ENI nr | 2306792. |
Scheepstype | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar | 1938. |
Bouwwerf | Scheepswerf De Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij in Zaandam. |
Bouwnummer | Onbekend. |
Tonnage/Inhoud | 358/ |
Afmetingen | 46.74 x 6.60 x 2.27. |
Voortstuwing | 200 pk Kromhout, 4 cilinder, 2 tact motor. Motornummer: 8826. |
Aantal Tanks | 10, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit | 70 m³ per uur motorpomp, aangedreven door een 20 pk Kromhout hulpmotor en een stoompomp van 30 m³. |
Bunkergiek | Nee. |
Eigenaar | Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam. |
Bijzonderheden | De naam ‘olievos’ is ontleent aan het oude gebruik om vossenstaarten te gebruiken voor het opdweilen van gemorste olie in zogenaamde oliemolens. Dit werd in molenaarskringen ‘opvossen’ genoemd. Vossenstaarten nemen namelijk heel gemakkelijk olieresten op en laten zich ook weer eenvoudig uitwassen. Zeker als ze worden gewassen in hete zeepsop. In de negentiende eeuw werden deze vossenstaarten vervangen door synthetische producten en raakte de naam ‘olievos’ uit gebruik. Wat we verder hebben kunnen achterhalen is dat er kort voor 1648 in Zaandam-West een dubbele stellingmolen werd gebouwd, bedoeld voor het malen van oliezaden. Deze molen kreeg de naam OLIEVOS, maar werd meestal simpelweg ‘De Vos’ genoemd. In 1875 werd deze molen door een storm geheel vernield, maar het fundament en de schuur bleven tot 1941 intact. Wellicht heeft deze molen ook bijgedragen aan de naam OLIEVOS. |
Levensloop | Gebouwd in opdracht van de NV Oliefactorij Pieter Bon Czn. in Zaandam en als OLIEVOS I in de vaart gekomen. Op 14-02-1963 voor 80,6 % in eigendom overgegaan naar de Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam en niet hernoemd.Op 29-12-1972 verkocht aan Scheepsmakelaar Euro- shipping BV in Lobith/Tolkamer. Op 28-05-1974 verkocht aan Hoyinck Bunkerservice BV in Den Helder. Geen naamsverandering bekend. Op 18-04-1977 verkocht aan de vennoten D. Feenstra (Shell) Bunkerservice BV in Den Helder, Amara International Corperation BV in Groningen en de Coöperatieve Aan- en Verkoop-vereniging Aankoopcentrale BV in Groningen. Geen naamsverandering bekend. Op 10-01-1984 afgevoerd van de sterkte en waarschijnlijk gesloopt. De OLIEVOS I heeft hoogst waarschijnlijk van 1974 tot 1984 dienst gedaan als opslagschip in de haven van Den Helder. |

Winter 1963. Het motortankschip OLIEVOS I baant zich, achter een kleine ijsbreker, een weg door zwaar ijs op de Zaan. Het motortankschip NIEUWENDAM volgt op korte afstand. Foto: Verenigde Tankrederij.

De OLIEVOS I in de strenge winter van 1963 op een dichtgevroren Zaan. Menig schip moest na deze winter naar de werf voor een nieuwe schroef. Foto: Verenigde Tankrederij.

Het sleeptankschip VEERE en de motortankschepen OVERSCHIE en OLIEVOS I nemen een lading plantaardige olie over van het vrachtschip ALBLASSERDIJK van de Holland Amerika Lijn. Naast stukgoed namen deze schepen in haar ballasttanks vaak partijen eetbare oliën mee. Foto: Verenigde Tankrederij.

Het sleeptankschip VEERE en de motortankschepen OVERSCHIE en OLIEVOS I nemen een lading plantaardige olie over van het vrachtschip ALBLASSERDIJK van de Holland Amerika Lijn. Foto: Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip OLIEVOS I, op de Merwede ter hoogte van Hardinxveld-Giessendam (kmr. 961/962). Foto: Verenigde Tankrederij.

Het motortankschip OLIEVOS I op een voor ons onbekende locatie. Foto: Verenigde Tankrederij.