Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr: 2306919.
Scheepstype: Motortankschip.
Bouwjaar: 1921.
Bouwwerf:Scheepswerf Gebr. Boot NV in Alphen a/d Rijn.
Bouwnummer:698.
Tonnage/Inhoud:74 /
Afmetingen:22.06 x 4.56 x 1.60.
Voortstuwing:65 pk Industrie, type 2 VD 5, motornummer: 3383.
Aantal Tanks:4.
Pompcapaciteit:Onbekend.
Bunker- of losgiek:Onbekend.
Eigenaar:Vlismar NV in Rotterdam.
BijzonderhedenIn 1947 omgebouwd tot motortankschip. De exploitatie van de schepen van de Vlismar NV in Rotterdam werd na 1952 verzorgd door de Vereenigde Tankreederij.
LevensloopGebouwd als motorvrachtschip ANNA voor J.J. van der Werff in St. Maartensdijk. Uitgerust met 1 ruim en 35 pk voortstuwing. In de oude administratie van het Kadaster (Afdeling Scheepsbewijzen) van voor 1926 gemerkt als nummer 13933 Rott 1921. Op 27-05-1947 opnieuw gebrand onder nummer 6919 B Rott 1947 (2306919), voor eigenaar J.J. van der Werff in Wemeldinge.
Op 09-08-1947 verkocht aan de Vlissingsche Mineraalolie en Asphalt Raffinaderij NV in Vlissingen en hernoemd in VLISMAR 9. Op 08-03-1952 overgeschreven naar Vlismar NV in Rotterdam en hernoemd in HOOGLAND (exploitatie Vereenigde Tankreederij. Op 14-07-1965 verkocht aan M.J. Troost (VictualiĆ«nhandelaar) in Rotterdam en niet hernoemd. Op 28-03-1969 hernoemd in MOBIL SERVICE 40. Op 31-12-1974 overgeschreven naar Exploitatiemaatschappij J.J. Troost BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 19-08-1982 verkocht aan T.T.S. (Tanker Transport Service) BV in Rotterdam en hernoemd in PELIKAAN. In …. omgebouwd tot recreatievaartuit en hernoemd in ANNA. Eigenaar en technische gegevens onbekend.

Van vrachtscheepje tot motortankschip en vandaar naar woon- en recreatievaartuig. Een bewogen leven voor een schip van honderd jaar oud.