Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI nr:2309784.
ScheepstypeMotortankschip – type N/open.
Bouwjaar1956.
BouwwerfScheepswerf Stapel NV in Spaarndam.
Bouwnummer38.
Tonnage/Inhoud456 /
Afmetingen43.47 x 7.20 x 2.82.
Voortstuwing240 pk Brons, type 4 GB, 350 omw/min, motornummer: 14409.
BoegschroefOnbekend.
Aantal Tanks8, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit1 motorpomp van 180 m3 per uur en 1 stoompomp van 100 m3 per uur.
LosgiekVanaf de bouw uitgerust met een 5 duims losgiek.
EigenaarVereenigde Tankreederij NV in Rotterdam.  
BijzonderhedenOp 02-12-1956 als AMELAND in de vaart gekomen. In 1971 bij Scheepswerf Vahali in Gendt verlengd naar 58.42 meter en 645 ton met 10 tanks. In 1992 voorzien van een nieuwe hoofdmo­tor van 325 pk Mitsubishi, type S 6 B MPTK, 6 cilinder, motornummer: 26341. Bouwjaar motor: 1991. In de jaren negentig tot aan haar verkoop veelal gebruikt voor het transport van waterglas, een oplossing van natriumsilicaat in water, gebruikt in schoonmaakmiddelen. Ook toegepast als toevoeging aan lijm waarmee buitenposters geplakt worden. Het maakt de posters beter bestand tegen regen. De AMELAND voer veel met waterglas van de chemische industrie in het noordoosten van het land, naar de randstad.
LevensloopIn 2004 verkocht naar G. Folkers in Lelystad. Aansluitend bij Scheepswerf J. Talsma Heeg BV in Heeg omgebouwd tot zeilend partyschip. In mei 2005 in de vaart gekomen als SOUVEREIN voor De Admiraliteit BV in Lelystad. In de vaart.

 

De bouw van de AMELAND bij Scheepswerf

De bouw van de AMELAND bij Scheepswerf Stapel in Spaarndam. De AMELAND staat hier nog op de helling. Het separaat gebouwde ladinggedeelte wordt met een zware drijvende bok in het casco van de AMELAND geplaatst. Foto: Verenigde Tankrederij.

De AMELAND wordt toevertrouwd aan haar element. Foto: Verenigde Tankrederij.

De AMELAND, inmiddels bijna volledig afgebouwd,  loopt in 1956 van stapel bij Scheepswerf Stapel in Spaarndam. Foto: Verenigde Tankrederij.