Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:02204036. 
Scheepstype:N. 
Bouwjaar:1965. 
Bouwwerf:Gebr. Sander NV in Delfzijl. 
Bouwnummer:228. 
Afmetingen:75.38 x 8.20 x 2.61. 
Tonnage / Inhoud:1000 / 1018 (97%). 
Voortstuwing:920 pk Caterpillar.
Aantal schroeven:1.
Aantal tanks:10 – voorzien Phenguard epoxy.
Pompcapaciteit:Onbekend. 
Bunkergiek:Nee. 
Eigenaar:Verenigde Tankrederij BV in Rotterdam. 
Bijzonderheden:Gebouwd als motorvrachtschip van 915 ton met een langte van 67.38 meter met drie ruimen. De oorspronkelijke voortstuwing bestond uit een 560 pk Brons. Veelal gebruikt voor het vervoer van zout en kalksteen. In 1983 bij Scheepswerf De Kaap in Meppel omgebouwd tot motortankschip met de huidige afmetingen. In 1999 hermotoriseerd met 920 pk Caterpillar.
Levensloop:Gebouwd in opdracht van het Bevrachtingskantoor Twenthe-Rijn NV in Hengelo en als TWENTHE-DINKEL in de vaart gekomen. Op 17-10-1983 overgeschreven naar NMB Lease NV in Amsterdam en op basis van een leasecontract in de vaart gebleven voor het Bevrachtingskantoor Twenthe-Rijn. In 1990 werd het lease-contract overgenomen door de Verenigde Tankrederij en ging het schip voor de VT varen. In 1998 definitief aangekocht en her-noemd in VINKEL. In de vaart.

 

Uitvarend Botlek Centrale Geul in de winter van 2006.

Uitvarend Botlek Centrale Geul in de winter van 2006.

Het motortankschip VINKEL, invarend Botlek Centrale Geul.

Het motortankschip VINKEL, invarend Botlek Centrale Geul.

Het motortankschip VINKEL afvarend in het gebergte op 16-04-2015. Foto: Gerd Schuth - met dank.

Het motortankschip VINKEL afvarend in het gebergte op 16-04-2015. Foto: Gerd Schuth – met dank.

Het motortankschip VINKEL afvarend in het gebergte op 16-04-2015. Foto: Gerd Schuth - met dank.

Het motortankschip VINKEL afvarend in het gebergte op 16-04-2015. Foto: Gerd Schuth – met dank.

 

Het motortankschip VINKEL, opvarend in de sluis van Eddersheim (21-10-2015). Foto: Jurgen Gesinn - met dank.

Het motortankschip VINKEL, opvarend in de sluis van Eddersheim (21-10-2015). Foto: Jurgen Gesinn – met dank.