50 m³ per uur motorpomp, aangedreven door een 10 pk Kromhout hulpmotor en een stoompomp van 40 m³.
Bunkergiek
Nee.
Eigenaar
Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam.
Bijzonderheden
In 19.. hermotoriseerd met 150 pk Brons, type 3 TL. Motornr: 5222. In 1966, bij Figee in Vlaardingen voorzien van een nieuw ladinggedeelte. Tegelijkertijd voorzien van een nieuwe stuurhut en roef en opnieuw hermotoriseerd met 180 pk Brons, type 3 TL, 3 cilinder, 2 tact, 350 omw/min. Motornr: 14319
Levensloop
Gebouwd in opdracht van de NV Oliefactorij Pieter Bon Czn. in Zaandam en als OLIEVOS II in de vaart gekomen. Op 14-02-1963 voor 80,6 % in eigendom overgegaan naar de Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 20-09-1978 verkocht aan C. Crawley Ltd. in Gravesend, Engeland.
Het motortankschip OLIEVOS II ligt in 1934, bij de Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij klaar voor haar stapelloop. Foto: Gemeente Archief Zaanstad – met dank.
Het motortankschip OLIEVOS II wordt door de Zaanlandse scheepsbouwers aan haar natuurlijke element toevertrouwd. Altijd een spannend momentje. Gemeente Archief Zaanstad – Met dank.
Het motortankschip OLIEVOS II is met goed gevolg te water gegaan. Tijd voor een feestje. Foto: Gemeente Archief Zaanstad – met dank.
Het motortankschip OLIEVOS II tijdens haar proefvaart op het Noordzeekanaal in 1934. Foto: Gemeente Archief Zaanstad – met dank.
Het motortankschip OLIEVOS II op de Zaan in 1938. In deze jaren was er al intensief contact tussen Pieter Bon en de VT over samenwerking. Deze kwam echter pas na de Tweede Wereldoorlog tot stand. Foto: Gemeente Archief Zaanstad – met dank.
Helemaal zeker is het niet, maar het lijkt er sterk op dat het motortankschip OLIEVOS II hier de Koningin Wilhelminahaven in Vlaardingen verlaat. Foto: Verenigde Tankrederij.
Na 32 jaar actieve dienst was het motortankschip OLIEVOS II toe aan een nieuw ladinggedeelte. Zoals bij de VT in die dagen gebruikelijk werd dit gebouwd bij Scheepswerf ’s Lands Welvaren (I.S. Figee) NV in Vlaardingen en met de drijvende bok KRONOS II in het schip gehesen. Op deze foto wordt het nieuwe ladinggedeelte van de bouwhelling getild. Foto: Verenigde Tankrederij.
Het nieuwe ladinggedeelte van de OLIEVOS II is los van de kade en kan aan haar reis richting droogdok beginnen. Foto: Verenigde Tankrederij.
Het nieuwe ladinggedeelte van het motortankschip OLIEVOS II. Zelfs het leidingwerk, de afsluiters en de onderleiding zijn al aangebracht. De grote vraag is: past het…? Foto: Verenigde Tankrederij.
De KRONOS II heeft het nieuwe ladinggedeelte in de takels en is onderweg naar het ‘lege’ casco van de OLIEVOS II. Ook op deze foto is goed te zien dat alle appendages aan dek al zijn aangebracht. Foto: Verenigde Tankrederij.
De drijvende bok KRONOS II, nadert, geholpen door de sleepboot AMAZONE II van De Wit’s Bergingsbedrijf uit Rotterdam, het droogdok waarin de OLIEVOS II op haar nieuwe ladinggedeelte ligt te wachten. Foto: Verenigde Tankrederij.
De KRONOS II ligt in positie. het inpassen van het nieuwe ladinggedeelte van de OLIEVOS II kan beginnen. Op deze foto is ook goed te zien dat de OLIEVOS II inmiddels een nieuwe roef heeft gekregen. De twee kleine venstertjes zijn vervangen door grotere, meer rechthoekige ramen. Foto: Verenigde Tankrederij.
En dan is het uiteindelijk een kwestie van passen en meten; maar zo te zien past het op de centimeter. Foto: Verenigde Tankrederij.
En als alles past, en dat deed het, lassen we de handel vast en hebben we feitelijk een nieuw tankschip. Foto: Verenigde Tankrederij.