Eni-nr: | 2304070. |
Scheepstype: | Sleeptankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1930. |
Bouwwerf: | Scheepsbouwwerf Gebr. Pot NV in Bolnes. |
Bouwnummer: | 824. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 64.98 x 8.00 x 2.03. |
Tonnage / Inhoud: | 704 / 934. |
Aantal tanks: | 12, niet voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 150 cbm/uur Weise & Monski stoompomp. |
Eigenaar: | Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | ALGERIA, SARDINIA, TIBERIA, LIGURIA, LIBIA, SYRIA en SICILIA (allen gebouwd bij Pot in Bolnes in 1929/1930), |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar de Republiek Tunesië, een land in Noord-Afrika. |
Bijzonderheden: | In 1933 verkocht naar de Société D’ Armement Fluvial et Maritime (Soflumar) SA in Parijs en als TUNISIA op de Seine in de vaart gekomen. Op 25-09-1939 door Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam en als TUNISIA terug in de Rijnvaart gekomen. Opnieuw gebrandmerkt onder nummer 6229 B Rott 1939 (2306229). In 1941 bij Scheepswerf Boele in Bolnes omgebouwd tot motortank-schip. Op 30-01-1942 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd. |
Levensloop: | In januari 1942 ruilden Van Ommeren en de Internationale de SUEVIA en de TUNISIA met elkaar. De SUEVIA kwam als sleeptankschip terug naar de Rijn en de TUNISIA ging als motortankschip naar de Elbe. Zie voor het vervolg de TUNISIA bij de motortankschepen. |