Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

Eni-nr:02328534.
Scheepstype:Motortankschip – type C.2.2.
Bouwjaar:2006.
Bouwwerf (casco):Maas Shipyard BV in Waterhuizen.
Bouwwerf (afbouw):Teamco Shipyard BV in Heusden.
Bouwnummers:onbekend.
Afmetingen:81.20 x 10.20 x 3.20.
Tonnage / Inhoud:1709 / 1816.
Voortstuwing:1065 pk Caterpillar, type: 3508 (B) Dita Electronic.
Aantal schroeven:1.
Boegschroefinstallatie:… pk Gerlien van Tiem.
Aantal tanks:6 (rvs) centertanks.
Pompcapaciteit:Onbekend.
Eigenaar:Verenigde Tankrederij BV in Rotterdam.
Bijzonderheden:Enkele jaren na de millenniumwissel was de toenmalige rederij Vopak Barging op zoek naar het meest ideale chemieschip. Omdat partijen speciale chemiecalien niet al te groot waren kon gekozen worden voor een ontwerp wat niet alleen geschikt was voor de Rijn en Duitse kanalen, maar ook voor de Noord-Franse vaarwegen. Uit deze gedachte ontstond een multifunctioneel chemieschip, wat zeer ruim inzetbaar was. Het eerste schip wat op basis van dit idee gebouwd werd was de VOPAK. FRISIA, welk schip in 2003 in de vaart kwam voor Vof. Sytema in Wergea. In 2004 volgde de VOPAK.ROWLAND voor Van Dorsten Rowland BV in Meppel. In 2006 werd volgens dit principe ook de JULIA.SARA gebouwd voor Maas Shipping BV in Groningen.
Het motortankschip VOPAK.ROWLAND voer tussen 2011 en 2012 al eens als BERLIN in charter bij de Verenigde Tankrederij. Of de ervaringen met dit schip aanleiding zijn geweest om de JULIA.SARA aan te kopen is niet bekend.
In april 2015 bij Scheepswerf Hoogerwaard in Rotterdam voorzien van een nieuwe coating, geschikt voor het transport van loog. Daarna verhaald naar Scheepswerf Den Breejen in Hardinxveld-Giessendam voor verdere ombouw en aanpassingen.
Levensloop:In 2004 als JULIA.SARA in de vaart gekomen voor Maas Shipping BV in Groningen. In 2010 verkocht naar Maas Shipping AG in Bremen en als JULIA.SARA in de vaart gebleven. In maart/april aangekocht door de Verenigde Tankrederij ter vervanging van het motortankschip VENLO. In juli 2015 als VIANEN (2) in de vaart gekomen. Anno 2019 in de vaart.

 

Het motortankschip JULIA-SARA bij Scheepswerf Hoogerwaard in de Waalhaven. Foto: Pieter Boers - met dank.

Het motortankschip JULIA-SARA (de toekomstige VIANEN) bij Scheepswerf Hoogerwaard in de Waalhaven in Rotterdam. Foto: Pieter Boers – met dank.

Het motortankschip VIANEN, bij Scheepswerf Den Breejen in Hardinxveld-Giessendam. - Foto: Pieter Boers - met dank.

Het motortankschip VIANEN, bij Scheepswerf Den Breejen in Hardinxveld-Giessendam. – Foto: Pieter Boers – met dank.

Het motortankschip VIANEN, opvarend ter hoogte van Koblenz/Bendof. Foto: Gerd Schuth - met dank.

Het motortankschip VIANEN, opvarend ter hoogte van Koblenz/Bendof (13-07-2015). Foto: Gerd Schuth – met dank.

Het motortankschip VIANEN, opvarend ter hoogte van Koblenz/Bendof. Foto: Gerd Schuth - met dank.

Het motortankschip VIANEN, opvarend ter hoogte van Koblenz/Bendof (13-07-2015). Foto: Gerd Schuth – met dank.

Het motortankschip VIANEN, opvarend ter hoogte van Koblenz/Bendof. Foto: Gerd Schuth - met dank.

Het motortankschip VIANEN, opvarend ter hoogte van Koblenz/Ehrenbreitstein (17-07-2015). Foto: Gerd Schuth – met dank.