Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

ENI nr: 2308053 (1952).
Scheepstype Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar 1929.
Bouwwerf Scheepswerf Gebr. Boot NV in Alphen a/d Rijn.
Bouwnummer Onbekend.
Tonnage/Inhoud 384 /
Afmetingen 43.00 x 6.60 x 2.33.
Voortstuwing 120 pk Brons Appingedam (diesel patent).
Aantal Tanks 8, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit 100 m³ p/u stoompomp.
Losgiek Voorzien van een 5 duims bunker- losgiek.
Eigenaar Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam. 
Bijzonderheden In februari 1936, onder de naam HARBURG, op de Weser overvaren door het stoomschip LAGOSIAN, van de United Africa Co. Ltd. beter bekend als de Palm Line. Bij deze aanvaring kapseisde de HARBURG, waarbij kapitein De Vries, zijn vrouw en hun twee jonge kinderen om het leven kwamen.
In 1944 werd de hoofdmotor verdieseld naar 160 pk.
In 1959 hermotoriseerd met 180 pk Brons.
Levensloop Gebouwd in opdracht van Tankmij. Dipping NV in Rotterdam en als DIPPING V in de vaart gebracht. Werd voor Duitse klanten ingezet in de zogenaamde Elbe-Weser-Driehoek en voer in die jaren met een volledige zeebrief en zeemerk. Hield zich zowel bezig met bunkerwerk als met reguliere transporten in de regio.
Op 01-01-1933 door de Tankmij. Dipping NV ingebracht in de Vereenigde Tankreederij, maar vanwege de Duitse klanten niet van naam veranderd. In februari 1936, onder druk van de Duitse overheid hernoemd in HARBURG. Of het schip in die periode ook onder Duitse vlag moest varen is niet bekend. Heeft gedurende de gehele Tweede Wereldoorlog in het gebied van de Weser- en de Elbe-monding gevaren. Op 31-10-1946 terug naar Nederland gekomen en hernoemd in DELFZIJL. Voer aanvankelijk verder onder haar zeemerk, maar kreeg in 1952, nadat haar zeebrief was verlopen, een nieuw binnenvaartmerk – 2308053.
Op 31-12-1974 verkocht aan de Exploitatie Maatschappij J.J. Troost BV in Rotterdam. Geen naamsverandering bekend. Op 31-06-1981 afgevoerd van de sterkte en gesloopt.

 

Het stoomschip LAGOSIAN, hier overigens nog varend onder haar oorspronkelijke naam MELMAY. Op 28 maart 1943 werd de LAGOSIAN, ten zuiden van de Canarische Eilanden getorpedeerd door de Duitse U-boot U47. Hierbij kwam 10 van de bemanningsleden van de LAGOSIAN om het leven.

Het stoomschip LAGOSIAN, hier nog varend onder haar oorspronkelijke naam MELMAY. De LAGOSIAN, uiteindelijk schuldig bevonden aan het overvaren van de HARBURG, werd zelf op 28 maart 1943, ten zuiden van de Canarische Eilanden getorpedeerd door de Duitse U-boot U167. Hierbij kwamen 10 van de bemannings-leden van om het leven; een elfde stierf later aan wal aan zijn verwondingen. De overige  30 opvarenden overleefden de ramp.

De Duitse U-boot U 167, tijdens haar campagne voor de kust van West-Afrika.

De Duitse U-boot U 167, tijdens haar campagne voor de kust van West-Afrika.

De zogenaamde Elbe-Weser-Driehoek. De DIPPING V / HARBURG was feitelijk actief in het gebied tussen Bremen en Hamburg, maar was meestal te vinden in het mondingsgebied van beide rivieren.

De zogenaamde Elbe-Weser-Driehoek. De DIPPING V / HARBURG was feitelijk actief in het gebied tussen Bremen en Hamburg, maar was meestal te vinden in het mondingsgebied van beide rivieren (Bremerhaven, Cuxhaven en dergelijke).

Na diverse verbouwingen, nadat de HARBURG naar Nederland was teruggekeerd, loopt schip als DELFZIJL van de helling.

Na terugkeer in Nederland in 1946, loopt de voormalige HARBURG, na een ‘groot survey’ en diverse verbouwingen, als DELFZIJL van de helling.

Het motortankschip DELFZIJL op steiger bij Pakhuismeesteren in Pernis.

Het motortankschip DELFZIJL op steiger bij Pakhuismeesteren in Pernis.

Dat het motortankschip DELFZIJL oorspronkelijk voor 'groot' water gebouwd was bewijst deze prachtige foto. Hier zien we de DELFZIJL op de Oosterschelde met een zware golfslag.

Dat het motortankschip DELFZIJL oorspronkelijk voor ‘groot’ water gebouwd was bewijst deze prachtige foto. Hier zien we de DELFZIJL op de Oosterschelde met een stevige wind en een zware golfslag.

 

Laatst gewijzigd