12, voorzien van stoomspiralen. Sinds 1984 voorzien een Saarloos verwarmingsketel, type SL-HF. Capaciteit 1163 KW, 300 ºC – 40 m³ per uur, nummer: 3067.
Pompcapaciteit
2 x 470 kuub per uur Houttuin motorpompen (type R,55,S1), aangedreven door 2 x 165 kw Daf dieselmotoren, type 1600 M, 1900 omw/min, nummer: 445210 en 445211.
Kopschroef
4 kanaalskopschroef, aangedreven door een 175 pk Daf, type 1160 M. Duwbak kan niet zelfstandig varen. Kopschroef is alleen bedoeld voor kopbesturing van het duwende motortankschip of duwboot.
Bunkergiek
8 duims bunkergiek van 17 meter lengte.
Eigenaar
Verenigde Tankrederij BV in Rotterdam.
Bijzonderheden
In 1984 kopschroefaandrijving vervangen door 218 pk Daf.
Levensloop
Werd aanvankelijk eerste geduwd door de VELSEN en de VELP, die speciaal hiervoor van een duwsteven werden voorzien. Later vooral geduwd door particulier ingehuurde duwboten. In 2011 verkocht aan Oliehandel Klaas de Boer BV in Urk en als opslagschip in gebruik genomen in de haven van Amsterdam. In 2016 verkocht naar Golden Arrow BV in Amsterdam en hernoemd in WILLEM.
De tankduwbak VOORST, geduwd door het motortankschip VELSEN, opvarend ter hoogte van Puttershoek op de Oude Maas.
De tankduwbak VOORST laadt een partij bunkerolie op Steiger 7 bij Vopak Botlek Noord op 5 april 2005. De VOORST wordt op dat moment geduwd door de duwboot SWIND, onder gezag van John Burgers.
De tankduwbak VOORST laadt een partij bunkerolie op Steiger 7 bij Vopak Botlek Noord (05-04-2005). De VOORST wordt hier geduwd door de duwboot SWIND, onder gezag van John Burgers.
Gezagvoerder John Burgers, in sommige werelddelen ook bekend als Kappi-John, aan boord van de duwboot SWIND in april 2005 bij Vopak Botlek Noord.
De duwboot SWIND, gefotografeerd vanaf de tankduwbak VOORST op 05-04-2005 bij Vopak Botlek Noord.
De duwboot SWIND, samen de tankduwbak VOORST op 05-04-2005 bij Vopak Botlek Noord.
Van gesloten geladen was in de stookolie in 2005 nog geen enkele sprake. De tankdeksels stonden gewoon open (en laten ook de nodige roest zien).
Was hij nu gezagvoerder of bakkenschipper. Vast staat dat Henk Zoodsma jarenlang in zijn eentje, met veel plezier, op de VOORST voer (05-04-2005).
De tankduwbak VOORST, uitvarend van de Centrale geul op 15-04-2007. De duwboot is waarschijnlijk de ANACONDA.
De tankduwbak VOORST, geduwd door de duwboot ANACONDA, uitvarend van de Rozenburgse Sluis op 22-02-2009.
De tankduwbak VOORST, op 06-03-2011 aan de Pionierskade in de Europoort.
De tankduwbak VOORST, op 06-03-2011 verhaald naar de oude laadsteigers van Q8. Inmiddels zijn deze steigers gesloopt.
De tankduwbak VOORST als opslagschip voor Klaas de Boer in de haven van Amsterdam. Foto: Danny Reine – met dank.