ENI nr | 2306255. |
Scheepstype | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar | 1936. |
Bouwwerf | Scheepswerf De Nieuwe Maas NV in Vlaardingen. |
Bouwnummer | Onbekend. |
Tonnage/Inhoud | 400 / |
Afmetingen | 45.80 x 6.58 x 2.30. |
Voortstuwing | 180 pk Bolnes. |
Aantal Tanks | 10, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit | 100 m³ per uur motorpomp, aangedreven door een 20 pk Lister hulpmotor en een stoompomp van 70 m³. |
Bunkergiek | Nee. |
Eigenaar | Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam. |
Bijzonderheden | In 19.. werd de OLIEVOS IV hermotoriseerd met 150 pk Brons, type 3 TL. Motornr: 1090. In 1970 opnieuw hermotoriseerd met een gereviseerde 180 pk Brons dieselmotor, 3 cilinder, 2 tact, 350 omw/min. Motornummer: 14324. |
Levensloop | Gebouwd in opdracht van de NV Oliefactorij Pieter Bon Czn. in Zaandam en als OLIEVOS IV in de vaart gekomen. Op 14-02-1963 voor 80,6 % in eigendom overgegaan naar de Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam en niet hernoemd. De OLIEVOS IV heeft gedurende enkele jaren het transport van ruwe aardolie van het eiland Brienenoord naar het crudehaventje ‘De Vergulde Hand’, in Vlaardingen verzorgd. Op 1-11-1970 verkocht aan M. Reijm Tanktransport BV in Rotterdam. Hernoemd in OLIVIER 2 en blijven varen in het transport van ruw aardolie van het eiland Brienenoord naar de ‘De Vergulde Hand’, in Vlaardingen. In 1979 ging M. Reijm Tanktransport over in Nedlloyd Rijn- en Binnenvaart. De OLIEVIER 2 werd toen vervangen door de NEDLLOYD 41, die als OLIEVIER 5 nog enkele jaren het crudetransport heeft verzorgd. De ‘Vergulde Hand’, waar een installatie stond om zout en water te scheiden uit de ruwe aardolie voor deze naar Shell Pernis werd verpompt, heet inmiddels Koggehaven en wordt door Scheepswerf Jansen Recycling gebruikt als haven voor de verwerking van schroot. In 2015/2016 werden er de resten van BALTIC ACE gesloopt. De geschiedenis van de OLIEVIER 2 is na de overname door Nedlloyd Rijn- en Binnenvaart niet duidelijk. Waarschijnlijk is het schip rond 1981 gesloopt. |

Het motortankschip OLIEVOS IV. Foto: Verenigde Tankrederij.