Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr:2307874.
Scheepstype:Motortankschip.
Bouwjaar:1932.
Bouwwerf:Scheepswerf en Machinefabriek Vahali NV in Gendt.
Bouwnummer:Onbekend
Tonnage/Inhoud:141 /
Afmetingen:27.95 x 5.16 x 2.04.
Voortstuwing:80 pk Kromhout, type 2H3, motornummer: 9064.
Aantal Tanks:3.
Pompcapaciteit:Onbekend.
Bunker- of losgiek:Onbekend.
Eigenaar:Vlismar NV in Rotterdam.
BijzonderhedenIn 1947 omgebouwd tot motortankschip. De exploitatie van de schepen van de Vlismar NV in Rotterdam werd na 1952 verzorgd door de Vereenigde Tankreederij. Waarschijnlijk in 1973 in gebruik genomen als woonschip in de haven van Vlaardingen.
LevensloopSchip maakte onderdeel uit van de Nijmeegse veerpont ZELDENRUST III. Deze veerpont werd gebouwd bij Scheepswerf Vahali NV in Gendt en bestond uit twee identieke vrachtschepen, die verbonden waren door één rijdek. De gedachte achter deze bouwmethode was dat wanneer de pont verkocht zou moeten worden het eenvoudiger zou zijn twee aparte vrachtschepen te verkopen dan één veerpont. In 1936 werd de Waalbrug bij Nijmegen geopend en werd de ZELDENRUST III overbodig. De beide schepen werden toen inderdaad als twee aparte droge-ladingschepen verkocht. Het deel wat later de HOOGVLIET zou worden werd bij Jonker & Stans in Hendrik Ido Ambacht in 1947 tot motortankschip omgebouwd. Het andere deel werd de latere VOORBURG (1) van de Vereenigde Tankreederij.
In 1938 verkocht aan de Vlissingsche Mineraalolie en Asphalt Raffinaderij NV in Vlissingen en hernoemd in VLISMAR 4.
Het schip werd pas in 1952 gebrand. In de meting behorend bij deze branding wordt vermeld dat er geen sporen van oudere merken aanwezig zijn; wat zou betekenen dat het schip tussen 1938 en 1952 geen brandmerk zou hebben gehad.
Op 19-03-1952 overgeschreven naar VLISMAR NV in Rotterdam en hernoemd in HOOGVLIET (exploitatie Vereenigde Tankreederij).
Op 20-08-1973 verkocht aan L. Stolk in Vlaardingen en hernoemd in BOMMEER. Op 09-09-1977 overgeschreven naar L. Stolk en B.M. Linders en hernoemd in VISBANK. Op 23-04-1993 verkocht aan M.T. van der Velden en F.F.A. Torneï in Vlaardingen en niet hernoemd.
Daarna onbekend.
Het motortankschip HOOGVLIET, waarschijnlijk ergens op de Zeeuwse stromen. Foto: G. van Broekhuizen – met dank.