Rijn. |
Bouwnummer | Onbekend. |
Tonnage/Inhoud | 384 / |
Afmetingen | 43.00 x 6.60 x 2.33. |
Voortstuwing | 120 pk Brons Appingedam (diesel patent). |
Aantal Tanks | 8, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit | 100 m³ p/u stoompomp. |
Losgiek | Voorzien van een 5 duims bunker- losgiek. |
Eigenaar | Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam. |
Bijzonderheden | In februari 1936, onder de naam HARBURG, op de Weser overvaren door het stoomschip LAGOSIAN, van de United Africa Co. Ltd. beter bekend als de Palm Line. Bij deze aanvaring kapseisde de HARBURG, waarbij kapitein De Vries, zijn vrouw en hun twee jonge kinderen om het leven kwamen. In 1944 werd de hoofdmotor verdieseld naar 160 pk. In 1959 hermotoriseerd met 180 pk Brons. |
Levensloop | Gebouwd in opdracht van Tankmij. Dipping NV in Rotterdam en als DIPPING V in de vaart gebracht. Werd voor Duitse klanten ingezet in de zogenaamde Elbe-Weser-Driehoek en voer in die jaren met een volledige zeebrief en zeemerk. Hield zich zowel bezig met bunkerwerk als met reguliere transporten in de regio. Op 01-01-1933 door de Tankmij. Dipping NV ingebracht in de Vereenigde Tankreederij, maar vanwege de Duitse klanten niet van naam veranderd. In februari 1936, onder druk van de Duitse overheid hernoemd in HARBURG. Of het schip in die periode ook onder Duitse vlag moest varen is niet bekend. Heeft gedurende de gehele Tweede Wereldoorlog in het gebied van de Weser- en de Elbe-monding gevaren. Op 31-10-1946 terug naar Nederland gekomen en hernoemd in DELFZIJL. Voer aanvankelijk verder onder haar zeemerk, maar kreeg in 1952, nadat haar zeebrief was verlopen, een nieuw binnenvaartmerk – 2308053. Op 31-12-1974 verkocht aan de Exploitatie Maatschappij J.J. Troost BV in Rotterdam. Geen naamsverandering bekend. Op 31-06-1981 afgevoerd van de sterkte en gesloopt. |