Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303764.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1918.
Bouwwerf:Dresdner Machinenfabrik & Schiffswerft Übigau in Dresden, Duitsland.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:67.25 x 9.22 x 2.08.
Tonnage / Inhoud:883 / 1005.
Aantal tanks:8, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:100 cbm/uur stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:HERNIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Duitse deelstaat (Nordrhein)-Westfalen.
Bijzonderheden:In 1920 door Van Ommeren overgenomen van de Duitse marine, met als voorwaarde dat het schip gedurende 10 jaar onder Duitse vlag zou blijven varen. Officieel ondergebracht bij Van Ommeren (Hamburg) GmbH in Hamburg, maar volledig door Rotterdam berederd. Na overleg met de Duitse overheid in 1927 onder Nederlandse vlag gebracht en in Rotterdam gebrandmerkt onder nummer 3764 B Rott, 1927 – 2303764.
In 1961 bij Scheepswerf De Jong & Smit in Rotterdam IJsselmonde omgebouwd tot bunker-winkelschip van 880 ton met 8 tanks, supermarkt en kantoorruimte. Als BAROMA IV in Druten afgemeerd.
Levensloop:Op 08-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. in Rotterdam en niet hernoemd. Op 25-04-1961 verkocht aan B. van Woerden CV in Rotterdam en hernoemd in BAROMA IV. Op 03-12-1976 verkocht aan Smit’s Kolen & Oliehandel BV in Rotterdam en hernoemd in S.K. & O. 15, met als ligplaats Millingen. In 1983 verplaatst naar Gorinchem. Op 06-05-1987 verkocht naar Esso Nederland BV in ‘s-Gravenhage en hernoemd in ESSO NEDERLAND 40, met als ligplaats Gorinchem.
In 19.. werd het achterschip met woning verwijderd. Nieuwe tonnenmaat 618 ton.
In 1994 verkocht aan Reinplus-Van Woerden BV in Rotterdam en hernoemd in REINPLUS 4. Ligplaats Gorinchem. In …. verkocht naar Handelsonderneming A.M. van der Kolk BV in Dintelsas en in gebruik genomen als afmeerponton annex woonschip. Staat nog te boek als REINPLUS 4 en is anno 2020 nog in gebruik.
Het sleeptankschip WESTPHALIA, gesleept door de motorsleepboot LEKSTROOM III, bij het invaren ven de grote sluis van Wemeldinge. Foto: Archief Arie Lentjes.
De sleeptankschepen WESTPHALIA en TREVISIA, afvarend gesleept door het motortankschip PADUSIA. De sleep werd gefotografeerd vanaf Friedrich Ebert Brücke, de verkeersburg tussen Homberg en Ruhrort. Stroomafwaarts, over stuurboord de Luftball, waar veel lege sleepvrachtschepen liggen te wachten op lading. Nadat het tijdperk van de sleepschepen was afgesloten lag het hier vol met duwbakken. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het bunker-winkelschip BAROMA IV op haar ligplaats in Druten. Het schip is hier nog voorzien van haar originele achterschip met woning en stuurhut. Beheerder Barend van Woerden heeft hier nog enkele jaren in gewoond. Bij een latere verbouwing verloor de voormalige WESTPHALIA haar gehele achterschip.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Het bunker-winkelschip S.K.& O. 15, op haar ligplaats in Millingen a/d Rijn.
Foto: Teun de Wit – met dank. www.binnenvaart.eu.
Het bunker-winkelschip ESSO NEDERLAND 40, in de winter van 1991 in Gorinchem. Het achterschip met woning en stuurhut is inmiddels verdwenen. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.
Het bunker-winkelschip ESSO NEDERLAND 40, in de winter van 1991 in Gorinchem. Het achterschip met woning en stuurhut is inmiddels verdwenen. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.
Het bunker-winkelschip ESSO NEDERLAND 40, op haar ligplaats in Gorinchem. De bunkerboot CALPAM 122 ligt vastgemaakt op één van palen. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.