Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:02333268. 
Scheepstype:Motortankschip – type: C.2.2.
Bouwjaar:2011.
Bouwwerf (casco):Scheepswerf De Kaap BV in Meppel.
Bouwwerf (afbouw):Scheepswerf De Kaap BV in Meppel.
Bouwnummer:251. 
Afmetingen:110.00 x 11.45 x 3.60.
Tonnage / Inhoud:3150 / 3888 (97%).
Voortstuwing:4 x 615 pk Caterpillar scheepsdiesel-generatoren , type C18 Acert, voor elektrische aandrijving van de MGT Thrusters, de boegschroef en overige elektriciteit aan boord. 
Aantal schroeven:2 x 510 pk MGT (Maritima Green Technology) Thrusters.
Boegschroefinstallatie:Van Wijk, type SD 1200 C.
Hekschroefinstallatie:Geen.
Aantal tanks:10 centertanks, voorzien van Zink-Silicate.
Pompcapaciteit:10 x MarFlex elektrisch gedreven ladingpompen, type MDPD-80, van 100 m³/per uur per stuk.
Bunkergiek:Nee.
Eigenaar:GMS Copenhagen BV in Rotterdam. Gebouwd in opdracht van Scheepvaartmaatschappij Europe (SME) BV in St. Michielsgestel. 
Bijzonderheden:De COPENHAGEN is een diesel-elektrisch aangedreven schip. Dit betekend dat de schroeven worden aangedreven door elektromotoren. De schroeven zijn in dit geval zogenaamde thrusters. Dit zijn 360° draaibare voortstuwingsunits, die als het ware onder het schip hangen. Deze thrusters (of azimuth’s) bestaan uit nauwkeurig gestroomlijnde behuizingen (pod’s) met daarachter een schroef in een straalbuis.  De aandrijving hiervan geschiedt door twee Leroy-Somer elektromotoren die een vermogen van 510 pk per stuk leveren. 
Levensloop:Op basis van een huurkoop-contract gecharterd door de Verenigde Tankrederij BV in Rotterdam. Staat anno 2016 niet meer in de vlootlijst.

 

De COPENHAGEN onderweg naar de doopplechtigheid. Foto: Scheepswerf De Kaap in Meppel – met dank.

 

De COPENHAGEN aan de afbouwwerf in Meppel. Foto: Gerrit Kleefstra – met dank.

 

De COPENHAGEN tijdens haar technische proefvaart. Foto: Gerrit Kleefstra – met dank.

 

De centrale manoeuvreerstand van de COPENHAGEN. Foto: Gerrit Kleefstra – met dank.

 

De centrale manoeuvreerstand van de COPENHAGEN. Foto: Gerrit Kleefstra – met dank.

 

De keuken van de COPENHAGEN, gezien vanuit het woongedeelte. Foto: Gerrit Kleefstra – met dank.

 

Vanuit de riante salon is er een directe opgang naar de stuurhut. Foto: Gerrit Kleefstra – met dank.

Het motortankschip COPENHAGEN op het Schelde-Rijnkanaal ter hoogte van Bath in mei 2016. De letters VT zijn inmiddels van de kop verwijderd. Foto: A. van Dijk – met dank.
Het motortankschip COPENHAGEN bij het invaren van de Rozenburgse Sluis in de zomer van 2016. Foto: Arie Lentjes.
Het motortankschip COPENHAGEN in de Rozenburgse Sluis in de zomer van 2016. De vlag van de VT is inmiddels vervangen door de vlag van Royal Tankers.
Foto: Arie Lentjes.