Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2305659.
Scheepstype:Sleeptankschip – Type N/open.
Bouwjaar:1935.
Bouwwerf:Scheepswerf Gebr. Pot NV in Bolnes.
Bouwnummer:860.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:87.57 x 10.22 x 2.54.
Tonnage / Inhoud:1582 / 2086.
Aantal tanks:16, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 95 cbm/uur Weise & Monski stoompompen.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:BRABANDIA (gebouwd bij Gebr. Pot in Bolnes in 1934).
Betekenis Scheepsnaam:Naar de provincie Zeeland.
Bijzonderheden:Als één van de eerste Van Ommeren schepen reeds voor de Tweede Wereldoorlog voorzien van stoomspiralen.
In 1959 voorzien van 1 x 250 cbm/uur + 1 x 150 cbm/uur Weise & Monski stoompompen.
In 1969, in de Neue Ölhafen van Karlsruhe, tijdens laden geplooid en als sloopgoed verkocht.
Levensloop:Op 12-11-1952 overgeschreven naar Maatschappij Bierhaven NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 26-06-1958 overgeschreven aan Phs. van Ommeren NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 20-12-1960 overgeschreven aan Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 28-04-1969 verkocht aan Stolk’s Handelsonderneming NV in Hendrik Ido Ambacht en aansluitend gesloopt.
Het sleeptankschip ZEELANDIA in de Petroleumhafen van Straatsburg. De ZEELANDIA ligt hier afgemeerd langszij de pompbak ARGENTORIA. Schepen als de ZEELANDIA werden geladen naar Straatsburg gesleept, waar hun lading via de ARGENTORIA werd overgepompt in tankspitsen die via het Hüninger Kanaal naar Basel voeren. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip ZEELANDIA voor anker aan het Stadspark in Ludwigshafen. Foto: Archief Arie Lentjes.
De ZEELANDIA in de haven van Straatsburg. De bemanning is aan dek gekomen voor de fotograaf. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip ZEELANDIA heeft gelost bij de BRAG in Birsfelden en wordt door een Baselse sleepboot van het lossteiger gehaald. Walleidingen zijn hier niet te zien want die liepen via een tunnel onder de sporen door.
Foto: Archief Arie Lentjes.