Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:02334944.
Scheepstype:Motortankschip – type: C.2.2.
Bouwjaar:2012/2013.
Bouwwerf (casco):Nantong Mingde Heavy Indusrties Co. Ltd in Nantong, China.
Bouwwerf (afbouw):Werkina BV in Werkendam.
Bouwnummers:Onbekend.
Afmetingen:110.00 x 13.50 x 4.20.
Tonnage / Inhoud:4179 /
Voortstuwing:1700 pk Mitsubishi, type S16 R-C2 MTPK.
Aantal schroeven:1.
Boegschroefinstallatie:2 x 525 pk Caterpillar, Veth Jet.
Hekschroefinstallatie:Nee.
Aantal tanks:Onbekend.
Pompcapaciteit:Onbekend.
Bunkergiek:Ja.
Eigenaar:Veka Group BV in Werkendam.
Bijzonderheden:Met een groot cascotransport van China naar Nederland gekomen in opdracht van de Veka Group BV in Werkendam.
In december 2014 werd de Nantong Mingde Heavy Indusrties Co. Ltd failliet verklaard vanwege het groot aantal afgezegde orders. 
Levensloop:In 2013 door de Verenigde Tankrederij overgenomen van de Veka Group met de opdracht het schip als VILSTEREN af te bouwen. Tijdens de afbouw zag de Verenigde Tankrederij van de VILSTEREN af en werd de afbouwopdracht ingetrokken. Heeft wel de naam VILSTEREN en de letters VT op de kop gehad, maar nooit als zodanig gevaren. Afgebouwd door Werkina BV in Werkendam voor Bened Shipping BvbA in Antwerpen en in augustus/september 2014 als STRAUSS in de vaart gekomen. Vaart inmiddels voor Strauss BvdA in Antwerpen onder de naam STRAUSS.
Dat casco MD 904 oorspronkelijk als VILSTEREN voor de VT zou gaan varen is overduidelijk. Het schip werd uiteindelijk vanwege overcapaciteit afbesteld. Fotograaf Den Bolder - met dank.

Dat casco MD 904 oorspronkelijk als VILSTEREN voor de VT zou gaan varen is overduidelijk. Het schip werd uiteindelijk vanwege dreigende overcapaciteit afbesteld. Fotograaf Den Bolder – met dank.

Dat casco MD 904 oorspronkelijk als VILSTEREN voor de VT zou gaan varen is overduidelijk. Het schip werd uiteindelijk vanwege overcapaciteit afbesteld. Fotograaf Den Bolder - met dank.

Dat casco MD 904 oorspronkelijk als VILSTEREN voor de VT zou gaan varen is overduidelijk. Het schip werd uiteindelijk vanwege dreigende overcapaciteit afbesteld. Fotograaf Den Bolder – met dank.

Dat casco MD 904 oorspronkelijk als VILSTEREN voor de VT zou gaan varen is overduidelijk. Het schip werd uiteindelijk vanwege overcapaciteit afbesteld. Fotograaf Den Bolder - met dank.

Dat casco MD 904 oorspronkelijk als VILSTEREN voor de VT zou gaan varen is overduidelijk. Het schip werd uiteindelijk vanwege dreigende overcapaciteit afbesteld. Fotograaf Den Bolder – met dank.

De afbouw van de (voormalige) VILSTEREN als motortankschip STRAUSS. Foto: Binnenvaart-foto's.nl - met dank.

De afbouw van de (voormalige) VILSTEREN als motortankschip STRAUSS. Foto:  Maurits Bot – met dank.

Het motortankschip STRAUSS afvarend op de Nieuwe Maas. Foto: Binnenvaart-fotos.nl - met dank.

Het motortankschip STRAUSS afvarend op de Nieuwe Maas. Foto: Maurits Bot- met dank.

Het motortankschip STRAUSS afvarend op de Nieuwe Maas. Foto: Binnenvaart-fotos.nl - met dank.

Het motortankschip STRAUSS afvarend op de Nieuwe Maas. Foto: Maurits Bot – met dank.