Eni-nr: | 02211189. |
Scheepstype: | Motortankschip – type: C.2.2. |
Bouwjaar: | 2004/2005. |
Bouwwerf (casco): | Niestern Sander BV in Delfzijl. |
Bouwwerf (afbouw): | Maas Shipyard BV in Waterhuizen. |
Bouwnummers: | Onbekend. |
Afmetingen: | 81.24 x 10.24 x 3.20. |
Tonnage / Inhoud: | 1725 / 1807 (97%). |
Voortstuwing: | 1014 pk Caterpillar. |
Aantal schroeven: | 1. |
Boegschroefinstallatie: | Onbekend. |
Hekschroefinstallatie: | Geen. |
Aantal tanks: | 6 (RVS) centertanks. |
Pompcapaciteit: | Onbekend. |
Bunkergiek: | Nee. |
Eigenaar: | Scheepvaartonderneming Europe BV in St. Michielsgestel |
Bijzonderheden: | Het ontwerp van dit type schip vond binnen Vopak Barging zelf plaats. De toenmalige rederij zag in dit type schip het meest multifunctionele schip voor het vervoer van chemiecaliën, vooral in verband met de afmetingen van de vaarwegen in Noord-Frankrijk. In 2003 werd het zusterschip VOPAK.FRISIA afgeleverd aan Vof Sytema in Wergea. Voorzover bekend zijn de VOPAK.FRISIA, de VOPAK.ROWLAND en de JULIA.SARA de enige schepen van dit type die gebouwd zijn. |
Levensloop: | Gebouwd in opdracht van Van Dorsten Rowland BV in Meppel en, op basis van een bevrachtingsovereenkomst met Vopak Barging BV in Dordrecht, als VOPAK.ROWLAND in de vaart gekomen. In 2008 hernoemd in ROWLAND. In 2009 verkocht aan Scheepvaartonderneming Europe BV in St. Michielsgestel en hernoemd in CT BERLIN. In april 2011 op basis van een huurkoop-contract gecharterd door de Verenigde Tankrederij en hernoemd in BERLIN. In 2012 verkocht aan Neerlandic Tankers BV in Oegstgeest en hernoemd in ARGO. In de vaart. |

Het motortankschip BERLIN in januari 2012 ter hoogte van Dordrecht. Foto: Dieter Henken – met dank.

De BERLIN te Papendrecht in april 2012. Foto: Dieter Henken – met dank.

De BERLIN te Papendrecht in april 2012. Foto: Dieter Henken – met dank.

De BERLIN te Papendrecht in april 2012. Foto: Dieter Henken – met dank.